Uit de kooi op mijn schouder?

Gestart door DorisEnCharlie, augustus 10, 2011, 14:10:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DorisEnCharlie

Hey allemaal!

Ik heb sinds drie weken een nieuw parkietje, hij is al bijna helemaal handtam, alleen nog even dat hij op mijn vinger komt zitten als ik mijn vinger voor hem houdt.
Maar ik vind het tijd dat hij nu leert hoe hij bijvoorbeeld over de bank loopt enzo(hij kan nog niet vliegen)
En hoe de op mijn schouder komt.
Als hij nu uit de kooi komt wilt ie wegvliegen door de kamer maar hij kan namelijk nog niet vliegen.
Dus hij gaat ergens op de grond zitten.
Maar weten jullie wat trucjes zodat ie op mijn schouder komt als ik op de bank zit?
Of wat trucjes dat ie over de bank gaat lopen?
Zijn kooi weet ie wel te vinden.

Ik weet dat het tijd nodig heeft maar ik ben nog niet echt super met tam maken(dit is mijn tweede).
Dus ik dacht misschien omdat de meeste hier erg ervaren zijn, jullie wat trucjes en tips weten.
Bij voorbaat dank!


Wouter

Hij kan nog niet vliegen? Is hij gekortwiekt of te jong? Als hij te jong zou zijn om te vliegen zou hij al helemaal te jong zijn om bij zijn ouders weg te mogen.
Je wilt hem leren om over de bank te lopen? Ik denk dat je hem het beste kan laten wennen aan de bank op dezelfde manier als aan je hand; door middel van iets lekkers!

DorisEnCharlie

Hij is gekortwiekt.
Maar die tip van dat met dat lekkers zal ik eens proberen dankje!

Missygirl

Hallo DorisEnCharlie,

Ik had Zazoe ook vanaf 7 weken jong.
Ik heb Zazoe geleerd om op commando op mijn schouder te gaan zitten.
Na een tijdje hoef ik alleen maar mijn schouder voor hem te houden en hij klimpt er al op ;D

Wat ik heb gedaan:
1. De parkiet op je schouder zetten. (commando zeggen zodat hij het gaat herkennen)(belonen dat hij op je schouder zit)
2. na een tijdje van een korte afstand aan laten vliegen. (belonen)
3. Hij komt zelf op je afvliegen en op je schouder zitten. (altijd belonen)

Heb je hier iets aan?

Groetjess

DorisEnCharlie

Ja zeker weten,
Maar ik heb twee vraagjes:
wat voor commando heb jij gebruikt
En hoelang duurde het voordat hij uit de kooi kwam en de eerste keer dat hij op je schouder zat.
Hoeveel weken.

Groetjes!

Missygirl

Hallo :)

Ik gebruikte ''Kom maar'' en dan tikte ik met mijn vinger op mijn schouder.

Maar eerst zeg je zelf de parkiet op je schouder ''Kom maar''. Als hij dan zit beloon je hem. :)

Groetjess

DorisEnCharlie

ik zal het is proberen.
En haal jij hem uit de kooi door je vinger tegen zijn pootjes te duwen
(zachtjes)

AntonRispens

Gewoon 1 vinger zacht tegen zijn buikje drukken en zeggen *stap op* zodat hij gaat leren als jij stap op zegt dat hij dan zal opstappen.  ;) De parkieten van mij stapten al vanaf het begin op mijn vinger.

DorisEnCharlie


Missygirl

Ik ga mee met het antwoord van AntonRispens.

Het is altijd afwachten hoe een parkiet zal reageren.
Wees kalm. :)

Moppers

Citeerwat voor commando heb jij gebruikt
Wat voor commando je gebruikt maakt eigenlijk niets uit. Al gebruik je een onzinwoord, of 'belastingaangifte' om maar iets te noemen.
Een parkiet weet toch niet wat een bepaalde combinatie klanken in het Nederlands betekent. Hij leert echter welke betekenis jij er aan gééft. Waar het om gaat is dat je een bepaald geluid consequent gebruikt bij een bepaalde actie of handeling. Als jij iedere keer 'belastingaangifte' zegt als hij op je schouder stapt, dat zal hij leren dat 'belastingaangifte' betekent dat hij op je schouder moet of mag stappen.
Woorden als 'op' of 'stap op' zijn echter korter en makkelijker te onthouden omdat ze voor ons mensen wél een achterliggende betekenis hebben die overeenkomt met de gewenste actie. Maar of jij nu 'op' kiest of 'belastingaangifte', of je succes hebt hangt af van of je consequent bent en je bij het gewenste bedrag beloont.

Missygirl

Ik ben toch wel benieuwd of het al een beetje is gelukt?

Groetjesss :)

DorisEnCharlie

Leuk dat je nieuwsgierig bent.
Maar wat ik nu doe is:
Ik heb een ipod met een bepaald geluid.
En als hij dat hoort komt ie meteen er uit.
Als ik me ipod dan op mijn schouder legt komt hij er op:)
En we hebben een zeehond knuffeltje en daar is ie nu ook in eenkeer gek op:P
Alleen als commando lukt nog niet echt.
Ik probeer hem eruit te lokken met gierst maar dat lukt niet echt.

Groetjes:)

AntonRispens

haha leuk om te horen. En nee het commando leert hij ook niet in een paar dagjes.
Het kan heel lang duren, die van mij weet dat ook nog niet. Maar elke keer als ik ze op mijn vinger laat stappen zeg ik: Stap op. Ze zullen er vanzelf aan wennen  ;). Als je een parkietje helemaal tam wilt hebben ben je zo een aantal maandjes verder. Succes ermee!  :)

Missygirl

 :D Wauw,dus het lukt wel al,dat is geweldig!

Nu alleen nog het commando en dan is het je gelukt,dit kan je met alles zo doen he :)

DorisEnCharlie

Hey ik heb goed nieuws.

Hij komt nu ongeveer 1x per dag gewoon zijn kooi uit zonder iets,
En dan gaat ie even 2 minuten op mijn schouder of hoofd zitten.
Dan nog even op de bank en dan ze kooi weer in:)
Nu moeten die 2 minuten een uur worden XD.

Kleintjes

Citaat van: DorisEnCharlie op augustus 17, 2011, 09:52:19
Hey ik heb goed nieuws.

Hij komt nu ongeveer 1x per dag gewoon zijn kooi uit zonder iets,
En dan gaat ie even 2 minuten op mijn schouder of hoofd zitten.
Dan nog even op de bank en dan ze kooi weer in:)
Nu moeten die 2 minuten een uur worden XD.

Blij te horen dat 't naar jouw wens gaat, maar waarom moet 't? Je parkietje is 'n zelfstandig denkend diertje, die trekt toch zijn eigen plan of jij dat nu leuk vindt of niet.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

DorisEnCharlie

Dat hoeft natuurlijk niet.
Als hij het leuk vind alleenXD.
T is niet dat ik hem dwing.