Is deze plant giftig?

Gestart door Thomas, augustus 01, 2011, 18:31:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thomas

Hallo allemaal,
Wij zijn een volière in de tuin aan het bouwen, omdat we graag grasparkietjes willen. Nu staat er een boompje in die volière. Het is een conifeer. Het leek ons wel leuk om deze erin te laten staan zodat de parkietjes erin kunnen spelen (of hem vernielen :P).
Maar nu is onze vraag, is een conifeer giftig voor grasparkietjes?

Groetjes Thomas.

Parkieten-Freak

Om wat voor soort conifeer gaat het? (Er schijnen 600 verschillende soorten te zijn).
Als je het niet weet, vraag dan even bij een tuincentrum naar de naam of plaats een foto op het forum. Misschien dat een van onze leden de naam weet.


Thomas

Ik heb geen idee eigenlijk. Zal even aan m'n vader vragen en een foto maken. :)

Thomas

Hier de foto's, sorry dat het zo lang duurde..




Parkieten-Freak

#4
Bedankt Thomas! Ik herken deze conifeer niet maar er zijn vast forumleden die dit wel weten.
Ik ga ondertussen even zoeken op internet.  :)

Edit: zou het een Californische Cypres kunnen zijn?

Edit2: zo ja: deze schijnt inderdaad giftig te zijn.



Kleintjes

Ik zie geen donkere eindjes aan de bladeren van conifeer op Thomas' foto's.

Hij lijkt veel op die wat hier achterom staat, maar heb geen idee welk ras dat is. Kom helaas ook niet verder dan 't type conifeer :S
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

vera1982

dit is zeker de californische cyprus. die donkere eindjes zijn nieuwe vertakkingen.
deze cyprus zie je vaker in nederland.

Thomas

Dat kan wel waar zijn, maar mijn vader zegt dat onze conifeer begint met Thuja of Tuja.

Kleintjes

Neem liever 'n tak(je) mee naar 'n hovenier of 'n plaats waar ze ciniferen verkopen (niet elk tuincentrum doet dat, vreemd genoeg) en laat 't daar even na kijken. Ik denk dat je daar toch wat meer zekerheid kan krijgen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

Thuja is familie van de Californische Cyprus en ook giftig.


Thomas

#10
Oke bedankt!
We kijken nog even verder hoe deze plant precies heet. Als die giftig is zullen we hem moeten weghalen ;)

Thomas

Mijn vader dacht dat het met Thuja begon maar we zijn naar een tuincentrum in de buurt geweest en die zeiden dat het de Thujopsis dolabrata is weet misschien iemand of die ook giftig is? ;D

Kleintjes

Ik weet dat de taxus erg giftig is en tot de coniferen behoort, net als de ceder.
Ik kan er weinig over vinden, zelfs via uitgebreid zoeken op internet.

Lijkt me beter om 't op safe te spelen en voliere te verplaatsen of de boom weg te halen.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Thomas

Bedankt :D
Ik zal ook nog wel even zoeken op internet om te kijken of die giftig is of niet :)

Parkieten-Freak

Deze behoort ook tot de familie der Cupressaceae  (cipressen familie) en is naar alle waarschijnlijkheid ook giftig.
Neem dus geen risico!


Parkieten-Freak

Citaat van: Kleintjes op augustus 03, 2011, 14:52:49
......Ik weet dat de taxus erg giftig is en tot de coniferen behoort, net als de ceder.


Klopt, is ook een conifeer maar behoort tot de familie"Taxaceae"
De taxus is zeer giftig, toch worden van deze giftige plant geneesmiddelen gemaakt zoals Paclitaxel, een middel dat gebruikt wordt bij chemotherapie.


Thomas

Nog bedankt allemaal! :)
We hebben het boompje er inmiddels al uitgehaalt en nu gaan we misschien palmboompjes (buxes) plaatsen.