Een paar vraagjes

Gestart door ThornlessRose, september 13, 2011, 22:10:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ThornlessRose

Hallo!

Ik heb twee weken geleden een jong parkietje gekocht, geschat op ongeveer 3 maanden en ik ben er helemaal weg van! Ze was al door de eigenaar van de dierenwinkel aardig tam gemaakt en ze had dan, na de nodige trosgierst, niet heel veel moeite met mij. Ik moet haar nog wel altijd omkopen met eten, maar als ze in een goede bui is komt ze ook weleens "gewoon" op mijn hand zitten. :)

Nu een paar vraagjes:

Ze niest nogal veel (zo'n twintig keer per dag) en is soms nogal rillerig (vooral als ik even ben weggeweest) en heeft dan koude pootjes. Als ze een tijdje bij mij heeft gezeten worden die weer warm, maar ik maak me er toch zorgen om... Ze schudt zich ook veel, zet haar veertjes ook uit en combineert dat ook vaak met het uitrekken van één pootje. Dit doet ze sowieso altijd als ik de kamer binnenkom. Ook hoor ik haar vaak fluiten, maar vooral als ik niet in het zicht ben. :(

Hoewel ik graag zou zien dat ze wat meer naar me toetrekt, houdt ze nog heel erg veel van haar kooitje. Het liefste gaat ze daar ook niet uit, ook al laat ik het openstaan. De dierenwinkel heeft haar laten kortwieken, komt het misschien daardoor? Ik was sowieso van plan haar niet kortgewiekt te houden. Maar goed, daardoor krijg ik wel het idee dat ze soms nogal eenzaam is, hoewel ik haar wel heel veel aandacht geef. :( Ik heb op Youtube parkietengeluiden opgezocht en zodra ze die hoorde zag ik haar helemaal opbeuren en gezellig terugfluiten! (Eigenlijk een klein beetje zielig.) Ik zit er dan ook sterk aan te denken om een vriendje voor haar te zoeken, maar ik weet niet zeker of dit verstandig is. Sowieso moeten ze met elkaar kunnen opschieten (kan de dierenwinkel daar garantie voor geven?), want ik wil geen twee kooien in huis.

Wanneer begint ze eigenlijk met badderen? Want ze laat haar badje links liggen en ze krijgt wel een beetje een vies achterste. :P Zachtjes sproeien met de plantenspuit vindt ze ook maar niks. Zou ik haar anders mee kunnen nemen in de douche?

Bij voorbaat dank! :D

_White_

#1
Over het badderen je kan misschien een beetje fruit in doen bijv een klein blaadje Sla dat trekt meestal de aandacht.

En nog even iets over een 2e parkietje: niet elke dierenwinkel geeft daar garantie voor.
Dan nog iets: misschien dat je de 2e erbij koopt wanneer je vindt dat ze aardig tam is. Want als je de 2e erbij koopt wanneer de jouwe tam genoeg is zal de 2e parkietje veel sneller tam geraken. En een soort genoot is altijd welkom.(als ie maar niet alleen is)

Nog veel geluk met je nieuwe aanwinst!

BudgieMe

#2
Badderen komt wel, zorg eerst dat er rust is, een veilig gevoel van thuis in de nieuwe kooi en omgeving, wil niet te veel en te snel.

DobbyFloppy

Citaat van: ThornlessRose op september 13, 2011, 22:10:36

Wanneer begint ze eigenlijk met badderen? Want ze laat haar badje links liggen en ze krijgt wel een beetje een vies achterste. :P Zachtjes sproeien met de plantenspuit vindt ze ook maar niks. Zou ik haar anders mee kunnen nemen in de douche?


Mijn parkieten vonden de plantenspuit in het begin ook niks aan, maar het vrouwtje was er snel helemaal weg van.
Het mannetje volgde niet veel later ook, en hij is er ook weg van.
Je kunt het beste lekker lauw water gebruiken als je de plantenspuit gebruikt.
Tip: Gebruik niet de harde straal maar de sproeistand!
Vogeltjes zijn helemaal niet weg van de harde straal, daarentegen vinden ze het wel fijn de waterdruppeltjes op te vangen.
Duurt soms ook wel een paar minuten voor ze dichterbij komen en ook helemaal de vleugeltjes schudden voor het water.
Het liefst overdag sproeien, s'avonds droogt de vacht niet zo goed als overdag en daardoor ken je vogeltje ook een koutje van krijgen.

