Parkiet niet meer tam

Gestart door ndreaa, juni 30, 2011, 12:31:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ndreaa

Hallo,
Ik ben nieuw hier, omdat er wat met mijn parkietje is.
Ik woon in een studenten huis en in januari 2010 kreeg ik van mijn huisgenoten een parkiet, Barry.
Ik besloot Barry in de keuken te zetten, daar zijn altijd veel mensen dus is het niet eenzaam voor Barry.
In het begin zocht ik allemaal informatie op en na een tijdje kon Barry op mijn vinger zitten, mocht ik haar aaien en zat ze op mijn schouder en wat het een vrolijk vogeltje.

Na een tijdje kwam er iemand langs die toevallig veel met vogels deed en zei dat Barry een vriendje nodig had.
Dus kochten mijn huisgenoten nog een parkietje, Berry.
In het begin waren ze nog lief voor elkaar maar na een tijdje kregen ze steeds vaker ruzie. Omdat er veel in de keuken gerookt werd overleed Berry en besloot ik Barry op mijn studentenkamer te zetten.

Sindsdien is Barry niet meer tam. Wanneer ik muziek aanzet die Barry niet leuk vind, gaat ze heel hard schreeuwen tot ik iets anders aanzet. Wanneer ik de kooi open zet gaat ze op mijn hoofd zitten of mijn laptop/tv etc.
Maar aanraken gaat niet meer, dan vliegt ze weg en als ik voorzichtig mijn hand in de kooi doet fladdert ze heel hard rond.

Ook als ik weg ga, naar school / werk, schreeuwt ze weer of klimt haar kooi uit en gaat op mijn hoofd zitten, in de hoop dat ik dan niet weg kan.
Eigenlijk vind ik Barry helemaal niet meer leuk, ze probeert vaak via de voedingsbakjes te ontsnappen waardoor er altijd voeding door mijn kamer ligt, veertjes ook etc.

Als Barry nu weer tam zou worden, zou ik haar weer leuk vinden en haar graag houden.
Maar ik weet dus niet meer wat ik moet doen.

Wie heeft er tips voor Barry?

Alvast bedankt, Andrea.

parkiet91

Je moet weten dat parkieten beestjes met allemaal een eigen wil zijn. Als Barry bang is geworden van jou dan komt dat misschien door iets wat jij heb gedaan. Je zou opnieuw kunnen proberen net als je vroeger deed. Rustig aan je hand laten wennen en laten weten dat je niks kwaad in de zin heb.
Verder zou je je misschien beter even kunnen inlezen over parkieten. Het is namelijk slecht om je parkiet in de keuken te hebben vanwege rook en giftige stoffen van pannen. Verder is roken voor elk wezen slecht...
Gebruik de zoek functie en lees berichten van andere mensen daar kom je vaak al een heel eind mee.

Jahalon

Ik weet niet wat je de vorige keer hebt gedaan om haar tam te maken, maar zou dat nogmaals proberen. Het heeft immers ook de eerste keer gewerkt! Je zegt dat, toen je haar kreeg je veel over parkietjes hebt gelezen. Maar volgens mij heb je over het gedeelte, parkieten niet in de keuken en in rokerige ruimtes, heen gelezen. Eigenlijk heb ik de indruk dat je je vooral hebt laten informeren over het tam maken/krijgen. Bij een parkiet (welk dier dan ook), komt heel veel meer bij kijken!!!!

Parkieten-Freak

#3
Als ik jou was, zou  ik een nieuw baasje voor Barry zoeken met name omdat je toch wat minder interesse in haar hebt dan vroeger.
Haar in de keuken zetten is geen optie, bakken, braden en sigarettenrook zijn niet gezond voor vogels.

Plaats anders even een oproep op het prikbord, misschien wil iemand Barry overnemen.



RicoBella

Er zijn twee dingen die je kunt doen. Zoals het hoort wil jouw vogeltje wel heel graag aandacht, maar is ie toch nog wat schuw.
Je zou inderdaad opnieuw kunnen beginnen met tam maken. Trosgierst voeren vanuit je hand, zodat Barry weer aan je hand went. Een vogel nooit straffen, daar wordt het alleen maar erger van.

Aan de andere kant moet je inderdaad misschien overwegen om een ander huis voor Barry te zoeken. Als je het zelf minder leuk vindt moet je je afvragen of je er wel genoeg tijd voor hebt etc. Ben je bijvoorbeeld veel weg, dan zal Barry zich ook eenzaam voelen. Maar dat is aan je zelf.

Je kan een parkietje best weer tam krijgen, maar dit kost tijd en geduld. En nooit roken bij je vogeltje, dit is erg slecht, je hebt er dan goed aan gedaan om hem op je kamer te zetten.

Hoop dat je hier wat mee kan.