Ziek Of Niet?

Gestart door Wendy mv Damian, oktober 23, 2005, 21:10:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wendy mv Damian

Hallo allemaal,

Ik heb sinds gister een parkietje van zo'n 8 weken oud. Hij is nog erg rustig, waarschijnlijk nog omdat hij moet wennen, denk ik.
Nu hangt hij in de tralies en zie ik dat hij allemaal stukjes ontlasting aan zijn kontje heeft hangen. het blijft er als het ware aan zitten, is dit iets ergs? Ik schrok er eigenlijk wel van.
Kan iemand me hier iets over vertellen, is dit normaal?

Gr.Wendy

Maur@

Wij hebben een parkiet, die toen hij bij ons kwam ook steeds poep aan zijn kontje vast had zitten. Na zoeken op het internet kwamen wij erachter dat dat "Clocao", of zoiets is. Vooral in stress situatie wil het nog wel eens voorkomen. Wat wij deden was de vogel in een emmer zetten, met een heel klein laagje lauw water, dat net zijn kontje erin hangt. De emmer is zodat ze niet weg vliegen. De emmer is te hoog en glad. Dan laat het poepje los. Met een watje los halen lukte niet bij ons. Daarna met een klein beetje zalf, ik gebruikte uierzalf zijn kontje insmeren, zodat de poepjes geen kans meer hebben vast te gaan zitten. Werkt bij ons perfekt. Echter zoals ik al zei, als Lemon, zo heet de parkiet, gestresst is gebeurd het zomaar weer.

Succes ermee

Parkieten-Freak

Bij jonge parkieten zie je wel vaker dat er wat ontlasting aan de veertjes blijft plakken.
Vaak komt het doordat de vogels andere voeding krijgen. Meestal gaat dit snel weer over.
Je kunt doen wat Maur@ schrijft, blijf er echter wel bij zodat de vogel niet kan verdrinken in de emmer.
Schoonmaken met wat lauw water en een wattenschijfje gaat overigens ook.

Voor Maur@:
Ik denk dat je clagging bedoelt.
Bij clagging is er sprake van plakkerige, ingedroogde uitwerpselen die zich rond en over de cloaca (zeg maar "achterwerk") van de vogel hebben opgehoopt. Het gevolg hiervan is dat de vogel zich niet kan ontdoen van zijn ontlasting en urine. Dit is een ernstige aandoening waar je zeker mee naar de dierenarts moet gaan.


Maur@

Citeer
Ik denk dat je clagging bedoelt.
Bij clagging is er sprake van plakkerige, ingedroogde uitwerpselen die zich rond en over de cloaca (zeg maar "achterwerk") van de vogel hebben opgehoopt. Het gevolg hiervan is dat de vogel zich niet kan ontdoen van zijn ontlasting en urine.
[snapback]15447[/snapback]

Dat bedoel ik dus ook. Echter los ik het zo op met de emmer, ja natuurlijk blijf ik erbij als Lemon in de emmer zit. Echter is het enkel als hij heel gestresst is. En dat wattenschijfje lukt bij ons echt niet. Wij hebben dan in alle vingertjes afdrukken van het snaveltje staan. :D Tot nu toe is het enkel geweest toen hij hier net kwam en per ongeluk achter de meterkast kwam te zitten en toen hij in contact kwam met de andere vogels.