Ik zou inderdaad ook zorgen dat je parkietje eerst wat tam is voordat je een nieuwe erbij neemt, en de meeste dierenwinkels kunnen je niet de garantie geven dat ze het goed kunnen vinden met jou huidige parkiet. Slechts enkelen geven die garantie
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13

ThornlessRose

Even een update.

Woensdag ben ik met mijn parkietje voor de zekerheid toch naar de dierenarts geweest (wat trouwens is gefilm door SBS6 voor "Dieren op Spreekuur" :P), omdat ik het niet vertrouwde. Van mijn dierenarts heb ik antibiotica voorgeschreven gekregen voor Celia en ik zie haar echt met sprongen vooruit gaan! Ze is nu veel levendiger en trilt niet zoveel meer. Ook ademt ze niet meer zo heel zwaar. Gisteren zat ze de hele dag te fluiten en heeft ze de schommel in combinatie met het belletje ondekt. :3 Heel lief!

Ook heb ik haar meegenomen douchen en ze had het heel erg naar haar zin! Hoewel ze alsnog wel liever in haar oude vertrouwde kooitje blijft. :P

Wanneer kan ik nu het beste een vriendje voor haar kopen? En tot wanneer kan dat? Want ik wacht er het liefste zo lang mogelijk mee, omdat ze dan het tamste is en ik misschien kan kijken of ze daar nog wel behoefte aan heeft tegen die tijd. Alvast bedankt!

Kleintjes

Goed dat je toch even naar de DA bent gegaan en dat ze medicijntjes krijgt.
Al helemaal speciaal dat 't ook nog gefilmd is! Wordt dat ook uitgezonden? Weet je dat toevallig? ;)

Je kunt beter even wachten met 't aanschaffen van 'n vriendje tot de kuur voorbij is.
Tot wanneer is simpel te beantwoorden: Tot overlijden. Er is geen maximale leeftijd om 'n vriendje te geven.
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

ThornlessRose

Oké, dan wacht ik nog even met het kopen van een tweede parkietje. :)

Het wordt sowieso uitgezonden, want ze waren helemaal weg van haar! Ik weet alleen niet wanneer, maar dat laat ik tegen die tijd wel weten. ^^

BudgieMe

Zoals Kleintjes al zegt beter eerst zorgen dat ze gezond is voor je een vriendje gaat halen maar daarna is wachten niet nodig hoor, 2 vogels tam maken is net zo makkelijk, soms zelfs makkelijker. ;)

kalinda

Ja !!!! Ik heb je gezien op sbs6  :D
Lief parkietje hoor!! En leuk dat het werd uit gezonden.

_White_

#9
Heel leuk dat het op tv is gekomen, in de volgende link kun je hem bekijken :P ;

Op ongeveer 10:30 kan je het zien,

http://www.sbs6.nl/programmas/dieren-op-spreekuur/videos/seizoen-0/aflevering-33/dieren-op-spreekuur

Kleine toevoeging: Op 16 minuten en 19:30 gaat het filmpje verder over de grasparkiet. ;) Gr Wouter

Parkieten-Freak

Wat een leuk filmpje! :D Heel leuk dat dit is uitgezonden bij SBS6!
Gaat het inmiddels al weer wat beter met Celia?


ThornlessRose

Citaat van: Parkieten-Freak op oktober 03, 2011, 22:49:06
Wat een leuk filmpje! :D Heel leuk dat dit is uitgezonden bij SBS6!
Gaat het inmiddels al weer wat beter met Celia?

Ja! Het gaat hartstikke goed met haar. :) Volgens mij werd er ook bij haar als enige niet gezegd hoe het nu met haar gaat. :( Maar na de kuur zag ik echt een opleving en ze is ook wat brutaler geworden. :P Leuk dat jullie het hebben gezien!

Parkieten-Freak

Helemaal top dat het nu beter met Celia gaat!  ;D