Parkiet in voilliere bij tropische vogels

Gestart door Betsy, augustus 13, 2011, 10:14:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Betsy


Mijn broer heeft ongeveer een maand geleden 2 parkieten (mannetje en vrouwtje) van iemand gekregen.
Hij heeft zelf in die kooi een mannetjes-parkiet (zijn vrouwtjes parkiet was toen pas overleden) De mannetjes kunnen elkaar helaas niet altijd verdragen.
Is het mogelijk om een parkiet in een grote kooi (1.20b, 75h, 40d) bij 6 tropische vogels (zoals o.a. zebra vinkjes) te zetten?
Op die manier zit dan 1 parkiet niet apart in een kooi, maar heeft toch gezelschap van andere vogels.
Of is het toch beter om 1 parkiet apart te zetten?
Alle vogels zijn wel in de huiskamer.

Graag hoor ik wat  een goede oplossing is, want hij zit er echt mee.

Wouter

Citaat van: Betsy op augustus 13, 2011, 10:14:39
Mijn broer heeft ongeveer een maand geleden 2 parkieten (mannetje en vrouwtje) van iemand gekregen.
Hij heeft zelf in die kooi een mannetjes-parkiet (zijn vrouwtjes parkiet was toen pas overleden) De mannetjes kunnen elkaar helaas niet altijd verdragen.
Is het mogelijk om een parkiet in een grote kooi (1.20b, 75h, 40d) bij 6 tropische vogels (zoals o.a. zebra vinkjes) te zetten?
Op die manier zit dan 1 parkiet niet apart in een kooi, maar heeft toch gezelschap van andere vogels.
Of is het toch beter om 1 parkiet apart te zetten?
Alle vogels zijn wel in de huiskamer.

Graag hoor ik wat  een goede oplossing is, want hij zit er echt mee.

Het is normaal dat onderling een rangorde wordt bepaald. Dit zal met wat gekibbel te paar gaan. Dit is helemaal niet erg!
Echter is een oneven combinatie grasparkieten niet wenselijk. Wat ik je adviseer is om een popje (vrouwtje) erbij te halen.

Die "grote" kooi vind ik overigens veel te klein voor een grasparkiet en nog 6 tropische vogels. Bovendien zal een grasparkiet liever een soortgenootje om zich heen hebben dan 6 zebravinkjes. ;)

Betsy

Wouter, bedankt voor je reaktie.
Wij hadden ook onze bedenkingen i.v.m. de zebravinken.
Maar ik snap dat je zegt:" Het is normaal dat onderling een rangorde wordt bepaald. Dit zal met wat gekibbel te paar gaan. Dit is helemaal niet erg!" maar helaas wordt mijn broer
een beetje gek van die 5 parkieten, die dan ook nog van de ene kooi naar de andere kooi "schreeuwen"
Mijn broer heeft namelijk al 2 grote parkieten-kooien staan, in de 1 zitten een mannetje en vrouwtje (die kunnen het heel goed met elkaar vinden)
en in de andere dus de 3 andere parkieten. Hij had de 2 parkieten dus maar aangepakt/overgenomen, omdat hij het zielig vond om ze naar een vreemde te laten gaan. (dit had hij
misschien beter wel kunnen doen)
Dus ik weet bijna zeker dat hij er geen 6e parkiet bij gaat halen. Dan zal hij toch maar 1 mannetje apart zetten en deze zal hij dan waarschijnlijk t.z.t. wegdoen (te koop aanbieden), :(
anders wordt zijn huiskamer een grote vogelverblijfplaats  ;)

Ik zal je advies aan hem doorgeven: nogmaals bedankt!


Wouter

Parkieten zijn vogels die flink wat geluid kunnen produceren. Misschien iets om voortaan van te voren over na te denken. ;)

Betsy

Helemaal mee eens!
Maar zoals ik al schreef, wilde hij die andere parkieten alleen maar een tehuis geven.
En omdat hij van zijn eigen parkieten geen last had, wilde hij het proberen.
Niet verkeerd toch? ;)
Ik/we wacht(en) af, wat mijn broer gaat doen.
Fijn weekend!

Wouter

Citaat van: Betsy op augustus 13, 2011, 15:51:59
Helemaal mee eens!
Maar zoals ik al schreef, wilde hij die andere parkieten alleen maar een tehuis geven.
En omdat hij van zijn eigen parkieten geen last had, wilde hij het proberen.
Niet verkeerd toch? ;)
Ik/we wacht(en) af, wat mijn broer gaat doen.
Fijn weekend!
Dat snap ik heel goed, dat zou ik ook gedaan hebben en dat vind ik heel goed van hem! Mocht hij nog een goed baasje zoeken voor (een van) de parkieten, dan zou hij een berichtje kunnen plaatsen op dit forum. Zo weet je zeker dat ze bij een goed tehuis komen. ;)

Betsy