Magnetron Tip!

Gestart door RicoBella, juli 29, 2011, 14:40:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RicoBella

Als je speelgoed/kooitoebehoren en dergelijke grondig wilt reinigen kun je het heel goed een aantal rondjes in de magnetron laten draaien. Speelgoed doe ik altijd even in een bakje met water in de magnetron.

Magnetronstraling kan bacteriƫn doden (bron, bijv: Effect of high-power microwave on indicator bacteria for sterilization)

Ook gebruik ik dit om wilgentakken te reinigen. Eerst even goed afspoelen met kokend water, daarna in een grote (magnetronbestendige!) pan een aantal rondjes in de magnetron. Vervolgens weer afspoelen met koud water. Daarna kunnen je vogeltjes -redelijk- veilig aan de takken knagen!

Als je meer informatie hierover wilt vinden: Even google scholar opzoeken, en dan de zoektermen invoeren.

Let op: onderdelen die metalen bevatten (zoals ringetjes of haakjes van speeltjes) nooit in de magnetron plaatsen, deze altijd eerst verwijderen.

Ik hoop dat jullie wat aan de tip hebben! ;)

AntonRispens

Dankjewel! Erg handig naar mijn idee, zal het v/d week eens proberen!  ;)

parkiet91

Verder ook je parkiet niet opwarmen of drogen in de magnetron!

Parkieten-Freak

Steriliseren gaat je echt niet lukken in een 'huis-tuin-en-keuken' magnetron.
Je hebt hier een speciale magnetron voor nodig en daarnaast zul je ook nog eens aseptisch moeten werken.

In normale omstandigheden heeft het totaal geen zin om stokken, speeltjes en voerbakjes etc. te gaan steriliseren of kiemvrij te maken.
Dit moet je echt niet doen. Een parkiet moet net als de mens de kans krijgen om wat gezonde weerstand op te bouwen.
Hygiene is een must maar maak van je parkiet geen kasplantje!!!

Mocht je parkiet ziek zijn geweest, dan kun je de kooi en toebehoren gewoon met heet water en afwasmiddel afwassen. Doe er in dat geval een scheutje dettol bij en spoel na met heet water.




RicoBella

@ Parkieten-Freak: Ik begrijp wat je bedoelt, maar aangezien ik continu in de weer ben met zieke parkietjes doe ik altijd alles extra. Ik weet op het moment niet goed meer wat wel en niet kan/moet. Omdat bijvoorbeeld op wilgentakken ook wel eens wilde vogels zitten wil ik het risico niet nemen dat mijn vriendjes daar ziek van worden. Bij ons in de dierenwinkels is er weinig voor vogels te krijgen namelijk.

Verder heb je met het immuunsysteem wel gelijk, maar als ze ziek zijn geweest, of een kuur hebben gehad maak ik alles altijd 'extra' schoon, en dat doe ik dus in de magnetron (en met extra schoonmaken) in de hoop dat ik herbesmetting voorkom. Ik begrijp dat je met gezonde vogels niet zo hoeft om te gaan, maar ik ben zo voorzichtig geworden met alles. Vandaar dat mij dit wel een goede tip leek. Indien dit niet zo is graag verwijderen, want ik heb er natuurlijk minder verstand van :)

GeetjeBird

Ik snap helemaal dat Ricobella alles doet om erger te voorkomen, als je zo vaak met ze in de ziekenboeg zit...

Ik ga preventief te werke door het drinkwater dagelijks aan te zuren met appelazijn. Dit voorkomt dat bacteriƫn, schimmels en gisten overmatig groeien in het spijsverteringsstelsel van je parkiet. Maar tegelijkertijd moet een parkietje ook bacterieen binnen krijgen om daar weerstand tegen op te bouwen. Ik las ergens op internet een leuke quote: "'maak alles schoon in de kooi maar laat het laatste poepje liggen".

Parkieten-Freak

#6
@ ricobella:
Waar ik een beetje huiverig voor ben, is dat er een vicieuze cirkel ontstaat.
Bij of na een besmettelijke ziekte is het zeer verstandig dat je speeltjes/stokken etc. zeer goed reinigt met Dettol bijvoorbeeld.
Daarna kun je het beste overgaan op de standaard schoonmaakprocedure: heet water, afwasmiddel en een schone droogdoek.
Een gezonde parkiet bouwt net als wij mensen weerstand op en dat is heel goed voor zijn of haar immuunsysteem.

Wilgentakken uit je tuin hoef je echt niet te desinfecteren voordat je ze aan je parkietje geeft. Even met wat heet water afspoelen en de tak reinigen met een schuursponsje is eigenlijk al voldoende. Er zullen na het wassen zeker nog bacterien (en andere "beestjes") op de tak aanwezig zijn, dit is helemaal niet erg.
Voerbakjes en waterbakjes hoef je niet te desinfecteren. Wij mensen desinfecteren onze borden en kopjes ook niet voor gebruik.

Als het nodig is  om de desinfecteren, dan moet je het ook echt goed en grondig doen. Als je dat niet doet, loop je namelijk de kans dat er een paar sterke ziekteverwekkers achterblijven die ongevoelig zijn (geworden) voor het gebruikte desinfecteermiddel. Als deze achterblijvers zich gaan vermenigvudigen, dan zijn de rapen pas echt gaar.......

@GreetjeBird:
Appelazijn is prima. Het verlaagt de zuurgraad van het drinkwater en in een zuur milieu krijgen ziekteverwekkers minder kans om zich te vermenigvuldigen.
De quote vind ik goed gevonden.  ;)


RicoBella

@ parkieten-freak, bedankt voor de tips. Heel logisch eigenlijk, maar dan probeer je alles 'goed' te doen terwijl je dat juist niet blijkt te doen. In ieder geval, ik zal zorgen dat mijn vogeltjes weer wat natuurlijk weerstand opbouwen.. ;)

Blue

Steriliseren werkt wel in een sterilisator voor bijvoorbeeld baby-flesjes ;)

Doe ik hier ook met de drink- en eetbakjes.