Rambo schreeuwt ineens zo vreselijk

Gestart door rambo 2010, juli 08, 2011, 13:41:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

rambo 2010

Onze grasparkiet Rambo is nu een goed jaar bij ons. Hij kwam zó uit het nest. Rambo is vanaf het begin een vreselijk druk vogeltje geweest ( had al eerder grasparkieten, dus ik weet wat ik zeg) maar wel een toppertje! Hij is superlief, bijt absoluut niet en praat ons de oren van het hoofd. Nog nooit had ik een parkiet die zoveel en zo duidelijk sprak als onze Rambo. Nu ineens, sinds een goede week begin Rambo heel erg te schreeuwen. Het maakt niet uit of hij in of uit de kooi is, of we in de kamer zijn of niet, morgen of avond hij krijst alles bij elkaar. Een minuut of 5 en dan is het weer over en praat hij de oren weer van je hoofd. Het gaat zo hard dat de hond van ellende zover mogelijk wegkruipt. Mijn man heeft al gezegd dat hij weg moet als het zo doorgaat maar dat wil ik dus absoluut niet. Is er een manier om Rambo van dat schreeuwen af te krijgen? Verder zou ik graag weten wat de reden van dit gedrag kan zijn.

Petr@

Vervelend dat Rambo ineens zo is gaan schreeuwen. Maar is er misschien een verandering in de woonkamer of vlak bij de kooi? Dan kunnen ze wel eens gaan schreeuwen dat ze het ergens niet mee eens zijn.
Maar schreeuwt hij alleen maar 5 minuten per dag want dat begrijp ik uit het verhaal, dan zou ik me er niet druk om maken en zowiezo geen aandacht geven aan het geschrreeuw. Of het een gemis is van een soortgenootje weet ik niet want ik heb er 5 zitten en die kunnen er soms ook wat van.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

rambo 2010

Dank voor je reactie. Er is niets veranderd bij ons en hij schreeuwt niet langer dan vijf minuten achter elkaar maar wel meerdere keren per dag helaas............Ik probeer het te negeren maar vindt het vooral zielig voor de hond.
De rest van de tijd is het zo'n schatje dus ik begrijp echt niet wat hem dwars zit. :'(

BudgieMe

Schreeuwen is frustratie dus buiten het feit dat hij beter een maatje kan hebben moet je kijken wat het schreeuwen veroorzaakt,...
Ik zou zeggen verveling, niet terug krijgende affectie dus van iemand die hem of haar verstaat, soortgenoot dus.
Weet je zeker dat het een hij is?
Schreeuwen is meer een popjes ding,...

Maaike*

Timo schreeuwt s ochtends standaard sinds hij hier kwam met 8 weken. Ivy kreeg ik t zo afgeleerd door in mijn handen te klappen daar ik dacht dat het gewoon bij het vocabulaire van grasparkieten hoorde, maar misschien is Timo dan ook wel ergens ontevreden over...maar wat?
Bij Ivy stopte het vanzelf btw met de tijd zonder soortgenootje. Maar ik merkte wel dat als ik niet lekker in mijn vel zat ze er met schetteren op reageerde.

Misschien helpt het om meer parkietengeluiden aan te zetten zonder geschetter, kopieert hij dat meer.
Maar de oorzaak achterhalen lijkt me daarnaast ook minstens zo belangrijk (meer aandacht?)...ga ik hier ook even oppakken.

Succes!

Parkieten-Freak

#5
Hier gebeurt dat ook wel eens. Wat de oorzaak is, weet ik niet. Meestal geef ik een reactie als : "ja ja, ik hoor je wel" en blijf dan gewoon een beetje tegen hem praten zonder dat ik naar de kooi toe ga. Meestal is het snel weer over.
Ook denk ik dat het ook een beetje aan de tijd van het jaar ligt, in het voorjaar is mijn parkiet sowieso wat drukker, hij reageert op de vogels buiten.

Wat ook mogelijk is, is het volgende:
Rambo heeft misschien ontdekt dat schreeuwen aandacht oplevert. Wat is namelijk het effect van zijn geschreeuw: de hond wordt onrustig, jij en je man worden onrustig en door het geschreeuw krijgt parkietemans meteen de nodige aandacht. En juist dát vindt hij interessant en negatieve aandacht is ook aandacht!
Je kunt proberen om tijdens het geschreeuw heel rustig de hond even uit de kamer te zetten. Belangrijk is dat je geen van beiden ook maar enige aandacht geeft. Als Rambo rustig is laat je de hond weer gewoon in de huiskamer.
De hond moet leren dat "wegkruipen voor parkietengeschreeuw" gewoon ongewenst gedrag is. Rambo moet leren dat zijn geschreeuw niets maar dan ook helemaal niets oplevert.

