Schurft of niet?

Gestart door Egidius, juli 09, 2011, 15:23:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Egidius

Hallo,
Onze parkiet krijgt een beetje een bruinig en ruw neusdopje (zie foto's), en we vragen ons af of dat schurft ("scaly face") is. Of is dat gewoon een teken van volwassenwording? Of omdat ze in broedstemming is (Ik las ergens dat bij de pop de neusdop bruin wordt  als ze in broedstemming is)?
Dit parkietje is 3 maanden geleden bij ons komen aanvliegen. Toen had ze vreselijke schurftplekken op de snavel en rond de ogen, maar die hebben we met "Bogena anti luchtpijpmijt" heel goed kunnen behandelen: aan het eind was ze weer helemaal schoon, en de neusdop was geheel glad en blank. Maar de afgelopen paar weken wordt het bruinig en ruw. Is dat opnieuw die schurft? We hebben haar indertijd twee keer behandeld met een maand ertussen, dat zou genoeg moeten zijn.

Alvast reuze bedankt.

Egidius


[verwijderd door de beheerder]

Parkieten-Freak

#1
Lijkt me inderdaad toch nog een hele lichte vorm van schurftmijt. Ik zou de neusdop gewoon met een heel klein beetje vaseline of vloeibare paraffine behandelen.
Lijkt me verder wel verstandig om de kooi en toebehoren een keer goed te ontsmetten met een "sopje" van Dettol in water, zodat alle schimmelsporen gedood worden. De pootjes kun je ook het beste even meebehandelen met vaseline/paraffine.
Kijk ook even op de website bij schurftmijt.
Succes!


Egidius

Bedankt voor de reactie. Ik ga er dan maar vanuit dat het schurftmijt is en zal het behandelen.

Groet,

Egidius