Snavel knippen

Gestart door RicoBella, oktober 03, 2011, 19:06:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RicoBella

Hallo lieve parkietenvrienden,

Zoals jullie misschien weten heeft mijn parkietje Kiki kort geleden allerlei kuren doorstaan (megabacterie etc). Op gegeven moment heb ik besloten om hier mee te stoppen en hem voor de rest een goed leven te bieden want elke keer kuren was ook geen optie meer. Dit gaat eigenlijk heel goed, af en toe heeft hij wel een wat slechtere dag en de ontlasting is nog altijd niet netjes, maar hij is weer helemaal 'kiplekker' qua gedrag.

Nou heeft hij het rare fenomeen dat er een blauwe plek ontstaat op de snavel (dit had mijn inmiddels overleden parkietje Noa ook gehad). Ook heeft hij wel eens bloeduitstortingen in zijn teennagels. Het klopt allemaal niet, dat is wel duidelijk. Hierover had ik met Hedwig gebeld, maar zij zei dat het weinig voorkwam en dat ze zo ook niet kon zeggen waar dat van kwam.
Om een lang verhaal kort te maken: de blauwe plek ging steeds meer uitgroeien, maar de snavel bleef ook maar doorgroeien. Ik weet dat het met leverproblemen te maken kan hebben, wat overigens best mogelijk is. Maar het zou misschien ook kunnen zijn dat het bijv. gewoon pijn deed tijdens het knagen. Of een combi natuurlijk.
Nu ben ik op het punt aangekomen dat het echt niet meer kan, de snavel is veel te lang. Ik heb al geprobeerd knagen te stimuleren door vanalles en nog wat aan te bieden maar het helpt niet. Ook heb ik geprobeerd te vijlen maar daar moet Kiki helemaal niks van weten. Toch maar de dierenarts bellen. Deze gaf als antwoord dat hij gelukkig bijna nooit snavels hoefde te knippen van parkietjes, en dat dit onder narcose moest gebeuren.
Ik weet nou echt niet wat ik moet doen? Ik dacht dat het niet zo'n punt was om een snavel te knippen, en mijn vogeltje onder narcose laten gaan? Voel ik niks voor.

Kunnen jullie mij misschien helpen, of heeft iemand tips bij wie ik wel de snavel kan laten knippen? Want ik snap dat er misschien een achterliggende reden is van het groeien, maar los daarvan moet die snavel wel gewoon geknipt worden.

En daarnaast, heeft iemand ervaring met blauwe plekken op de snavel? (dus niet de neusdop maar echt de snavel)

Alvast bedankt! :)

Ricobella

Parkieten-Freak

Wat betreft de blauwe plek op de snavel: dat kan komen door een klap of ergens hard tegenaan stoten. De snavel zit vol bloedvaatjes, darnaast kan ook gebeuren dat een een vaatje knapt maar dit is op zich niet erg.
Als de hele snavel blauw tot blauwgrijs verkleurt, kan dat duiden op hartproblemen. Door de slechtere doorbloeding (en het tekort aan zuurstof) kleurt de snavel blauw. Dit is absoluut een reden om naar een dierenarts te gaan.

Wat betreft de doorgegroeide snavel: een handige dierenarts knipt de snavel met een nageltangetje. Meestal zal hij of zij dit een keertje voordoen, je kunt het daarna zelf bijhouden als je het aandurft en weet tot hoever je mag knippen.
Narcose is in veel gevallen niet nodig, tenzij het om extreem angstige parkieten gaat.
Succes, Ricobella!


RicoBella

Nee het is niet de hele snavel. Het is inderdaad echt een blauwe plek, maar ik ben een beetje bang dat ie daar gevoelig voor is omdat hij misschien ziek is of iets dergelijks. Dat ie sneller zich bezeert ofzo.

