ei leggen?

Gestart door tash, augustus 19, 2011, 13:31:46

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

tash

hallo allemaal!
( heb me nog niet voorgesteld, maar ben ermee bezig)

wij hebben 8 parkieten, waarvan 2 echt een stelletje zijn, deze zitten dan ook met regelmaat op elkaar.
nu gaat het vrouwtje steeds in het broedhokje, maar en komen geen eitjes.

wel is het zo ( of het lijkt) dat haar cloaca verder openstaat dan bij de rest van de parkieten, en ook heeft ze meer/grotere ontlasting dan normaal.
is dit een teken dat ze eerdaags een ei gaat produceren?

misschien belangrijk om te weten:
- ze hebben een broedblok met een holletje erin, eventueel nestmateriaal kunnen ze ook vergaren
- krijgen gewone vogelzaden, aanvullend met eigeel, gritjes, trosgierst groente en fruit
- het vrouwtje is ongveer 2 jaar, de man 4
- als het vrouwtje in het blok gaat zit het mannetje ervoor te wachten?

als er meer/duidelijkere informatie nodig is hoor ik dit graag!
Bedank alvast

Groetjes Natasha

lovesbudgies

Dat zijn inderdaad tekenen dat ze een ei gaat leggen.

Heb je het stel apart gezet? Zo niet, doe dat dan alsnog, 1 broedblok in een volière met meerdere parkieten is vragen om problemen.
Vergeet niet ook maagkiezels en calciumblokken te geven.

tash

sorry vergeten te vermelden, ze zitten apart!
alles is aanwezig om een mooi ei te maken en ook om zichzelf niets tekort te doen :)

vandaag is er nog geen eitje, ook hebben ze niet meer gevogeld

lovesbudgies

Heel goed!

Het kan nog wel even duren voordat het eitje komt, soms zie je de tekenen al een paar dagen van te voren. Zolang je het rustig houdt rondom de kooi en niets gaat veranderen komt het vanzelf. Meestal tegen het einde van de middag, in het begin van de avond.

Wel altijd op tekenen van legnood blijven letten natuurlijk.

Spannend hoor!

tash

er wordt goed op de gelet :)
wel is het zo dat ze naast de andere parkieten staan, als we ze ergens anders neerzetten in de woonkamer/ ander vertrek waar ze ook gewend zijn hebben we de hele dag last van krijsende parkieten, wat dan misschien weer stress kan opleveren voor onze joep.

ik houd jullie op de hoogte!

Groetjes natasha

tash

even een kleine update:

Joep en Uk deden niets meer, geen intresse meer in het blok, en niet in elkaar. Dus hebben we ze terug gezet bij de andere 6.
Blijkbaar is Joep nog wel broeds, want de andere volwassen man was geintreseerd in haar.
dit vond uk niet leuk, en begonnen de mannen te vechten, en Joep liet het allemaal maar toe, zij vond zowel Kuiken als Uk ineens weer intressant.

dus Uk en Joep weer apart in de kooi, en de kooi nu maar boven gezet zodat ze de andere vogels niet horen zien of ruiken.
vanmorgen had Joep weer grote poepen gedaan en staat de cloaca weer wijder.

rust in de grote kooi wedergekeerd, Uk en Joep weer gelukkig
stomme vogel beesten

tash

Okee het is zover! Joep heeft een ei gepoept!!! Alleen lag deze op de bodem van het hok ipv netjes in het nestkastje!! Wat kan ik hier het beste meedoen? Hem daar laten liggen of in het blok neerleggen??
mijn moeder heeft dit vanmorgen ontdekt, en heeft het eitje uit goede wil uiterst voorzichtig zonder hem te kantelen of om te draaien in het holletje van het blok gedaan (joep zit daar dag in dag uit in) of is het verstandiger het ei weer voorzichtig op de bodem te leggen??

*sorry voor eventuele spelfouten zit op mijn telefoon*
Bedankt!!

