Hoe lang in de kooi???

Gestart door Taz, augustus 14, 2011, 10:28:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Taz

Ik ben toch benieuwd... Hoe doen anderen dit???

Spek zit in zijn 'eigen' kooi. Hij is totaal niet handtam en behoorlijk nog nerveus in zijn reacties. Hij is ondertussen wel al aan het eten en fluit naar de andere vogels. Vanuit de kooi probeert hij ze te volgen. (heftig ongecontrolleerd springt en fladdert hij door de kooi)

De andere vogels zitten op de kooi van Spek. (ik heb trosgierst door de bovenkant gestoken, zo kunnen ze met z'n 4en er aan knabbelen.

Spek wilde zojuist door het 'dak' heenvliegen, daar zitten tenslotte de andere vogels ook. (schrikreactie bij de rest als gevolg, waarop Spek ook weer schrikt en van de stok af klettert...)

Het is natuurlijk verschrikkelijk zielig dat die andere 3 zo lekker rondfladderen, terwijl Spek in die kooi moet blijven. (hij is echt geen mensenhanden gewend)

Aangezien ik de andere vogels allemaal min of meer handtam kreeg, heb ik hen nooit zo lang vast hoeven houden...

Is het verantwoord om Spek met ze mee te laten fladderen??? (waarbij ik moet melden dat mijn 3 anderen nogal schrikachtig zijn teruggekomen van de zomerlogeerpartij, en daardoor moeilijker terug in de kooi te plaatsen zijn bij daglicht)

Kom maar door met de tips...  :D

Grtz,
Tanja

Missygirl

Hallo Taz,

Ik probeer je verhaal goed te begrijpen.

Begrijp ik het goed dat je een volière hebt staan met 3 grasjes erin en dat Spek alleen in een kooi zit?

Groetjes Missy.

Taz

Hoi Missy,

Yep, dat is de situatie op dit moment...

Grtz,
Tanja

Missygirl

Hallo Taz,

Mag ik vragen waarom hij apart zit?

Groetjes Missy.

mks66

Je kan ook haar bij de anderen doen hoor als ze niet ziek is. Mijn alle 4 de parkieten zijn niet tam. soms hebben ze de neiging om op me hand te komen maar dan zijn ze met een wip er weer van af. :D

Taz

Hoi,

De reden dat Spek apart zit, is omdat hij nu anderhalve dag hier bij ons is... Ik heb hem vrijdagmiddag pas gehaald en het leek mij niet verstandig om hem gelijk los te laten in de volliere bij de andere 3...
Hier kan hij beter wennen aan de nieuwe situatie en kan ik hem beter in de gaten houden, of hij wel aan eten toe komt en of hij niet weggejaagd wordt door de andere 3.

Andere reden is ook dat de andere 3 altijd losvliegen, de kooi staat altijd open (als ik aanwezig ben). Zo'n jonkie gelijk loslaten, daar ben ik niet echt voor...

Dus dat zijn de redenen...

Grtz,
Tanja

Missygirl

Hallo Taz,

Ik begrijp je reactie.
Is nu je precieze vraag: '' Hoelang mag mijn parkietje in de kooi blijven?''

Groetjess

Taz

Hoi Missy,
Dat is inderdaad de vraag...

Vanaf welk moment zou het mogelijk kunnen zijn om Spek in de volliere (die dus de hele dag open staat) te plaatsen?

Evengoed is Spek zojuist ontsnapt uit zijn kooitje toen hij ernstig schrok van de wegvliegende andere vogeltjes... Vanavond als het donker is ga ik maar eens een poging ondernemen om hem in de kooi te krijgen...

Grtz,
Tanja

Missygirl

Hallo Taz,

Ik heb zelf een weekje gewacht met los laten.
Zodat de parkiet kan wennen aan zijn omgeving.

Omdat je meerdere parkietjes hebt,weet ik niet hoe dat in zijn werk gaat. Is het een mogelijkheid om de andere parkietjes bij jou vogel op de kooi te laten zitten(soort van kennis maken)?

