Tam maken

Gestart door steven34, augustus 27, 2011, 21:42:59

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

steven34

Ik heb sinds kort 2 jonge parkieten ( < 6 weken oud en 4 maanden oud) ik heb ze in het begin in de kooi laten zitten en nu na 5 dagen in nieuwe omgeving laten vliegen. Sinds kort zitten ze echter in een andere kooi ( omdat ze veerluis bleken te hebben. )
In de eerste kooi vertrouwde omgeving kwamen ze zelf naar buiten. in de 2de kooi durven ze niet naar buiten ( kooi is groter breder en hoger voer en water zit wel op andere plek.

Als ik ze probeer tam te maken met de trosgierst methode schrikken ze heel erg ook al doe ik me hand voorzichtig in de kooi komen er nooit op zitten.

In de eerste kooi aten ze zelfstandig maar in de nieuwe kooi waar ze nu 3 dagen in zitten hebben ze nog niet gegeten ( niet gezien althans.

1 Nu heb ik 2 vragen

1 hoe krijg ik ze weer aan het eten in de nieuwe kooi . Het enige wat ze eten is trosgierst en snoep staven. zelfs fruit en groente zitten ze niet aan ( doe dit gewassen en los in een schaaltje onder in de kooi
2 hoe krijg ik ze tam als ze al schrikken als ik het hekje van de kooi open doe

steven34

Als ik me hand in de kooi steek met of zonder trosgierst lijkt het wel als of ze weg willen kruipen in de verste hoek van de kooi en komen soms niet van de plek pas als ik me hand weg haal.

Wat kan ik hier aan doen ?

AntonRispens

je zult eerst moeten beginnen met alleen je hand in de kooi te steken, houd je hand er een 10 minuten/15 minuten in en haal hem er weer uit. Doe dit zo'n 4 a 5x per dag, totdat ze eraan gewend zijn, dan pas kan je overgaan op het oefenen met trosgierst. Hoe is de situatie met het niet willen gaan eten? Kan het komen omdat je ze al in korte tijd 2x hebt verhuist? Of sta je er de hele dag met je neus bovenop?

Laat de parkietjes gewoon even een paar dagen met rust zodat ze kunnen wennen aan hun nieuwe omgeving, bij de ene parkiet duurt het langer als met de andere.  ;) Snoepstaven zou ik ze niet geven, ik deed het ook tot ik de tip kreeg dat het rotzooi is je kan best eens een keertje zo'n staaf ophangen maar niet zo dat ze er altijd van kunnen snoepen.  :)

steven34

#3
Heb hier even een update.

Beide vogels zitten weer in oude kooi en zijn gelijk begonnen met eten. 2 dagen later heb ik ze los laten vliegen, dat hebben ze een uurtje gedaan en tot mijn verbazing gingen ze zelf de kooi weer in. Nu alleen nog er achter zien te komen wat voor groenvoer ze eten. Heb al : appel, banaan, druif, komkommer en mais geprobeerd, maar daar zitten ze helemaal niet aan.
Leg je het los gewassen in een kommetje in de kooi of moet ik het op een andere manier aanbieden?

(Even verduidelijkt dat er 'n vraag in staat. Groetjes, Kleintjes)

foxie13

#4
Dat kan ook. Je kan het ook met een wasknijper vast aan de kooi zetten. Als je parkietje nog geen groente/fruit lust zou ik het wel elke dag op dezelfde plaats aanbieden. Mijn parkietje lust sinds vandaag pas fruit (na 1,5 maand). Het is vaak trouwens ook niet een kwestie van lusten, maar ze zijn er vaak bang voor. Vandaar als je het steeds op dezelfde plaats aanbied, dan raakt hij/zij er aan gewend.