BudgieMe

Als het niet kapot is dan kan je het inderdaad best in het blok leggen als de pop er ook zit.
Maar is het iets beschadigd dan niet want als er eigeel uitloopt dan gaat het aan de vogel vast kleven.
Gooit de pop het ei er weer uit dan is er iets mis mee en voelt de vogel dit, niet bevrucht ofzo.
Dan wachten op de volgende, ze leggen om de dag.

tash

eitje ligt er nogsteeds in, madame erbovenop :)

tash

#9
zojuist (10:40) weer een eitje te wereld gekomen!! maar helaas weer zoals het 1e ei op de bodem van het hok, eitje nog heel en na een aantal minuten in het blok bij het andere eitje gedaan.
Gisteren hebben ze nog ''gevogeld'' dus ik hoop dat dit eitje zowiezo bevrucht is :)

het 1e eitje is vrijdag om +- 8:40 te wereld gekomen, kan ik er dan vanuitgaan dat het 3de eitje(als dat komt) dinsdag rond 12:40 komt? gezien er nu totaal tussen de 1e en 2de leg 50 uur zit, ben ik dinsdag rond die tijd gewoon thuis, zodat het mogelijk 3de eitje niet te lang op de bodem ligt.

Dit ei was ook netjes heel, zat alleen ietsje bloed aan. Joep bloed nu niet meer :)
k houd jullie op de hoogte!



[verwijderd door de beheerder]

BudgieMe

Jammer dat ze ze niet in het blok legt maar als ze er maar wel op blijft zitten.
Beetje bloed kan gebeuren, zie ik hier soms ook, is niets ernstigs.

tash

Op het blok blijft ze er wel netjes opzitten, komt alleen nog naar buiten om te poepen (koeievlaaien) en een bekje water nam ze vanmorgen. Er wordt er nog flink op los gevogeld in het hok! Ben benieuwd wanneer ze stopt met leggen!

We gaan op voor een voorpsoedig verloop, met hopelijk een aantal jonge kuikens!

tash

#12
de teller staat op 4!
nummer 3 heeft ze netjes in het blok gelegd, en nummer 4 heb ik er zojuist weer bijgedaan

BudgieMe

Haha, gek beest, ben benieuwd of ze wel bevrucht zijn,...

tash

Ze vogelen dagelijks (lees als ze op dag 1 een ei heeft gekregen zit uk er op dag 2 weer op en op dag 3 komt het volgende ei)
Denk alleen dat het 1e eitje niet bevrucht is, want toen hadden ze al een tijdje niet gevogeld  ::)

Moppers

Ze kunnen heel snel zijn hoor, dus wie weet wat ze allemaal uitspoken als jij even niet kijkt. Ik neem aan dat je niet continu je aandacht op de kooi had, jij moet toch ook wel eens naar de wc om maar wat te noemen.
(hier zie ik ze af en toe heel wat 'oefenen', dus als ik er niet ben of niet kijk gebeurt er ook vast vanalles)


tash

Heb nog 1 klein vraagje... :$
Had al op de Homepage gelezen dat de eitjes met +-5 dagen geschouwd kunnen worden

- Mag dit gewoon gedaan worden? gezien ze bijna 24/7 op het nest zit?
- kan dit met een normale lamp(je) of moet dit een led lampje zijn? ( heb nog een blauw led lampje)

sorry waren 2 vraagjes

Beide ouders maken het goed, ben alleen erg benieuwd of ze wel of niet bevrucht zijn en hoeveel eitjes ze nog leggen gaat

tash

Citaat van: tash op september 18, 2011, 10:23:46
Heb nog 1 klein vraagje... :$
Had al op de Homepage gelezen dat de eitjes met +-5 dagen geschouwd kunnen worden

- Mag dit gewoon gedaan worden? gezien ze bijna 24/7 op het nest zit?
- kan dit met een normale lamp(je) of moet dit een led lampje zijn? ( heb nog een blauw led lampje)

sorry waren 2 vraagjes

Beide ouders maken het goed, ben alleen erg benieuwd of ze wel of niet bevrucht zijn en hoeveel eitjes ze nog leggen gaat

niemand?:(

Kleintjes

Citaat van: tash op september 18, 2011, 17:12:27
niemand?:(

Geduld is 'n schone zaak.

Wat denk je zelf? Blauw licht nuttig? Nee, gewoon (wit) licht heb je nodig.

Schouwen doe je als 't popje even van de eitjes af is. Ben wel zeer voorzichtig aangezien de eitjes erg teer zijn. Draai er niet mee als 't niet nodig is.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses