Steeds in het nestkastje

Gestart door jelle, september 19, 2011, 15:45:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jelle

Een van mijn popjes gaat steeds in het nestkastje, is dit misschien een voor teken dat ze eitjes gaat leggen?

Alvast bedankt.   

Kleintjes

Mogelijk dat ze gaat leggen.

Zijn jullie wel allemaal goed voorbereid? Met jullie bedoel ik jou als baasje en je parkietjes.
Hoe oud zijn je parkietjes?

Kweken is aan te raden om dat pas in 't voorjaar te doen, omdat er dan genoeg daglicht is.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Mirjam

Het zijn in ieder geval tekenen dat het popje geinteresseerd is.

Ik zag in je profiel dat je nog vrij jong bent...
Ik hoop dat je weet waar je aan begint en dat je je erin verdiept hebt. Uiteraard is het heel schattig om kuikens te zien opgroeien maar er kan ook veel mis gaan. Ben je hierop voorbereid en heb je ouders/voogden die hier ervaring mee hebben?

jelle

De parkieten zijn 1 (pop) en 1/2 tot 1 :-\ (man) jaar,ik heb ze morgen trouwens een week.
Ze zitten binnen bij het raam in de huiskamer waar het altijd wel verlicht is.
Ik weet alleen niet of het mannetje oud genoeg is.
Ik ga van de week nog beter voer kopen.
Mijn ouders en ik hebben geen ervaring met kweken,maar een kennis in de buurt wel.

Mirjam

Jelle mag ik je een heeeeel dringend advies geven??? Ik zou het broedkastjes direct eruit halen...
Je hebt ze pas een week en dat is nog niet eens lang genoeg voor ze om goed te wennen.
Luister alsjeblieft naar ons, want op dit forum zijn mensen aanwezig met veel kennis.

Kunstlicht is trouwens niet vergelijkbaar met daglicht en dan zijn er nog zoveel andere dingen waar je rekening mee moet houden!

Waarom wil je eigenlijk kweken Jelle?

Wouter

#5
Citaat van: jelle op september 19, 2011, 17:38:13
De parkieten zijn 1 (pop) en 1/2 tot 1 :-\ (man) jaar,ik heb ze morgen trouwens een week.
Ze zitten binnen bij het raam in de huiskamer waar het altijd wel verlicht is.
Ik weet alleen niet of het mannetje oud genoeg is.
Ik ga van de week nog beter voer kopen.
Mijn ouders en ik hebben geen ervaring met kweken,maar een kennis in de buurt wel.
Bij het raam is geen ideale plek voor parkieten..

Voordat er aan kweken begonnen wordt dient men heel wat voorbereidingen te treffen. Het is niet zo dat je een nestkastje op kan hangen en daarna eens af kan wachten of er wat gebeurt. Hierbij speel je met het leven van je parkieten. Heb je bijvoorbeeld gedacht aan de luchtvochtigheid, het aantal lichturen, de juiste voeding (inclusief voldoende kalk, eivoer en mineralen) en de temperatuur? Daarnaast moeten de parkieten de juiste leeftijd hebben. Dit is bij popjes minimaal een jaar en maximaal vijf jaar oud en bij mannetjes minimaal 10 maanden oud, en je zegt zelf dat je niet weet of je mannetje de juiste leeftijd heeft. Ook is het belangrijk dat je genoeg ruimte hebt! Je moet straks namelijk niet alleen de parkieten die je nu hebt, maar ook de kleintjes huisvesten! Over het algemeen leggen parkieten tussen 4 tot 8 eieren. Stel dat je 8 bevruchte eitjes hebt. Heb je dan wel genoeg ruimte om 10 parkieten te huisvesten? Dan zal je toch zeker een flink grote kamervolière moeten hebben! Tot slot komen er buiten deze voorbereidingen heel wat gevaren kijken bij het kweken van parkieten. Het komt regelmatig voor dat een popje (één van) haar kleintjes niet (voldoende) voert. Ook legnood is een bekend fenomeen. Wat doe je als zoiets gebeurd? Je moet op alles voorbereid zijn!

Het is dus van uitermate belang dat je je, alvorens je begint met het kweken van grasparkieten, goed inleest! Het komt niet naar mij over dat je dat ook hebt gedaan. Hierbij wil ik je dus sterk adviseren om het nestkastje zo snel mogelijk uit de kooi te verwijderen.

jelle

Ik zal het nestkastje er uit halen.
En waarom ik wil kweken?
Ik vind het leuk om met dieren te kweken,ik heb al 4 jaar parkieten en wil ook eens met parkieten kweken.
Bedankt voor de tips.
En de kooi is groot genoeg(br-di-ho,60x60x180)

Wouter

Citaat van: jelle op september 19, 2011, 19:31:36
En de kooi is groot genoeg(br-di-ho,60x60x180)
Groot genoeg voor 4 grasparkietjes, maar 10 vind ik toch echt te veel van het goede. ;)

jelle

Ik heb het nestkastje er uitgehaald.
Ik zal wachten tot de lente met kweken. 

Wouter

Citaat van: jelle op september 19, 2011, 19:50:20
Ik heb het nestkastje er uitgehaald.
Ik zal wachten tot de lente met kweken.

Goedzo! Dan heb je genoeg tijd om je in te lezen. :)

Mirjam