Twijfel over Billy

Gestart door willow, augustus 27, 2011, 12:18:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

willow

Hoi,
ik ben nieuw hier en heb al heel veel gelezen waar je echt wat aan hebt, zo ook over kruipers. Heb alles gelezen maar het neemt mijn twijfel over mijn mannetje Billy niet weg.
Vorig jaar zocht ik een vriendje voor mijn andere parkiet en stond op de wachtlijst voor een mannetje. Later kreeg ik een mailtje met de vraag of ik deze jonge parkiet (Billy dus) wilde, ze had die van iemand omdat het niet klikte met de andere parkieten en die hadden zijn veren uitgetrokken, hij had hele korte vleugels en geen staart ( doen parkieten dat ??) Maar goed, ik zag de foto en was natuurlijk gelijk om. Mijn vader zei het kan goed een kruiper zijn. Ik haar gemaild maar nee, het was geen kruiper en inderdaad hij kreeg zijn veren terug. Nu mist Billy weer de lange pennen aan 1 kant van zijn vleugel.
Mijn vraag is of iemand kan zien of het toch een kruiper is of dat het een andere reden kan hebben? Hoop dat de foto duidelijk genoeg is. Verder is het een vrolijke knaap waar niks mis mee is.

Tekst leesbaarder gemaakt. Groetjes, Kleintjes

[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

Het verenpakje ziet er niet heel rommelig uit, maar het feit dat zijn slagpennen uit zijn gevallen kan wijzen op de kruipersziekte. De enige manier om dit zeker te weten is door middel van een bloedtest bij de dierenarts.

Voor de zekerheid mag je met deze, en andere vogels in huis, niet kweken.

willow

#2
Bedankt. Hij heeft ze wel gehad, daarom heb ik er ook niet eerder aan gedacht en verder ziet hij er goed uit.Dus alleen een bloedtest brengt uitsluitsel dan?
Billy heeft vorig jaar wel bij de vader binnen gezeten van waar ik nu dat nestje heb met de 3 jongen (zitten buiten). Maar als ik het goed gelezen heb zou dat in een half jaar uit het bloed zijn? Dan zou dit nestje gezond zijn, ze zijn ook uitgevlogen en hebben geen veren verloren.
Het maakt mij niet uit als hij een kruiper zou zijn maar ik vind het wel erg dat zo'n fokker er over gaat liegen, ik heb er nog naar gevraagd.
Ik ben weer wat wijzer geworden :)
Dit is een jong van de vader die vorig jaar bij Billy binnen heeft gezeten. Ik hoop maar dat het goed is, anders moet ik hun blok eruit halen als de jonge parkieten zelfstandig zijn.

Je tekst weer uit elkaar gehaald. Let hier svp op. Groetjes, Kleintjes


[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

Ja, echt alleen een bloedtest brengt uitsluitsel, de test zelf kost 25 euro en dan betaal je nog de dierenarts die het bloed afneemt. In de meeste gevallen is dit niet zo duur, want je betaald geen consult.

Meer informatie kun je op www.gendika.nl vinden. (de kruipersziekte wordt daar Polyoma genoemd)

Bij volwassen parkieten is het virus inderdaad na ongeveer een half jaar niet meer waarneembaar. Dit geldt overigens alleen voor grasparkieten. Het kleintje op de foto ziet er goed uit, voor zover het te zien is. Ik neem aan dat die geen slagpennen verloren heeft?
Het virus is wel heel erg besmettelijk, het kan andere vogels via mensen, en ook gewoon via de lucht besmetten.

Vandaar is het, als je kweekt, van belang dat je zeker weet dat Billy het virus niet heeft.

Moppers

CiteerIn de meeste gevallen is dit niet zo duur, want je betaald geen consult.
Het is aan de dierenarts zelf om dit te bepalen. Het is dus mogelijk dat dierenarts X voor bloedafname geen consultkosten rekent, maar dat je dit bij dierenarts Y wel betaalt.

Even een toevoeging op de informatie over het 'verdwijnen' van het virus bij volwassen vogels: bij een parkietje dat de ziekte heeft zal het nooit verdwijnen, hoewel de symptomen zoals een onderontwikkeld verenpak wel kunnen verdwijnen. Alleen bij dragers (parkieten die op latere leeftijd in aanraking zijn gekomen met het virus en er zelf dus niet door zijn aangetast) verdwijnt het. Als Billy dus inderdaad een kruipertje blijkt te zijn, dan blijft hij zijn hele leven besmettelijk.

willow

Hoi,

Bedankt voor de info.
De 3 jonge zitten goed in hun veren en hebben niks verloren.
Ik was daar bang voor omdat Billy wel bij hun vader heeft gezeten vorig jaar.


Parkieten-Freak

Als het hier gaat om veeruitval aan één vleugel, denk ik eigenlijk meer aan de rui.
Bij kruipersziekte zie je meestal dat beide vleugels slagpennen missen.


willow

Het gaat inderdaad om 1 vleugel waar hij de slagpennen mist.
Hij is ze nog niet zolang kwijt.
Toen we hem gingen halen had hij hele korte vleugels en geen staart. Hij zou gepest zijn door andere parkieten.
Dat is goed gekomen maar nu mist hij dan weer de slagpennen. Vandaar dat ik begon te twijfelen.

BudgieMe

Het kan ook een zwaar vitamine te kort zijn maar ik zou het zeker willen weten en de test doen.