Ze zijn geen vriendjes.....

Gestart door Bertoni, juli 27, 2011, 13:42:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bertoni

Hallo beste mensen,

Heeft er iemand ervaring met parkietjes die geen vriendjes van elkaar zijn?

Het volgende verhaal:

Ongeveer een jaartje geleden kochten we bij een erkende kweker in Stein (Limburg) onze Peetee.
Peetee was gemakkelijk tam te krijgen met name doordat ik destijds een tijd werkloos was en veel thuis zat. Daardoor kreeg Peetee veel aandacht wat resulteerde in een erg tamme vogel die snel en gemakkelijk woordjes kon leren praten. Hij praat bijna de gehele dag door en is een geweldige aanwinst voor mij en mijn vriendin.

Omdat ik een aantal maanden geleden een nieuwe baan had gevonden, besloten we om een vriendje voor Peetee te kopen. Deze hadden we bij dezelfde kweker gekocht en we noemden hem Paultje.
Paultje hebben we eerst een week apart gehouden in een kooi om beide vogels aan elkaar te laten wennen. Peetee was inmiddels verhuisd naar een grotere kooi, waar Paultje na een tijdje ook naar toe zou moeten verhuizen.
Omdat Peetee altijd los vliegt als wij thuis zijn, was het hek van de dam. Peetee zat alleen maar op de kooi van Paultje waarna we besloten om Peetee de kans te geven om eens een bezoekje te brengen in de kooi van Paultje.
Dit ging allemaal buitengewoon goed. Na anderhalve week zaten beide heren in de nieuwe grote kooi en waren de beste vriendjes.
Omdat Peetee altijd op onze hand komt, was dit voor Paultje een goed voorbeeld en binnen een maand was ook Paultje al niet meer bang voor ons.

Fase 2 was dat Paultje ook naar buiten mocht en dat ging ook vrij goed. Binnen de 2 maanden dat we Paultje hebben gehad, was hij op weg om net zo tam te worden als Peetee.......

Helaas........, door een klein moment van onoplettendheid is Paultje verdronken in de afwasbak. We waren beide erg verdrietig en met name voor Peetee was het niet te begrijpen dat zijn vriendje ineens weg was.  :'(

We zijn gelijk een nieuwe vogel gaan halen die we Basje hebben genoemd.
We hebben dezelfde procedure gevolgd zoals we met paultje hebben gedaan.
In eerste instantie leek dit goed te gaan maar eenmaal in de grote kooi wilt Peetee niks met Basje te maken hebben. Hij negeert hem volledig en haalt uit met z'n snavel als hij te dich in de buurt komt. Bijten doen ze zich niet echt maar vrienden zijn het niet.  :-\

We hebben Basje nu bijna 4 weken maar we zien geen voorruitgang in hun mogelijke vriendschap.
Basje probeert wel naar Peetee te gaan maar deze op zijn beurt wilt niks met hem te maken hebben. Het enige wat Peetee wilt, is uit de kooi om bij ons te zijn. Dat doen we dan ook als we thuis zijn, waardoor hij op de oude manier vrolijk aan het kletsen gaat.

Basje daaraantegen is nog steeds bang voor onze handen en vliegt dan door de kooi. Alleen als Peetee op onze hand zit in de kooi met trosgier, dan komt hij ook op onze hand zitten.
(Het tam maken van Basje zal ons op den duur ook wel gaan lukken)

Heeft iemand hier een soortgelijke ervaring mee of een idee wat we hier verder mee kunnen doen?

Alvast bedankt.
Gr. Bert

Geertje

Bertoni,

Wat je eens zou kunnen proberen is de grotere kooi helemaal leeghalen en compleet anders inrichten. En dan bedoel ik ook echt rigoreus anders.
Peetee en Paultje hadden zich samen helemaal gesetteld in de kooi.
Geen gedoe om rangen en standen en alles was lekker duidelijk.
Dan valt Paultje ineens weg en is daar een nieuweling. Eigenlijk een indringer in het wereldje van Peetee, dat door het overlijden van Paultje toch al op z'n kop stond.
Ik kan me zo voorstellen dat Peetee dingen  het liefst zo veel mogelijk bij het bekende en veilige oude houdt.
Daarom zou hij best wat bezitterig kunnen zijn.

Door nu de kooi helemaal opnieuw in te richten haal je Peetee uit z'n comfort zone.
Dat zal hem even een stuk minder zeker maken.
Zo krijgt ook de nieuwe een kans en kunnen ze samen werken aan een nieuwe balans.

Ik duim dat het lukt!

Hartelijke groet,

Geertje