Veel huisdieren hebben af en toe wat rumoerige momenten. Huisgenoten ook, het hoort erbij.
Je parkietje schreeuwt één week schrijf je. Één week. Dat je man daar niet goed tegen kan is heel vervelend voor hem.
Rambo heeft jullie samen ongetwijfeld heel veel leuke momenten bezorgd, nu hij af en toe schreeuwt moet hij ineens weg van je man?
Zeg maar tegen je man dat dat niet aardig is. ;)


Jahalon

Hier zijn ook dagelijks van die schreeuw momenten, en inderdaad van het popje, Nona. Ze doet dit dan tegen Piet, dan is het net alsof ze hem aan het uitfoeteren is. Piet zit haar dan met grote verbazing aan te staren. :o Heel af en toe doet ze het richting mij. Wat ze dan heeft weet ik niet, zo goed is mijn parkiets ook weer niet. Zal er wel eens achter komen wat ze bedoelt. Ik heb niet de indruk dat ze ontevreden is, ze zit heel vaak op een roest zachtjes met haar snaveltje te knarsen. Gezellig samen met Piet, die is er dan ook heel lief bij aan het keuvelen en zingen. Nona heeft nog geen melodie, ja, krijsmelodie.  ;D En samen spelen natuurlijk. Ik ben blij dat ik er een 2de parkiet bij heb genomen.

rambo 2010

Hallo alle mensen die hebben gereageerd op mijn hulproep!
Sorry dat ik nu pas reageer maar we waren even op vakantie.
Jullie zullen het niet geloven maar Rambo was uit logeren bij mijn zoon en heeft daar NIET geschreeuwd.
Iemand van jullie vroeg of ik zeker wist dat Rambo een mannetje was. Zeker weten doe ik niks maar ik heb altijd gehoord dat als zijn neusje blauw is het een man is, nou blauwer als bij Rambo kan niet vandaar................
Gelukkig is het schreeuwen ook hier iets minder geworden al kan ik nog steeds niet zeggen wanneer en waarom hij het doet. Het gebeurd als we bij hem weglopen maar ook als iedereen gewoon in de kamer is. Als ik zeker wist dat een soortgenootje zou helpen haalde ik er meteen een vriendje bij, de kooi van Rambo is supergroot dus geen probleem. Alleen, stel het helpt niet, zit ik straks met 2 schreeuwers en als ik eenmaal zo'n beestje heb kan ik er hoe dan ook, geen afstand meer van doen.
Gebrek aan aandacht kan het niet zijn, zo gauw ik opsta gaat de kooi open totdat we weer gaan slapen. Rambo mag de hele dag rondvliegen en bij me zitten wat hij dan ook veelvuldig doet.
In ieder geval, allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties!!!

GeetjeBird

Nou goed dat het al wat beter gaat...

Al moet ik wel nog even kwijt....een mensenmaatje is toch nog heel wat anders dan een parkietenmaatje...
Wij kunnen de vriendschap van een ander parkietje toch nooit vervangen.

En eenzaamheid....als dat het zou zijn he...dat kan stress veroorzaken.

Maar goed, Rambo schreeuwt al weer minder dus misschien had ie gewoon wat te klagen.. :-)

rambo 2010

Natuurlijk is een mensenmaatje iets anders dan een soortgenootje maar met onze vorige parkieten die ook alleen waren hebben we dit probleem nooit gehad. We wachten rustig af.........

Joyce

Bij mij hebben zowel het popje als de man af en toe hun schreeuwmomentjes (meestal rond half elf 's ochtends). Ik leg dan een doek over hun kooi (dezelfde doek als wanneer ze 's avonds slapen gaan). Binnen no time gaat het schreeuwen over in lekker kletsen (soms doen ze zelfs een dutje of gaan ze spelen). Wanneer er enkele minuten niet meer geschreeuwd is gaat de doek van de kooi en worden ze beloond. Nu is het soms zelfs al zo dat ze stoppen met schreeuwen wanneer ze zien dat ik de doek uit de kast pak (niet altijd hoor). Wie weet kan dit jou, naast alle andere tips, wat verder helpen/

Groetjes, Joyce.

DorisEnCharlie

Mijn Doris schreeuwt ook de hele dag door maar alleen als ik wegga (bij zijn kooi) of de deur uit.

