Wanneer bij elkaar?

Gestart door GeetjeBird, juli 28, 2011, 11:31:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeetjeBird

Beste parkietenexperts...

Gradje woont nu bijna 2 weken bij ons en hij is toch al flink gegroeid (zie foto).
Hij eet zelfstandig en wordt niet meer door Tante Beppie gevoerd...die komt zo nu en dan nog wel om het hoekje kijken maar geeft geen kropvoer meer.

Gradje is erg hyper wat betreft de andere parkietjes en wil eigenlijk vanaf dag 1 al bij de andere in de kooi. Maar ik wil ze goed aan elkaar laten wennen. Nog belangrijker, ik wil dat Gradje stevig genoeg is om de 'ontgroening' te doorstaan. Ik heb gisteren Willie een nachtje bij Gradje laten slapen. Dan zie je voor het eerst hoe hij reageert op andere parkietjes in de dichte nabijheid. Willie is een onderdanig parkietje, zie dreigt wel met open bekje maar zal eigenlijk niet bijten. Ze vermijdt de confrontatie liever... Gradje reageerde ook, hij ging er wel tegenin...met bekje tegen Willies bekje aan tikken en contact blijven zoeken. Willie is nu weer terug in haar eigen kooi.

Saskia is niet zo fel, daar zie ik geen problemen mee, Tante Beppie heeft Gradje bijgevoerd en zoekt ook continue contact..dus dat kunnen zelfs goede vrindjes worden. Dan hebben we nog de man, Timmie, ik weet niet hoe hij gaat reageren.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? In het verleden heb ik vaker oudere parkieten bij elkaar gezet. Dat ging altijd goed, soms wel wat gemopper en gedoe rondom de pikorde bepalen maar als de rust weer terug is gekeerd weet iedereen zijn plekkie.

Ik heb echter geen ervaring met het plaatsen van een jongere parkiet bij een aantal oudere parkieten. Daarnaast is Gradje ook zijn vleugeltjes aan het trainen in de kooi..fladder fladder..dus als die los uit de kooi komt is dat ook meteen de eerste keer dat hij rond kan vliegen...

Spannend allemaal....pffff en ik wil zo voorzichtig mogelijk te werk gaan!

Graag jullie advies!

[verwijderd door de beheerder]

GeetjeBird

Hier mag inmiddels een slotje op!

De birdies waren hede ochtend in een zeer relaxte mood...beetje rondhange in de kooi...lief zijn etc..
Dus ik heb Gradje er gewoon bij gezet....watersproeier in de hand in case of emergency...(ze houden niet van de watersproeier!)
Maar het gaat prima! Gradje zit aan Tante Beppie te friemelen....hij heeft even wat gemoppert tegen Timmie maar die boeit het niet zo...die vindt het allemaal wel goed.

Fijn!

Shannon

Leuk dat het zo goed gaat! ;D

GeetjeBird

Ja fijn he!

Ik heb nu 5 parkietjes waarvan Beppie en Gradje dus erg goede vriendjes zijn en dat geldt ook voor Saskia en Timmie.

Alleen Willie heeft nu nog geen vriendje..maar die is heel erg op zichzelf..soms denk ik wel eens dat ze een beetje autistisch is ... ze is een reddingsgeval...kleine witte willie kan niet vliegen en is sociaal ook niet zo capabel. De vorige eigenaar wilde haar de nek omdraaien..ze kwam uit een nest van 6 en was de kleinste. Ze had kleefpoep aan dr achterste ..graadmager en een en al stress..

Het is nu weliswaar een gezond en goed gevoed beesie maar sociaal is ze niet echt, erg onderdanig. Ik kun onze kleine lieve witte willie ook een soortgenootje dat haar veertjes poetst, kroelt..gewoon laat voelen wat echt parkietengedrag is...parkieten zijn hele sociale diertjes.

Misschien kom ik nog wel een keer een heel voorzichtig rustig sociaal manneke voor haar tegen... Nu zit ze alleen in de babykooi van Gradje  ;) Mag ze van mij wel even in blijven rondhangen, de kooien staan open dus ze kan zo naar de grote kooi als ze wil.  Denk dat ze het kleffe gedoe van die andere parkietjes even beu is  ;D