Vriendje grasparkiet man na overlijden popje :'(

Gestart door Jalees, september 23, 2011, 15:55:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jalees

Dag allemaal,

Helaas ben ik mijn allerliefste popje verloren aan de gevolgen van legnood. Mijn popje was echt mijn vriendinntje, ik had haar al van kleins af aan en ze was ontzettend tam en aanhankelijk. Toen ze 1 jaar was, heb ik een vriendje voor haar gekocht, Toby. Toby was toen ongeveer ook 1 jaar en zal nu zo'n 2 zijn. Toby is een hele lieve vogel. Zijn popje had echt de broek aan. Toby is echt een goedzak, volgde het popje overal, kan uren in mijn kamer zitten en lekker tegen zichzelf/de radio kletsen en wil nog wel eens bang zijn van dingen, maar is wel handtam. Kort samengevat is het een beetje een watje ;)

Omdat ik het zielig vind als Toby, alleen is, wil ik weer graag een vriendje voor hem kopen. Het overlijden van mijn popje heeft me echter ontzettend zeer gedaan en ben ik eigenlijk bang weer een popje te kopen, uit angst om weer met legnood oid te maken te krijgen (mss is dit ongegrond maar het is het idee). Nu vroeg ik me af:

Is het mogelijk om voor mijn mannetje een mannetje ipv een popje als vriendje te kopen in dezelfde kooi?
Ik vind valkparkieten ook leuk en zie op internet nogal veel eenzame valkparkieten die een baasje zoeken, kan mijn mannetje samen met een mannetjes (of vrouwtjes?) valkparkiet in één kooi of wordt dit knokken? Er staat een nieuwe kooi klaar van zo'n 100 hoog bij 75 breed bij 35 diep (Hagen Vision L02).
Is het mogelijk een (valk)parkietje uit de dierenwinkel of bij een fokker te halen die dus jonger is dan Toby of kan ik beter een maatje van zijn eigen leeftijd zoeken?

Ik hoor het graag van jullie want ik vind het nu zo zielig als hij alleen is :(


jelle

Ik heb er niet veel kennis over,maar ik denk dat het beter is een grasparkiet er bij te nemen,leeftijd of geslacht maakt weinig uit.   
Veel sterkte.

Kleintjes

Sterkte met 't verlies van je geliefde vriendinnetje.

Je kunt er gerust 'n ander annetje bij zetten, de leeftijd is onbelangrijk.
Of je deze bij de kweker haalt of in 'n goede dierenspeciaalzaak is eigenlijk niet van belang.
Valkjes kan soms wel, maar die hebben andere voedingseisen en 'n heel ander karakter. Soms gaat dit goed, maar kan ook (dramatisch) fout gaan. Ik zou gewoon voor 'n grasje gaan.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Jalees

#3
Dank jullie wel voor de reacties en de steun.

Toevallig weet ik nog bij een dierenwinkel in de buurt een creamino (lichtgeel met rode ogen) popje te zitten. Ze zit er al een hele tijd en volgens de dierenwinkel wil niemand haar hebben door de rode oogjes. Ik heb er ooit een keer bij staan kijken en toen had ik niet de indruk dat het een zielig vogeltje was, het was eerder nogal een brutaaltje.

Ik lees hier en daar dat albino/lutino/ino parkietjes zwakker zijn en slechter zien dan 'normale' parkietjes, anderen zeggen weer dat dat onzin is. Hebben mensen hier ervaring mee? Op zich wil ik zo'n vogeltje wel een kans geven maar als zij dan makkelijk iets kan gaan mankeren ben ik bang haar dan ook snel te verliezen en daar wordt je ook niet vrolijk van.

Daarnaast, is legnood  iets wat relatief veel voorkomt? Het ino parkietje is waarschijnlijk een popje, ik vrees dan weer voor legnood, of is de kans dat een mannetje een andere aandoening krijgt net zo groot en is het onzin daarop te selecteren?

wss is MSN taal en dat bestaat niet ;) Gr, Kleintjes

Parkieten-Freak

Lutino en albino grasparkieten zien mogelijk wel wat minder vanwege de rode oogjes.
Qua gezondheid kun je er niet veel van zeggen. Ook een jong mannetje kan ziek worden en jong overlijden.
Ik heb zelf ooit een lutino popje gehad, ze is 7 jaar is geworden. Ze heeft op hoge leeftijd (6 jaar) ook een keer legnood gehad, maar de dierenarts heeft toen heel voorzichtig het eitje verwijderd. Ze is er prima bovenop gekomen.

Het lijkt me dat je dat popje met de rode oogjes met een gerust hart kunt kopen als het verder goed gezond is. Let wel even op uitwerpselen, veergroei etc.etc.

Verder wens ik je sterkte met het overlijden van je popje. Ik hoop dat Toby snel een nieuw vriendje of vriendinnetje krijgt.