Het probleem is alleen: ik zou het zelf best durven maar ik ben vreselijk bang dat de snavel splijt (heb horrorverhalen gezien op internet). Daarom zou ik het liever vijlen. En de dierenarts stond er min of meer op dat het beestje verdoofd werd, maar daar begin ik echt niet aan. Misschien toch maar eens een afspraak maken en misschien dat het dan meevalt dat ze het zo kunnen doen. Kiki is niet echt angstig maar wel heel wriemelig. Maar als ik hem vastpak moet dat wel goedkomen lijkt me.

Lastig. Nog andere tips? Als jullie de snavel wel vijlen, wat voor vijl gebruiken jullie dan?

Moppers

Het klinkt alsof deze dierenarts geen risico wil nemen wegens zijn gebrek aan ervaring met het knippen van snavels. Daar is in principe niets mis mee, maar zijn alternatief (narcose) is ook niet zonder risico.
Ik zou op zoek gaan naar een dierenarts die meer ervaring heeft met het knippen van snavels. Pak de lijst van de website erbij, pleeg wat telefoontjes en je vindt vast wel een dierenarts op acceptabele afstand die het goed kan.

RicoBella

bedankt voor de reacties!

Vanochtend kon ik het toch niet meer aanzien en gelukkig was de dierenarts aanwezig die ook een poosje in drachten heeft gewerkt. Narcose was geen optie voor mij, en ik wou ook niet dat ie niet meer kon eten. Dus dan toch maar proberen.

Heb werkelijk de schrik van mijn leven gehad. Kiki raakte totaal in shock en hij ging echt voor dood liggen. Ik dacht echt dat hij er niet meer was, en toen ineens krabbelde hij weer langzaam overeind. Het arme ding.. :(
De DA deed het verder keurig en snel hoor, niks op aan te merken. Maar nu is Kiki nog steeds niet goed, hij zit met zijn ogen dicht, wat bol en ademt heel zwaar. Ik weet nou dus niet of dit nog met zijn ziekteverschijnselen te maken heeft of dat dit van de opdonder van vanochtend komt. Ik denk haast dat een shock ook niet bepaald goed is voor de gezondheid. Heeft iemand hier ervaring mee?

En hij eet ook heel moeilijk (zal hem wel zeer doen denk ik?), wat kan ik hem geven zodat hij wel wat binnenkrijgt?

karin v h

Jeetje zeg wat een verhaal.
Vergeet niet dat jou parkiet al het nodige achter de kiezen heeft, dat is niet mis.
Probeer hem eens als troost een lekker bakje te geven, of een stukje trosgierst.

Heb je goed gekeken hoe de dierenarts heeft geknipt want het is toch een obsessie voor het beestje om naar de dierenarts te gaan.
Misschien is het een optie om de volgende keer zelf te knippen.
Jouw parkietje kent jou en het is waarschijnlijk minder heftig voor het beestje als jezelf knipt.
Ik knip al 20 jaar zelf de snaveltjes en de nageltjes.

Vergeet ook niet dat als er bijv. 4 mm. snavel afgeknipt is dat het ook heel vreemd is voor het parkietje want dat puntje heeft wel in het borstje geprikt.
Sterkte en ik hoop dat zij gauw opknapt.

RicoBella

Ik heb goed gekeken hoe hij knipte, en dat zal niet zo'n probleem worden om dat zelf te doen.
Gelukkig is Kiki nou weer opgeknapt, helemaal fit nog niet maar dat was hij eigenlijk nooit. Hij lijkt zelfs vrolijker dan voorheen (geen wonder met een halve snavel minder). Dus wat ben ik blij zeg! Ik had alweer gedacht dat hij het wel eens niet zou halen, en elke keer is ie zo sterk.

Nu wil ik het graag bijhouden zodat het nooit weer zo vreselijk wordt als nou. Weten jullie waar ik zo'n 'nageltangetje' kan krijgen? Want met een nagelknipper (huis tuin en keuken) vind ik het te eng, daar komt teveel kracht op.

