Verdermijt of luis? Allemaal zwarte stipjes op de kopjes!!!

Gestart door Timb16, augustus 23, 2011, 14:55:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timb16

Hallo parkieten freak,

Ik heb 2 grasparkietjes en sinds eergister zitten er zwarte spikkels op hun kopjes.
Op internet kan ik geen vergelijkbare foto's vinden, dus ik vroeg me af of jullie mij kunnen helpen.
Soms zie ik ze met hun kopje langs het drinkbakje gaan omdat ze (lijkt mij) jeuk hebben.
Ook kwam ik net op internet 'vedermijt' tegen en Kiki (de geel blauwe parkiet) heeft al 2 of 3 veren verloren waar stukken af zijn gevreten.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!!!

[verwijderd door de beheerder]

Kleintjes

Ik vermoed eerder dat die 'spikkels' de zwarte eindjes van nieuwe veren zijn. Ze zijn allebei in de rui.

Rui veroorzaakt ook jeuk; net als dat iemand geschoren is en de nieuwe haartjes groeien, dat geeft ook jeuk. Veren kunnen kapot zijn door meerdere redenen: Spelen, breken, 'knabbelen' en beestjes. Heb je 'n duidelijke foto van de veren die je hebt gevonden?
Hier vind ik ook kapotte veren, ik weet ook precies van wie ze zijn. Mijn popje heeft altijd gebroken veren, ze valt namelijk best vaak. Ruw spelen kan er ook voor zorgen dat veren kapot gaan (zie je vaak bij jonge parkietjes).
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Timb16

Bedankt voor de snelle reactie!
Ik heb meteen foto's gemaakt van de uitgevallen veren. Misschien dat je hier meer aan ziet en kunnen we wat meer te weten komen.
Alvast bedankt voor je reactie!

[verwijderd door de beheerder]

lovesbudgies

De spikkeltjes op de kopjes zijn gewoon nieuwe veertjes, de vogels zijn in de rui en ze krijgen nu nieuwe veren, die komen eerst door in hulsjes.
Sommige veren op de foto lijken wel het resultaat van vedermijten (eerste foto, linker veer), aan sommige lijkt meer geknabbeld te zijn.
Voor de zekerheid zou ik alle vogels behandelen met Endecto, net als het verblijf.
BudgieMe heeft het ook weleens gehad, die kan je waarschijnlijk wat meer vertellen over de behandeling.

BudgieMe

Ze zijn in de rui ok maar de veren vertonen toch echt sporen van vedermijt.
Endecto is preventief, bij daadwerkelijke uitbraak ( dus dat ze het hebben ) is dat niet afdoende.
Dan kan je een frontline spray kopen ( zelfde als voor honden en katten tegen vlooien en teken ).
1 pufje onder de vleugel, oksel zeg maar van de vogel sprayen.
Kooi en stokken goed schoonmaken en behandelen met een ectoparasieten middel.
Wil je meer weten of linken hebben laat het me dan weten.