Yesim en Caze

Gestart door _White_, juli 07, 2011, 17:36:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

_White_

Hoi,

ik heb een paar weken geleden een handtamme pop(6-7 weken oud) uit de winkel gekocht, ze was al kort gewiekt en was heel speels naast de andere 3 parkietjes in hun verblijf plek. ik had inmiddels al een mannelijke parkiet van ong 3-4 jaar oud (Yesim). Op de eerste dag dat ik het popje (Caze) had gekocht ging ze meteen naar het kooi waar Yesim in zat. Voer die ik geef; Normaal hoofdvoer, Trosgierst, Fruit/Groente en natuurlijk Water .Nou ik heb een paar vragen over mijn vogels;

1- Yesim is veel agresiever geworden nadat hij Caze heeft leren kennen, hij voert haar continu en laat haar geen minuut met rust. Maar af entoe is Caze het zat en jaagt ze hem weg. Mijn vraag is doet Yesim pleegvadertje of wat is er aan de hand? want Caze is inmiddels al ongeveer 8-9 weken oud en nog steeds eet/drinkt ze zelf niet.

Ter info: Yesim doet niets slechts tegen Caze hij verzorgt haar alleen wil ik wel weten waarom hij haar nog voert en waarom die agressie (Yesim is nooit Tam geweest maar ben er wel goed mee bezig)?

2- Caze jonge popje slaapt meestal wanneer ze de kans heeft en ze zit een klein beetje bol. Ik heb gelezen dat jonge parkietjes heel vaak slapen wanneer zij de kans hebben maar toch maak ik me zorgen.

3- Caze was kort gewiekt toen ik haar had gekregen en in die zelfde periode was Yesim door mij kort gewiekt en heeft inmiddels lange veren/vleugels om rond te kunnen vliegen maar in tegendeel heeft Caze nog steeds kort gewiekte vleugels ik heb er verder niet aan gezeten, want ik heb besloten om ze tam te maken met lange vleugels en wil ze ook niet dwingen( met kort gewiekte dwing je ze vind ik). Dus mijn vraag is of ik me zorgen moet maken of niet, want heb op een site gelezen dat er ziektes bestaan waarbij de vleugels 'kort gewiekt' blijven?


alvast bedankt voor jullie aandacht en reacties,,,

MvG Mo...

_White_

Hmmm ik heb elke dag gecontroleerd maar Caze heeft nog steeds geen vliegpenne(of hoe dat ook heette) maar veder lijkt het niet op een kruipersziekte ze is inmiddels al 10 weken oud. Ze kan wel vliegen alleen niet zo hoog genoeg.

En ik hoop dat ze na haar eerste rui wel haar vleugels krijgt om mee te vliegen =(

Ze krijgen sinds vandaag ook Krachtvoer/Eivoer!

Moppers

Als ze pas 10 weken is, moet de eerste rui nog komen. Parkieten krijgen alleen nieuwe veren tijdens de rui. Het is dus niet zo vreemd dat er nog niets is veranderd.

Beetje geduld dus nog, en anders kan je een foto maken (liefst van een gespreide vleugel danwel ongespreid van opzij) zodat we mee kunnen kijken of het inderdaad een kruipertje is.
Kruipersziekte heeft trouwens niets met kortwieken te maken.

_White_

oowh ok bedankt, een foto hoeft niet denk ik want ze heeft nog gewone vleugels en een lange staart alleen de vleugels zijn kort gewiekt en nog steeds niet lang genoeg gegroeid om te kunnen vliegen.

hartelijk bedankt voor je informatie het heeft me toch nog een beetje gerust gesteld.

MvG Mo

_White_

oke nu word he twat lastiger denk ik want Yesim ging vandaag op de rug van Caze die nog maar 10 weken oud is? en Caze vind het ook niet prettig wat kan ik nu eraan doen??? en nog iets Yesim kan flink bijten vandaag begon dat ook met Caze maar ik heb toch liver dat Yesim niet meer bijt want als hij bijt is het raak!

MvG Mo...

Jahalon

Hoi Mo,

Wat versta je onder bijten? Is het bijten tot bloedens toe, of heeft ie het voorzien op haar pootjes? Het laatste is om de rangorde te bepalen! Het probleem kan er in zitten dat het leeftijd verschil tussen beide iets te groot is.

_White_

nee nee sorry volgens mij heb ik het verkeerd uitgelegd! Hij bijt in mijn vingers :P Caze kan hij geen pijn doen hij is gek op haar!

ja en de leeftijden zijn: Yesim 3 jaar en Caze nog maar 10 weken

Moppers

Caze zal zelf aangeven wanneer ze iets niet acceptabel vindt. Dus als Yesim haar bestijgt en ze is het er niet mee eens, komt Yesim er heus niet zomaar mee weg.

Over bijten is al heel veel geschreven op het forum en de website. Gebruik de zoekfunctie en je vindt heel veel leesvoer.

_White_

zoekfuntcie heb ik al geprobeerd maar vind niets kzal het nogmaals doen en bedankt voor je reactie!

Kleintjes

Typ eens in: Bijten afleren (resultaat ongeveer 83 berichten)

En er is ook zoiets als de homepage (ja echt waar ;) )
Mooi stukje om te lezen, zeer leerzaam: Klik
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

_White_

Sorry maar kan iemand mij een duidelijker antwoord geven, want Caze is bijna 11 weken en heeft nog geen vliegpennen. Zoals ik al eerder heb gezegd ik had haar met 6-7 weken uit de winkel gekocht als handtamme popje en toen had ik al gezien dat ze kortgewiekt is maar nog heeft ze geen vliegpenne om hoog genoeg te kunnen vliege. Sorry dat ik zo veel vraag maar ik maak me er druk om. Kruiper ziekte is het ook niet, want ik heb via internet kunnen zien hoe dat in elkaar zit en gellukkig is dat niet zo met Caze.

Wat ik precies wil weten wat er aan de hand is met haar vleugels, ik controleer elke dag of het gegroeid is maar het is dezelfde als de eerste dag.

MvG Mo...

Kleintjes

De pennen wisselen bij de rui.

De tips die ik je eerder gaf hebben betrekking tot 't bijten, waarover je ook schreef.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

_White_

bedankt voor je reactie's ja nu snap ik wel waarom Yesim mij heel vaak wil bijten. En de vliegpennen ben al wat opgelucht bedankt!