Na vangen bang voor hand

Gestart door ChildoftheWestwind, oktober 12, 2011, 10:30:50

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ChildoftheWestwind

Hoi allemaal,

Ik heb al 3 jaar een ontzettend grappige parkiet Whisky, die bij mijn ouders staat in Nijmegen. Zelf zit ik op kamers in Maastricht. Omdat ik nu ik niet meer zovaak thuis ben wilde ik een vriendje voor hem erbij kopen.
Nou heb ik bijna 4 weken geleden een 5 weken oude prakiet, Scotch, gekocht. Ik heb 'm mee naar Maastricht genomen om 'm daar tam te maken.

Hij was best snel aan mijn hand gewend en wilde ook al trosgierst uit eten.
Maar het leek of hij wel erg gestresst was, hij had steeds van die 'flip' momenten waarbij hij uit het niets in zijn kooi begon rond te fladderen, overal tussendoor in in probeerde te kruipen en allemaal zo hard dat hij zelfs een wondje bij zijn snavel kreeg.
Daarom dacht ik dat hij er echt even uit moest, hij is zelf uit de kooi gekomen. Hij vloog wat onwennig rond maar vervolgens ging hij tevreden op een boekenplank zitten rondkijken.
Maarja vervolgens ging hij dus niet zoals ik dacht zelf weer de kooi in, en na 2 uur wachten moest ik toch echt weg.

Ik ben 'm dus gaan proberen te vangen, ik wilde 'm op mijn vinger zetten, dat is uiteindelijk gelukt maar ik heb dus wel 10 minuten achter hem aan moeten 'jagen'. Nou las ik dat het echt finest is voor het tam maken als je achter de parkiet gaat zitten 'jagen'. En inderdaad, hij wilt nou absoluut niet meer op mijn hand zitten! Ik zit nu al bijna 2 weken een paar keer per dag met voer/trosgierst in mijn uitgestrekte hand in de kooi, maar Scotch wilt er niks van weten. Hij blijft wel vaak zitten, maar kijkt er 1 seconde naar maar blijft vervolgens ongeïnteresseert zitten, of gaat van zijn eigen voer eten. Soms zit ik zo wel 20 minuten tot ik echt te erg kramp krijg.

Wat kan ik nu het beste doen? al zijn voer weghalen zodat hij echt honger krijgt lijkt mij niet echt een optie, maar ik weet echt niet wat ik nou het beste kan doen om hem toch nog tam te maken/uit mijn hand laten eten... :(

Alvast bedankt voor het lezen/antwoorden!


Heddie

IK denk dat je scott het beste even met rust kan laten.
Het is erg stressvol voor parkieten om ze op te jagen en ze te vangen zo beschadig je hun vertrouwen behoorlijk.
Als het nog eens gebeurt dat je jou parkietje niet te pakken krijgt ,laat hem dan gewoon gaan .
Ik hen het ook vaak met mijn parkietjes dat ze niet meer in hun kooi willen,dan slapen ze buiten hun kooi.
Als ze honger krijgen gaan ze vanzelf weer naar binnen en kun je ze opsluiten.
Ik heb dezelfde fout als jou gemaakt ,ik had mijn eerste parkietje ook zo goed als tam en toe ze niet in haar kooi wou heb ik haar gevangen,Ze is nooit meer tam geworden en vladdet haar kooi door als ik alleen al haar drinkbakje wil pakken.
Laat je parkietje even met rust en probeer het later nog eens met de trosgierdt maar hou er rekening mee dat je hem niet meer tam krijgt!!!

succes ermee!!!
Groetjes Heddie

Wouter

Je hebt zijn vertrouwen verloren en die moet je terug zien te winnen! Parkieten zijn over het algemeen heel erg vergevingsgezind en ze zullen het heus wel weer vergeten, echter moet je er wel je best voor doen! Probeer hem te verwennen met lekker dingetjes!

Is je andere parkiet al tam? Het gaat sneller als je Scotch bij je andere parkiet zet. Als een schaap over de dam is volgen er meer, en zo werkt het bij parkieten ook! ;)

ChildoftheWestwind

Bedankt voor e reacties! Grappig genoeg heb ik een paar uur na het bericht te plaatsen weer een mijlpaal behaald, hij heeft weer uit mijn hand gegeten! En dat doet hij nu ook :D Hij gaat er nog niet opzitten maar dat komt vanzelf denk ik, als hij inderdaad toch wel vergevingsgezint is (na1,5 week haha) ;)
Ik merk ook dat hij liever "blaadjes" heeft zoals sla en spinazie dan trosgierst, alhoewel hij nu wel gewoon voor uit mijn hand zit te eten.

Mijn andere parkiet Whisky is inderdaad wel tam, maar in sommige dingen ook wel heel erg bang. Toen ik hem kocht hebben ze zijn vleugels gekortwiekt in de dierenwinkel, terwijl hij al kon vliegen. Hij is daardoor heel erg bang geworden voor de grond etc. Hij is toen ook een paar keer "neergestort". Hij durft niet op de bodem van de kooi te zitten, niet op de tafel, vloer etc. Ik heb heb echt moeten "leren" op de lamp te zitten en moeten "leren" om op de deurpost te zitten anders gaat hij net zolang rondvliegen tot hij neerstort -_-
Ik wil in ieder geval voorkomen dat scotch ook bang wordt voor die dingen, hem eigenlijk juist dingen leren waar Whisky weer van kan leren, haha als dat gaat lukken want die is natuurlijk wel ouder.

Whisky is trouwens echt een kop kleiner dan andere volwassen parkieten, hij is 3 jaar maar ook scotch van 7 weken is echt even groot, misschien zelfs groter. Zou dat kunnen komen door de stress toen zijn vleugels gekortwiekt waren? (duurde echt heel lang voordat die weer aangroeiden)
Sorry wel beetje off-toppic denk ik!

Wouter

Niet elke parkiet is identiek. Ik heb er hier ook een die duidelijk kleiner is dan de rest. Overigens zijn parkieten na 7 weken al uitgegroeid. ;)