RicoBella

Mijn parkietjes schreeuwen soms ook om de raarste dingen. Maar meestal is het inderdaad een vorm van aandacht trekken. Vaak ook uit frustratie. Zo reageren die van mij op de hagelslag of op het roeren in een koffiekopje, en schuursponsgeluid vinden ze ook maar niks. Daarnaast beginnen ze ook te schreeuwen als het te lang duurt voordat ik het etensbakje weer terug heb geplaatst of als het balletje van de tafel rolt en ik hem niet snel genoeg terug leg. Ook kwam ik er een keer tijdens een verjaardag achter dat ze maar niks op hadden met de ballonnen in de kamer.
Ik moet er zelf altijd erg om lachen maar ik kan me voorstellen dat het heel vervelend kan zijn. Die van mij schreeuwen ook wel eens als 'nood kreet'. Bijvoorbeeld als er een dikke grote zwarte vogel langs vliegt.
Ik moet wel zeggen dat het erger was toen ik 1 vogeltje had. Maargoed, dat blijft de gok. Handiger voor jou nou is om erachter te komen wat de oorzaak is van het schreeuwen. En het is lastig te vinden soms, maar het kan echt vanalles zijn. Maar ik denk haast dat het een aandachttrekkertje is.. ::)

martinekl

Bij ons is het zimba (de gele)die een keer per dag zijn stembanden uit test, zo opeens, en onze oren.
Wat hier de reden van is weten we ook niet, als hij begint is er niks aan de hand, aandacht kan het niet zijn want die krijgt hij genoeg, van ons en de andere drie, er is dan wel een beetje paniek van de andere drie en ze hippen om hem heen, zo van wat wat is er :o.
In het begin gingen wij er op in, we praten of maakte op een andere manier geluid.
En leuk dat hij dat vond :P
We laten hem nu maar want van al die aandacht gaat hij naast zijn pootjes lopen en het vaker doen.
We lopen de kamer maar uit en als hij klaar is met schreeuwen komen we er weer in en geven hem dan de aandacht.
Hopen dat dit helpt.

rambo 2010

Wat fijn dat jullie allemaal met me meedenken over het gedrag van Rambo. We hebben een vrij grote woonkamer met een open verbinding naar de bovenverdieping. Het krijsen klinkt hier dus waarschijnlijk scherper dan in een gesloten ruimte. Misschien dat Rambo dat lekker vindt klinken en het daarom zo veelvuldig doet, helaas. Verder is hij het liefste vogeltje van de wereld en ik wil hem daarom absoluut niet kwijt...................... :'(

inie

#15
Ik heb ook zo'n kleine krijserd.... Niets helpt en hij doet het nu al een dik jaar en t word steeds erger...
Hij doet het nu soms zo veel en vaak dat wij het echt niet meer weten en de lol die wij van hem hebben en hij van ons (blijkbaar) ver te zoeken is en we er over nadenken om hem een ander huis te bezorgen.
Het liefste houden we hem gewoon, want hij is ook heel erg lief. (als ie niet zo zit te schreeuwen), maar zo gaat t gewoon niet.
We hebben al geprobeerd om hem meer aandacht te geven, er vaker uit te laten, meer eten aanbieden, aanspreken op het schreeuwen, schreeuwen negeren, alles behalve een maatje. (maar dat wil mijn man pertinent niet)
Dus wat zouden jullie doen? Ik vind t vreselijk dat het zo ver gekomen is en ik wil mijn Gijsje echt niet kwijt, maar ben ten einde raad...

Oh ja, en we vragen ons ook af of Gijs een vogel-vriendje zou waarderen, gezien hij af en toe bezoek krijgt van Louis, de parkiet van mijn broertje en schoonzus, maar dat is geen combi...
Gijs pikt naar louis en louis krijst zijn longetjes uit zijn lijf dan en ze zitten elkaar alleen maar uit te dagen... (het zijn wel 2 mannetjes dat zou natuurlijk ook de oorzaak kunnen zijn...)
Graag ook jullie mening hierover...
Bedankt!

Berichten samengevoegd. De verander-knop is er niet voor niks ;)

Missygirl

Hallo allemaal,

Ik heb hier wel een linkje,misschien heb je er iets aan?

http://www.parrotbunch.com/schreeuwen.htm

Groetjesss ;)

inie

klinkt als een goed tip, veel duidelijke instructies om te voorkomen dat je het schreeuw gedrag stimuleerd en duidelijke uitleg waarom een vogel zo kan schreeuwen... Bedankt! Ga t zeker proberen...