Welk ras precies???

Gestart door Hans en Linn, juli 26, 2011, 15:33:17

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans en Linn

Hier gelijk onze eerste vraag.

Op internet komen we verschillende benamingen tegen ...

Nederlandse parkiet
Engelse parkiet
Grasparkiet
Kleine grasparkiet...

Wie kan ons vertellen wat de juist benaming is en of dat er verschillen zijn tussen deze bovenstaande ??

Alvast bedankt..

Parkieten-Freak

De officiele benaming van de grasparkiet is "Melopsittacus undulatus".
De wilde grasparkieten (die in Australiƫ voorkomen) zijn vaak wat kleiner dan de gekweekte, gedomesticeerde grasparkieten.
Engelse grasparkieten zijn wat groter en forser van bouw.
Nederlandse grasparkieten?
Dat weet ik niet. Mogelijk dat het iets met een kleurslag te maken heeft.


Moppers

Ik heb wel eens gehoord van de Hollandse/Nederlandse grasparkiet, volgens mij zelfs hier op het forum. Het zou, net als bij de Engelse parkiet, gaan om een kweekvorm van de grasparkiet, hierbij alleen om een parkietje met een kleiner dan gemiddeld formaat. Komt niet vaak voor. Het lijkt mij ook heel moeilijk te determinieren of een grasje een gewone, een Engelse of een Hollandse grasparkiet is. Het lijkt me dat je de twee minder voorkomende vormen alleen aan kunt tonen met stambomen enzo. Er schijnen ook hele strenge eisen te zijn voordat een grasparkiet een Engelse grasparkiet genoemd mag worden. Maar dat is allemaal voor de kweekwereld. Een grote grasparkiet noem ik Engels, of dat er vast wel Engels bloed in zit, de rest noem ik gewoon grasparkiet.

Laat je trouwens niet misleiden door Amerikanen: volgens (veel van) hen bestaat er namelijk geen Australische grasparkiet (de gewone grasparkiet), nee nee, dat is de Amerikaanse grasparkiet. Zelfs de Amerikaanse literatuur heeft het over de Amerikaanse grasparkiet als ze het gewoon over de standaard gedomesticeerde grasparkiet hebben. Tja......

Hans en Linn


Bedankt voor de duidelijke uitleg..

Ik zal mij daar dan niet meer verder in verdiepen  :P