Wouter

Citaat van: RicoBella op oktober 11, 2011, 16:21:18
Nu wil ik het graag bijhouden zodat het nooit weer zo vreselijk wordt als nou. Weten jullie waar ik zo'n 'nageltangetje' kan krijgen? Want met een nagelknipper (huis tuin en keuken) vind ik het te eng, daar komt teveel kracht op.
Ik zou het even navragen bij de dierenarts, wellicht kan hij iets voor je bestellen. ;)

MissDorien

Ik zelf gebruik deze om het puntje af te knippen: http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbak_kattenverzorging/velverzorging/potenverzorging/51567.
Let wel, hij is echt alleen om het puntje af te knippen, als je een dikker stuk probeert kan de snavel splijten.
Dat moet je sowieso niet proberen trouwens.
Deze is ideaal, er kan niet per ongeluk een tongetje tussen komen en voordat je daadwerkelijk knipt 'klem' je de snavel iets vast als het ware, zodat je goed kunt zien wat je precies gaat knippen.

kennofalkor

#9
Hoi Rico Bella.
Ikzelf gebruik altijd een manicuresetje wat op stroom loopt. De Kijkshop heeft deze nog al eens in de aanbieding. Hier zitten verschillende vijltjes en polijstschijfjes bij.Daarmee behandel ik de gehele snavel van mijn beide vogels. Met een klein rond vijltje schuur ik eerst alles loshangende velletjes van de snavel af. Falkor heeft soms een lange snavel en daar zet ik dan de schuurschijf (wat bij ons gebruikt zou worden om het eelt te verwijderen) op de onder kant van haar snavel en maak er een mooie ronde punt van. Als ik klaar ben met beide vijlen, zet ik de viltschijf op het apparaat om de snavel op te poetsen en daarna de polijstschijf om hem te laten glimmen. Ze hebben dan weer een mooie snavel en hebben er geen last van.
Je kan niet te ver knippen en de angst op splijten is dan ook niet nodig.
En na de behandeling natuurlijk uitgebreid prijzen en zeggen hoe mooi hij nu is. Dan is hij de behandeling zo vergeten.
Succes


En ik weet het, als je mijn vogeltjes ziet, het zijn een stel verwende boefjes.

RicoBella

@ Wouter, dat lijkt me inderdaad wel een goed idee. Maar ben bang dat ze dan zeggen: je kunt het beter niet zelf doen, dan moet je gewoon hier komen. Eigen belang zeg maar. Maar kan het altijd proberen ;)

@ MissDorien, deze had ik inderdaad ook al gezien. Veel goede reacties maar het leek mij meer voor de nageltjes, en de vorm leek me niet zo handig om voor de snavel te gebruiken. Maar misschien werkt het best goed dan.

@Kennofalkor, deze manier lijkt me misschien niet zo handig. Ik heb ook wel zo'n setje thuis, maar ik denk dat dit toch te belastend is voor de vogels. Van het geluid alleen al gaan ze helemaal stressen lijkt me. En met schuren/vijlen: die trillingen lopen door hun hele lijfje dus ik zou het liever niet doen. Maar bedankt voor het meedenken.

Ik ga de dierenarts binnenkort es opbellen, en die nagelknipper van Zooplus kan ik sowieso wel bestellen, want het kost ook nog es haast niks.

Gebruikt iemand van jullie ook wel eens arabisch gom om bepaalde 'knaagdingen' te maken?


Kleintjes

@Kennofalkor:

Ik ben 't roerend met Rico eens.
Trouwens, de overtuiging dat je niet te ver kunt gaan met die schuurdinges is onterecht; je kunt er juist gemakkelijk te ver mee gaan. Dat ding maakt meer rotaties dan je kunt zien.
Als je parkietje in paniek raakt van dat ding, wat doe je dan?
Als hij bijt in dat schijfje, wat dan?
Als hij schrikt dan kan hij zich makkelijk verwonden (ook schijfjes hebben kleine haakjes...)

