mijn parkietje wil niet op mijn vinger zitten

Gestart door noor, september 08, 2011, 16:02:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

noor

hoi.

ik las op parkietenfreak hoe je je parkietje moet temmen. Nou dus steeds als ik langsloop praat ik zachtjes met hem/haar dat doe ik ongeveer 10 keer per dag voor 2 dagen. Daarna probeer ik rustig mijn hand in zijn kooi te doen, hij/zij blijft rustig. Maar als ik een stukje trosgierst op mijn hand leg. komt ze niet, ik heb dit nu zon 10 keer gedaan en niets hielp. help!

Mirjam

Het toverwoord is; Geduld, geduld, geduld, geduld.
Gewoon volhouden en dan komt alles vanzelf.

inie

het is wel frustrerend als het zo lang duurt, dat heb ik ook met mijn 2de parkietje, die een jaar is en een kleine week bij mij. Ze wil gewoon niet op mijn vinger komen zitten. Heel soms gaat het goed, maar dan is ze er zo weer af en doet ze het eigenlijk alleen om via mijn arm door het deurtje van de kooi naar buiten te floepen. En buiten de kooi moet ze al helemaal niets van me hebben.
Maar wie weet met een flinke dosis geduld en doorzettingsvermogen komt het wel goed...

miss_riss

Geld dat ook voor valkparkieten? Wij hebben ons valkje nu een week. Hij is alleen erg schuw en blaast veel. We gaan elke dag een keer met onze hand in de kooi om hem hieraan te laten wennen. Dan vliegt hij alle kanten op, hij heeft zelfs 1 keer zijn vleugeltje bezeerd. Trosgierst lijkt hij niet te lusten, hij wordt er alleen maar banger van, die laten we dan ook geregeld weg. De laatste tijd is hij vaak boos, dan bijt hij wild in zijn voerbak en in zijn poot. Het helpt om tegen hem te praten, maar als je dan weer te dichtbij komt gaat hij weer blazen. Hebben jullie tips voor mij? Ik wil hem nog niet uit de kooi laten omdat ik bang ben dat we hem niet meer te pakken krijgen. Hoe denken jullie hierover?

Elaine~Pepi~Koki

het kan zijn dat je parkietje niet van trogierst houd.
(mijn pepi vind trosgierst ook niet lekker)
je kan bijvoorbeeld wachten tot je parkiet moe is en dan je vinger voor zijn borstje houden, dan wilt hij misschien wel.
bij mij had ik de hele dag gewoon lieve woordjes gezegt dat vind hij geweldig ;D
En geduld zal inderdaad ook helpen. laat hem/haar vooral aan je wennen
heel veel sucess!!
m.v.g,
Elaine

Wouter

Citaat van: inie op september 23, 2011, 13:04:18
het is wel frustrerend als het zo lang duurt, dat heb ik ook met mijn 2de parkietje, die een jaar is en een kleine week bij mij. Ze wil gewoon niet op mijn vinger komen zitten. Heel soms gaat het goed, maar dan is ze er zo weer af en doet ze het eigenlijk alleen om via mijn arm door het deurtje van de kooi naar buiten te floepen. En buiten de kooi moet ze al helemaal niets van me hebben.
Maar wie weet met een flinke dosis geduld en doorzettingsvermogen komt het wel goed...

Een weekje is nog maar héél kort. Elk parkietje leert op zijn eigen tempo, maar je kan van geen enkele parkiet verwachten dat hij binnen 2 dagen handtam is. Het is geen uitzondering als een parkiet een aantal maanden nodig heeft om tam te worden. Zorg wel dat hij niet ontsnapt. Je schaadt het vertrouwen enorm als je achter je parkiet aan gaat jagen!

DobbyFloppy

Met mijn parkieten had ik ook best veel geduld nodig maar uit eindelijk ontdekken ze wel dat je hand niks is om bang voor te zijn.
Toen ze uiteindelijk op mijn hand kwamen om voer te eten mochten ze eruit. Ze vonden op je had zitten en vervoerd worden maar eigenlijk niks.
Ze zijn nu net 4 jaar en sinds kort jaartje zijn ze steeds aanhankelijk geworden zoals uit hun eigen op de arm willen vliegen. Ze willen alleen komen als hun dar zin in hebben niet als je met je hand naar hen toekomt.
In die tijd daartussen wouden ze wel graag broodkorstjes van het bord af komen snoepen. En wanneer het tijd was om een voerbakje te verversen zaten ze al vol ongeduld te wachten tot ik klaar was. Eenmaal klaar vlogen ze vanuit de kooi zo op het bakje, en op die wijze zijn ze bij mij nu zo goed als handtam.

Die van mij zijn ook behoorlijk speels en doen vaak wel waar ze zin in hebben, maar ze zijn altijd al heel erg aan me gehecht geweest vanaf begin aan
Knuffeltjes van Pucky, Sita, Merel, Eppo, Olaf Cheeky, Frouwkje en Indy

R.I.P Floppy 16-07-12
R.I.P Dobby 17-10-13