Groetjesss

mks66

Oke nu kan ik het beter beantwoorden. Als het aan mijn ligt 2á3 dagen...

mvg, mks66

MissDorien

Hoi Tanja,

is het geen optie om alle lichten in de kamer te dimmen behalve een licht bij de kooi?
Dan zal hij een stuk makkelijker teruggaan. En dan heb je niet de stress van het oppakken.
Overigens zou ik het nu al aandurven om hem bij de andere drie te zetten.
Mits je het continu in de gaten kunt houden, want zoals ik het begrijp zijn ze allemaal redelijk schrikachtig, en je weet natuurlijk nog niet zeker of er geen ruzie gaat ontstaan.

Taz

Hoi allemaal,

Ik heb gisteravond in de schemer Spek 'gevangen'. met engelengeduld op mijn hand laten zitten. Uiteraard is ie een paar keer weggevlogen, maar omdat ie nog jong is (ik denk dat hij van mei / juni is) was ie al snel wat moe en gaf hij het op. Zonder opjagen, nog geen 5 minuten.

Ik heb hem bij de anderen in de voliere gezet. Het gaat goed. Spek is brutaal genoeg om zich niet weg te laten jagen en hij zoekt zelf contact. (aandoenlijk, hij gaat bij een andere kiet zitten... en die gaat er na een halve minuut vandoor, Spek schuift door naar de volgende, en ook die gaat er weer van door... het herhaalt zich de hele tijd...) De anderen accepteren zijn aanwezigheid, maar kijken verder niet op of om.

Zojuist zat ie te eten en hij is ook al met het belletje aan het spelen geweest. Ben alleen nog huiverig om de kooi open te zetten, Spek is zo ontzettend ongecontroleerd met zijn vliegen, hij knalt werkelijk overal tegen aan... De muur, de kasten, de rand van de 'schoorsteenmantel'.

Maar het komt goed  ;D

Groetjes Tanja

Moppers

Fijn dat het goed gaat met Spek in de voliere.
Wanneer ik een nieuw parkietje bij de andere(n) zet en hij/zij voor het eerst los mag hangt voornamelijk af van de parkietjes zelf. Ik begin meestal met de nieuweling op een afstandje, vervolgens naast het verblijf waar hij bij zal komen, en daarna over naar het nieuwe verblijf. De ene keer is alles in een week gedaan, de andere keer duurt het een maand. Afgezien van hoe het gaat houd ik ook in de gaten of de nieuweling geen symptomen van ziektes vertoont, ik wil immers niet dat hij de anderen besmet. Bij de een heb ik wat meer reden om hem goed in de gaten te houden (bijvoorbeeld een eerdere besmetting van schurftmijt waar hij vanaf zou moeten zijn), de andere keer is er geen reden tot verdenking.

Ik zou Spek nu zeker nog niet los laten. Hij moet eerst leren dat de voliere zijn nieuwe thuis is, dat hij daar zijn natje en droogje vindt en dus dat hij daar weer naar terug moet gaan na het vliegen. Daar komt bij Spek nog bij dat hij nog moeite heeft met zijn controle tijdens het vliegen. Wacht tot hij zich in de voliere goed kan bewegen. Als hij met gemak van het ene stokje naar het andere kan vliegen, of van de ene kant naar de voerbakjes bijvoorbeeld, dan heeft hij het al wat meer door. Wees de eerste keer nog wel voorzichtig: vitrage of gordijnen dicht, spullen die omgestoten kunnen worden even weg, weerspiegelende oppervlakken afdekken. Neem dan ruim de tijd en kijk hoe het gaat. Hij zal tegen die tijd waarschijnlijk meer naar zijn soortgenoten trekken en afkijken hoe het moet en waar ze kunnen zitten in de kamer.
Het is geen ramp om de rest in deze periode ook even niet los te laten. Ze hebben een voliere, dus genoeg ruimte voor zo'n losvlieg-pauze. Je kan er ook voor kiezen hen wel uit de voliere te laten en Spek er in te laten. Dan moet wel het deurtje in de tussentijd dicht, dus of dit kan hangt er vanaf of je de andere makkelijk in en uit de voliere krijgt. Wordt Spek helemaal gek als zijn soortgenootjes aan het vliegen zijn? Laat ze dan maar even niet los, die stress is niet fijn voor Spekje.

mks66

Fijn dat het goed gaat.  ;)

Met vriendelijke Groet,

Mks66