@Rico: Arabische gom ken ik alleen van kauwgom, ik kan je daar niet bij helpen helaas :P Wel interessante gedachte. Ik blijf mee lezen :)
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

RicoBella

*dit is geen reclame*  : http://www.pets-dream.nl/shop/arabische-gom-9026.html

Dit is wat ik bedoel. Het is een poeder dat je op kan lossen in water, en waar je dus allerlei dingen in kunt mengen (en het wordt dus ook hard op den duur). Dit leek mij ideaal want zo wordt Kiki wat gemotiveerder om zaadjes er uit te 'knagen' . En natuurlijk leuk om zelf iets voor je vogels te maken. Maar ik weet dus niet goed of het ook geschikt is voor parkietjes. Dus iemand nog die dit ook gebruikt?  Het is wel vrij prijzig trouwens.

Parkieten-Freak

#13
Arabische gom (acaciae gummi is de officiƫle Latijnse naam) is geheel onschadelijk en het heeft nauwelijks smaak. Dat mag je gerust gebruiken, het is namelijk een verdikkingsmiddel.
Het is een wit poeder dat je moet mengen met water, er ontstaat dan een kleverige massa.
Als je de gebruiksaanwijzing op de verpakking goed volgt, is dit een gezonde bezigheid voor vogels.
Zorg wel dat de snack goed kan drogen en maak niet teveel ineens.

Voor degenen die het leuk vinden om te weten:
Arabische gom werd vroeger gebruikt in (medicinale) drankjes. Als er in de apotheek een receptje kwam voor een drankje waar een onoplosbare stof in zat, dan moest deze onoplosbare stof, "zwevend gehouden" worden in het drankje.
Door arabische gom met een voorgeschreven hoeveelheid water te mengen, ontstond er een dik papje. De onoplosbare stof werd eerst heel goed fijngewreven en daarna met dit papje afgewreven. Tot slot werd het drankje aangevuld met water of een siroop.
Door het toevoegen van arabische gom kon de onoplosbare stof niet zo snel naar de bodem zakken waardoor de verdeling van het geneesmiddel per per dosering wat nauwkeuriger werd. Het drankje moest wel even geschud worden voor gebruik.  ;)


kennofalkor

#14
@ kleintjes en Rico,

Mijn vogeltjes zijn volledig gewend aan deze behandeling en houden hun koppies rustig als ik met hun snavels bezig ben. Ik mag ze ook altijd aan hun snavels aanraken.
Wat het apparaatje betreft: Ik ga heel licht met de rolletjes over hun snavel heen.Bijten doen ze er niet in. Van de trillingen schijnen ze geen last te hebben, ze zitten na de behandeling weer vrolijk te kwetteren.
Ik kan me voorstellen dat jullie het beangstigend vinden vanwege eventuele beschadigingen aan de snavel, maar m.i. is dit beter dan het risico lopen dat de snavel splijt tijdens het knippen. Er komt dan veel meer kracht op de snavel te staan.
Maar ik laat iedereen in zijn waarde en laat ieder zijn snavel behandeling doen. Iedereen hoopt dat hij/zij het beste doet voor zijn vogels. Het is maar net wat jij en de vogel gewend is.
Groetjes.

(Gebruik svp spaties na leestekens, dat leest prettiger.)

lovesbudgies

Je hebt gelijk hoor, vijlen is stukken beter dan knippen, het splijten van de snavel bij knippen is een groot risico dat je moet durven nemen, als de snavel tot in het bot splijt is het over en uit met het vogeltje. Mijn vogelarts raadt het dan ook ten strengste af.

Aan de andere kant is vijlen een lastig karweitje, ik gebruik er een diamantvijl voor en dan nog duurt het een eeuwigheid. Zo'n elektrische vijl is een prima oplossing als je het veilig kunt gebruiken en de vogels er rustig onder blijven.

Voor het knippen kun je een nagelschaartje met botte punt gebruiken.