enkele vraagjes over de schurftmijt

Gestart door Vogelliefhebber, september 09, 2011, 19:44:19

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vogelliefhebber

Hallo,

ik had even een paar vraagjes, waarschijnlijk heeft mijn vogel last van schurftmijt. We behandelen hem nu met vaseline.
Maar wat ik nou precies wilde weten is waarom een vogeltje nou schurft krijgt? en waarom helpt vaseline daar nou tegen?

Groetjes,
Vogelliefhebber

Parkieten-Freak

Schurftmijt is een parasitaire infectie.
Mijten graven gangetjes in de huid van de pootjes of de snavel. Vrouwtjesmijten leggen daar hun eitjes in, waardoor er nieuwe mijten ontstaan. Vaseline sluit de gangetjes af. Het gevolg is dat de mijten geen zuurstof meer krijgen en sterven.
Je moet wel even doorgaan met de behandeling omdat de eitjes die gelegd zijn in de gangen, nog uit kunnen komen.


BudgieMe

Als er daadwerkelijk een schurftmijt infectie is dan is alleen vaseline niet genoeg hoor,...
Dan moet je de vogel toch echt met een ivectermine product behandelen.

Bogena parasita bijv. die hebben pipetjes voor in de nek.
Voor 1 of 2 vogeltjes te doen, voor grotere groepen zijn er andere middelen.

Parkieten-Freak

Bij lichte infecties is vaseline afdoende en al helemaal als het om enkele vogels gaat. Ivermectine heeft behoorlijk wat bijwerkingen en is daardoor geen eerste keus.


Vogelliefhebber

Nou ik heb dus nu vaseline gesmeerd al 4 dagen en er zat eerst een grote bobbel naast zijn snavel die nu helemaal verdwenen is  :)
Ik blijf nog wel 1 of 2 weken smeren en ik hoop dat het voldoende is. Zo te zien werkt het namelijk wel  ;)

In ieder geval bedankt allemaal!