Niet tam parkietje vangen.

Gestart door DorisEnCharlie, augustus 05, 2011, 15:17:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

DorisEnCharlie

Hallo,
Ik heb een parkietje genaamd Doris, en hij is nu bijna 3 weken bij ons.
Hij eet uit mijn hand en is 1 keer op mijn hand komen zitten.
Maar het probleem is dat hij al uit de kooi gaat.
En hij kan niet vliegen want hij is gekortwiekt en dus kan hij niet terug naar zijn kooi.
(bij ons zitten doet ie niet hij probeert alleen maar weg te vliegen)
En op een gegeven moment moet ie dus terug zijn kooi in maar dan moeten we hem pakken.
En aangezien hij niet op onze hand komt moeten we heb vasthouden.
Is dit erg (kan hij daardoor nog wel tam worden)
Ik denk dat ie daardoor alleen maar sluw word voor mijn hand.
Of maakt dit niks uit?
En misschien hebben jullie tips om hem snel en goed tam te krijgen?
(niet dat er haast bij is maar aangezien hij zijn kooi graag uit wilt, kan ie maar beter snel tam worden)

Topictitel aangepast, zo is het duidelijker waar het topic over gaat. Gr. Lisanne

AntonRispens

Je zult hem eerst tam moeten maken in de kooi zelf. Hij moet wennen aan je hand, en je moet zijn vertrouwen zien te winnen.

Je moet even op de pagina tam maken kijken, daar staat precies uitgelegd hoe je je diertje tam kunt krijgen. Uit de kooi laten is pas veel later hij moet eerst handtam zijn. En misschien een optie om dat te zorgen dat hij de kooi in kan komen zonder dat ie hoeft te vliegen met een touw of iets dergelijks zo kan hij zichzelf redden.

DorisEnCharlie

ok hij gaat de kooi dus niet meer uit tot ie tam is:)
Dankje wel

AntonRispens

Als je hem moet vangen met je hand, dan blijft hij bang voor je hand. Hij moet aan je hand wennen dus eerst; aantal keer per dag (5 a 6x) de hand alleen in de kooi steken en verder niks doen tot hij rustig word en dit een aantal keer per dag blijven herhalen, totdat hij niet meer bang is. Dan met een stukje trosgierst hem op je hand lokken en uit je hand eten en dat stap gewijs doen, geduld is belangrijk want het kost heel veel moeite en tijd  ;D Maar is het zeker waard!


Lees de 'tam maak pagina' op parkietenfreak.nl eens even door, daar word je heel goed opweg geholopen ;)

Moppers

Vangen om hem weer in de kooi te krijgen is inderdaad niet goed voor de vertrouwensband.
Je kan proberen of hij zelf zijn kooi weer inkruipt als je die op een bereikbare plek zet. Bijvoorbeeld door de kooi voor te houden, of ergens op te zetten waar hij komt als hij los is.

Ik ben zelf niet zo streng wat betreft het eerst tam zijn voor ze los mogen. Zolang ze hun kooi/voliere terug weten te vinden (de eerste leren soms met wat hulp zoals met voer rammelen of door de anderen geroepen worden), mogen ze van mij lekker los. Dat gaat prima, als ze honger krijgen gaan ze toch wel weer terug. Maar los laten als ik maar een half uurtje tijd heb is dus geen optie, aangezien ik de meesten niet kan dwingen weer terug te gaan.

RicoBella

als je vogeltje inderdaad nog niet tam is, is het minder handig. En zeker omdat je zegt dat hij nog niet kan vliegen heeft het op dit moment ook weinig toegevoegde waarde voor het vogeltje zelf. Tenzij ie het onwijs leuk en interessant vindt natuurlijk! ;) Maar als hij nog wat bang is kun je hem beter eerst in de kooi houden.
Wat ik wel eens deed met vogeltjes die nog niet helemaal tam waren maar wel wilden vliegen was gewoon een los zitstokje voorhouden. Vaak zijn ze minder bang van een zitstok omdat ze dat kennen en zetten ze 'automatisch' hun pootjes daar wel op. Je kunt het eens proberen  :)

DorisEnCharlie

Hartelijk dank mensen dit heeft echy geholpen.
Hij vind het hartstikke leuk buiten de kooi
Hij zit soms wel uren een stoel beetje rond te kijken