Parkietenboom uit bos, welk hout? Drogen?

Gestart door ChildoftheWestwind, oktober 28, 2011, 09:18:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ChildoftheWestwind

Hoi,

Ik wil graag een parkietenboom maken voor mijn grasjes Whisky en Scotch.
Het mooist lijkt mij een grote tak met en dan daarin speeltjes hangen en stokjes maken etc. Ik wil dus binnenkort in het bos even kijken of ik iets geschikts vind. Ik weet alleen niet of er bepaalde houtsoorten zijn die giftig of ongeschikt zijn? En moet je de tak dan eerst bewerken ofzo omdat er anders schimmel kan ontstaan? Ik heb geen idee haha kan iemand mij helpen?

Groetjes Maaike

Kleintjes

Handig! Typ eens Geschikte Takken.
Kom je al 'n heel eind mee.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

ChildoftheWestwind

Dankjewel, maar ik had inderdaad al wat topics gelezen via de zoekfunctie, maar kom er nog steeds niet uit.
Ik ben niet echt opzoek naar takjes maar meer echt een stuk boom zoals dit: (zie plaatjes)
Zulke takken heeft de knotwilg niet dus die valt al af, treurwilg ook en die mocht ook niet volgens mij (bij elke topic weer anders).
Dan hou ik volgens mij voor dit soort takken alleen nog fruitbomen over denk ik, maar die vindt je niet in het bos denk ik? En die zijn volgens mij ook niet zo groot.
Dus zijn er ook bomen in het bos die geschikt zijn? (behalve kastanje daarvan had ik al gelezen dat die niet mocht) Of ergens anders waar je zulke takken kan vinden/krijgen?



[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

Moet het persé uit het bos zijn? Fruitbomen zijn zeer geschikt. Als je een paar flinke takken hebt, kun je daar iets heel leuks van maken!


DP

Weet iemand ook hoe je de takken, van bijvoorbeeld een knotwilg, moet schoonmaken?

Bij de zoekfunctie zag ik dat je het met heet water het moet schoon schrobben. Is dat voldoende?

Parkieten-Freak

Je kunt de takken afborstelen met water en daarna even naspoelen met heet water. Dat is voldoende.



ChildoftheWestwind

Uhm ja een fruitboom is zou inderdaad ook kunnen, maar ik wil echt een flinke tak, waar zou je zulke grote fruitbomen kunnen vinden? En waar je dan inderdaad ook een tak van af kunt halen? Ik ken wel ergens in de buurt een plek waar 1000 kersenbomen staan maar het is niet echt de bedoeling denk ik dat ik daar een tak ga staan afzagen haha :P

TenT

Kersenbomen zijn inderdaad groot. Het is volgens mij ook niet de bedoeling dat je die er gaat afzagen maar als je de eigenaar kent of ziet kan je het altijd vragen. En anders ga je zelf eens kijken tussen de bomen of er geen boom is omgehakt of zo. Ik weet niet of dode takken geschikt zijn voor parkieten daar moet iemand anders maar op antwoorden maar als ze geschikt zijn kan je tussen de bomen gaan kijken en een dood deel afzagen daar heeft de boer alles behalve last van. En als je allemaal takken vind die geschikt kunnen zijn maar niet groot genoeg zij kan je er 1 geheel van maken met spijkers en schroeven.

Margie

Ik ben ook al diverse malen naar het bos geweest voor een geschikte tak.
Gisteren zelfs ook weer, maar hoe gek het ook klinkt.....ik vind geen geschikte tak. Ik zoek ook precies zulke grillige takken als de plaatjes hierboven. Lekker dik ook, maar het enigste dat ik vind zijn takken die al zo groog en bijna verpulverd zijn op sommige plekken. Ik neem ze dan telkens wel mee, maar gooi ze dan toch weer weg, omdat ik bang ben dat er beestjes inzitten en omdat ze te snel afbreken. En om nou inderdaad bij iemand zijn tuin in te lopen met een grote snoeischaar is ook weer zo wat.

Waar halen de mensen die al speelbomen hebben, hun takken vandaan? En knippen ze die dan vers of mogen dat dan inderdaad van die oude takken zijn?

Kleintjes

Mogen gerust oude takken zijn :)

heb je al eens gedacht om bij iemand aan te bellen die mooie takken in zijn / haar boom heeft? Veel mensen vinden 't niet erg als je netjes vraagt of je 'n tak mag snoeien :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Margie

Citaat van: Kleintjes op januari 10, 2012, 16:52:18
Mogen gerust oude takken zijn :)

heb je al eens gedacht om bij iemand aan te bellen die mooie takken in zijn / haar boom heeft? Veel mensen vinden 't niet erg als je netjes vraagt of je 'n tak mag snoeien :)

Dank je. Ik hou het in mijn achterhoofd. Ik ben zoiezo de laatste tijd al helemaal geobsedeerd van takken en bomen. Ik kijk er de hele tijd naar door een soort van "parkieten ogen".  ;)

Maartje

Mangrovehout wat ook voor aquaria gebruikt wordt is erg grillig (maar mooi).

Maar.... je betaalt er wel voor....

Maaike*

Citaat van: Maartje op januari 11, 2012, 09:21:17
Mangrovehout wat ook voor aquaria gebruikt wordt is erg grillig (maar mooi).

Maar.... je betaalt er wel voor....

Maar ik vraag me dan vaak af waar haal je dat?! In tuincentra is t hout negen van de tien keer behandelt.

Dirk92

dat Mangrove hout voor in aqua is meestal heel duur en is niet hoog genoeg denk ik. en ja zoiets kan je in een tuincentra meestal wel vinden of een hornbach meestal ook wel.
Kleine Gijsje en Jip

TenT

Citaat van: Maaike* op januari 11, 2012, 13:29:24
Maar ik vraag me dan vaak af waar haal je dat?! In tuincentra is t hout negen van de tien keer behandelt.

In de meeste tuincentra hebben ze wel een soort onbehandeld hout hoor.

Maaike*

Citaat van: TenT op januari 11, 2012, 15:08:34
In de meeste tuincentra hebben ze wel een soort onbehandeld hout hoor.

In mijn ervaring zijn juist de wat leukere takken behandelt, maar wellicht loop ik dan gewoon niet de juiste tuincentra binnen.
Zal hornbach eens proberen.
Overigens nog een tip: in de zomer staan overal langs de weg borden met fruit aan de weg te koop, daar hebben ze vast wel wat takken van fruitbomen liggen. Let wel even op dat je een tak neemt die niet giftig is voor je parkiet(en).

TenT

Citaat van: Maaike* op januari 11, 2012, 15:49:27

Overigens nog een tip: in de zomer staan overal langs de weg borden met fruit aan de weg te koop, daar hebben ze vast wel wat takken van fruitbomen liggen. Let wel even op dat je een tak neemt die niet giftig is voor je parkiet(en).

En ook even vragen of ze er geen schadelijke stoffen op hebben gebruikt. Om bv. bijen te lokken.