Vogel blijft in de rui, maar niet constant

Gestart door Mednor, oktober 14, 2011, 12:02:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mednor

Hallo,

Mijn parkietje is een paar weken terug in de rui geraakt. op één of andere gekke manier duurde dit erg lang, tot ik hem op een gegeven moment ander voer gaf(extra vital). na een paar dagen was hij uit de rui, later heb ik hem zijn eigen voer teruggegeven, raakte hij weer terug in de rui. Dit heb ik nu al paar keer geprobeerd maar zodra hij zijn gewone voer weer terug krijgt raakt hij weer terug in de rui. Vanmorgen heb ik zijn eten verversd en toch maar weer Xtra vital voer gegeven.

is hier een reden voor??

elke nacht gaat er een doek over de kooi heen, hij heeft veel speeltjes, dagelijks vers drinkwater en om de dag vers voer. hij is nu paar maanden oud, en tijdens de eerste rui zijn jonge vogel veerjes verloren..

iemand tips?

Kleintjes

Huisvogels ruien vaker dan buiten vogels, ongeveer 4 keer per jaar. De en vogel ruit sneller dan de ander.

Citaat van: Mednor op oktober 14, 2011, 12:02:28
.....

elke nacht gaat er een doek over de kooi heen, hij heeft veel speeltjes, dagelijks vers drinkwater en om de dag vers voer. hij is nu paar maanden oud, en tijdens de eerste rui zijn jonge vogel veerjes verloren..

iemand tips?

Waarover?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mednor

nou een reden waarom mijn parkiet zo lang in de rui blijft... of een tip wat ik verkeerd doe waarom mijn vogel zo lang in de rui blijft.. of een tip hoe hij uit de rui komt......

Kleintjes

Citaat van: Mednor op oktober 14, 2011, 19:13:50
nou een reden waarom mijn parkiet zo lang in de rui blijft... of een tip wat ik verkeerd doe waarom mijn vogel zo lang in de rui blijft.. of een tip hoe hij uit de rui komt......

De rui is de rui, daar komt ie normaal gesproken vanzelf doorheen. Kun je niet veel aan doen, behalve stofzuigen om de losse veertjes op te ruimen ;)

Vertel eens wat meer over je parkietje: Gedraagt hij zich anders? Wat voer je hem nu? Is er verder iets veranderd in de omgeving?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

MissDorien

Het kan best dat zijn lichaam door het slechtere voer anders werkt.
Hij krijgt dan waarschijnlijk stoffen in de verkeerde samenstelling binnen waardoor zijn lichaam van slag raakt en hij blijft ruien.
Ik zou gewoon XtraVital blijven voeren, zeker omdat je aangeeft dat het dan wel goed gaat.

Kleintjes

Citaat van: MissDorien op oktober 15, 2011, 08:42:05
Het kan best dat zijn lichaam door het slechtere voer anders werkt.
Hij krijgt dan waarschijnlijk stoffen in de verkeerde samenstelling binnen waardoor zijn lichaam van slag raakt en hij blijft ruien.
Dit weten we nog niet, vandaar dat ik gevraagd heb aan TS ons wat meer hierover te vertellen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mednor

ik heb werkelijk waar geen idee hoe een parkiet zich hoort te gedragen, maar hij lijkt me wel vrolijk beestje, knettert er af en toe flink van los, speelt veel met spiegeltjes en stomme bellen eraan(maken mij teveel lawaai). het ziet er grappig uit als hij ermee speelt maar heb het idee dat ie er zelf panisch van word, kan dat??

verder staat hij in een hoek, op goede hoogte, kan de kamer goed overzien. staat schuin voor een raam waarbij het glas gegolfd is en dus niet al het licht doorlaat. staat zeker niet op de tocht, dus daar lijkt me niks mis mee.

ik ga hem nu gewoon iedere dag dat xtra vital krachtvoer geven. Ik heb ook extra ei-voer maar telkens als ik dat geef eet hij er niet van. hij ziet er verder gezond uit, geen rare dingen oid.. krijgt elke dag schoon drinkwater en om de dag vers eten. kooi wordt 1x per week schoongemaakt. ieder kwartaal krijg hij anti worm druppels(in zijn drinken).

volgens mij maakt hij het prima..

MissDorien

Citaat van: Kleintjes op oktober 15, 2011, 10:50:55
Dit weten we nog niet, vandaar dat ik gevraagd heb aan TS ons wat meer hierover te vertellen.
Hoe bedoel je?
TS vertelt dat vogeltje blijft ruien zodra hij ander voer krijgt.
En dat dit verbeterde toen hij XtraVital kreeg.
Nu weten we niet of dit zo blijft, maar het lijkt me geen toeval  ;)

Kleintjes

@ MissDorien:
We weten niet wat er nu gevoerd wordt.
Wat voor zaadmengeling? Krijgt ie groente en fruit? Dat soort zaken wisten we niet, behalve dat ie geen XtraVital kreeg.
Vandaar de vraag dus.

@ Mednor:
Waarom anti-worm druppeltjes geven?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mednor

@kleintjes: dat heeft de parkieten verkoper gezegd in de winkel. Kreeg er potje bij met anti-wormmiddel(vloeibaar) wat ik elk kwartaal in zijn drinken moet doen. 5 dagen achter elkaar aan het begin van elk kwartaal.

Misschien zit ik mis en is het tegen iets anders dan wormen, ken je dit niet???

Kleintjes

Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand die je 'n vogeltje verkoopt je dit meteen adviseert.
Heb je je vogeltje bij 'n kweker gehaald, of dierenwinkel?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Moppers