Noa overleden, Megabacterie!?

Gestart door RicoBella, juni 28, 2011, 18:53:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

RicoBella

Beste parkietenliefhebbers,

De ellende begon ongeveer 3 weken geleden. Kiki werd plots erg ziek, at niet meer, zat stil op een stokje te slapen. ' s avonds laat kreeg hij vreselijke aanvallen met spastische trekkingen, verlamming en tikken..ik vond het verschrikkelijk om aan te zien en ik dacht echt dat hij het niet zou halen. De hele nacht bij hem gezeten en ineens ging hij weer op zijn stokje zitten en het leek alsof er niks aan de hand was (hij was nog wel ziek, maar niet meer spastisch of verlamd). Verbazing alom, en ik heb de volgende dag gelijk met Hedwig vd Horst gebeld en ontlasting opgestuurd van beide vogels. Uit het onderzoek kwam naar voren dat Kiki een darminfectie had, 1 megabacterië en nog een aantal koloniën. Noa had meerdere megabacteriën en wat koloniën terwijl hij geen ziekteverschijnselen vertoonde. Ik gaf ze de medicijnen Fungizone en Enrofloxoral Drops, voor 21 dagen lang.
Kiki knapte vrij snel weer op, hij is nog niet helemaal de oude, maar het komt in de buurt. Noa echter werd gisteravond plotseling ineens erg ziek (na 6 dagen medicijnen gehad te hebben), zelfde ziekteverschijnselen als Kiki maar dan geen spasmes e.d.  Hij kon de medicijnen niet eens binnenhouden en drinken en eten ging ook niet.. hij werd zo zwak, en hij is gisteravond nog in alle rust overleden.

Ik had dit helemaal niet zien aankomen en ben er vreselijk verdrietig om, Kiki snapt er helemaal niks van.. Ik heb vandaag weer geprobeerd te bellen met Hedwig, maar ze heeft me nog niet terug gebeld en ik ben echt vreselijk ongerust over wat ik wel en niet moet doen..

Mijn vragen aan jullie zijn (en sorry voor de hoeveelheid):
-hebben jullie ervaring met de megabacterie? Betekent dit dat Kiki evt ook nog kan overlijden, of is het te genezen met de medicijnen? (lees wel eens wat op internet, maar ik heb liever ervaringsverhalen)
-Ik las ergens dat het kan komen door doorkweken/inteelt (of in elk geval, dat maakt ze gevoeliger?), ik heb de vogels in een dierenzaak gekocht die ik daar al langer van verdenk..kan dit een oorzaak zijn?
-Kan het komen door groenvoer of fruit? Ik koop altijd biologisch en was het af..maar op dit moment geef ik uit voorzorg niks..
- Kan ik in de toekomst wel een nieuw vriendje voor Kiki kopen? Ik ben namelijk bang dat Kiki het nieuwe vogeltje besmet..omdat ik niet weet of het te genezen is..

Ik begrijp dat ik dit beter aan Hedwig kan vragen, maar ik ben een beetje radeloos en tot die tijd hoop ik op jullie reacties..

Vanmiddag heb ik de complete kooi, speeltjes en bakjes schoongemaakt en ontsmet met ontsmettingsmiddel, voor de zekerheid.

Slim is misschien nog even om te vermelden dat ik Kiki in april ook al behandeld heb tegen bacterien en gisten..Hier is hij toen weer van hersteld.

Voor nu mis ik mijn grijze vriendje enorm..zo kort geleden dat ik mijn vorige vogeltje verloor..het is echt vreselijk.. :'( Hij mocht maar een jaar worden.

Alvast bedankt voor jullie reacties, liefs, Ricobella


Parkieten-Freak

#1
Wat ontzettend naar is dit, RicoBella. :-[
Ik begrijp uit jouw schrijven dat Noa niet ziek was, maar dat ze deze kuur preventief kreeg.
Je schrijft dat Noa geen voedsel binnen kon houden, dit kan aan de bijwerkingen van de medicatie liggen. Beide geneesmiddelen veroorzaken nogal eens maag/darmklachten zoals braken. Ik weet niet in hoeverre Noa nog goed gegeten heeft de afgelopen dagen? Kan het zijn dat ze te weinig gegeten heeft waardoor ze verzwakt is?
Het kan ook nog zien dat ze een zeer ernstige allergische reactie heeft gehad op één van beide middelen, maar die kans lijkt me klein.
Al met al is het moeilijk te zeggen wat de doodsoorzaak is. Mogelijk dat Hedwig vd Horst hier wel een verklaring heeft. Eerlijk gezegd denk ik niet dat Noa aan megabacterie gestorven is.
Overleg even met Hedwig over de aanschaf van een nieuw parkietenvriendje voor Kiki, ik denk eerlijk gezegd dat het niet zo'n groot probleem zal zijn.
Je vraagt of Kiki kan sterven aan deze ziekte: ja dat kan, maar het hoeft niet! Pas als de weerstand van de vogel laag is, wordt megabacterie een probleem.

Hoe dan ook, ik wens je veel sterkte!


Wouter

Allereerst: Sterkte met het verlies! :(
Citaat van: RicoBella op juni 28, 2011, 18:53:28
Mijn vragen aan jullie zijn (en sorry voor de hoeveelheid):
-hebben jullie ervaring met de megabacterie? Betekent dit dat Kiki evt ook nog kan overlijden, of is het te genezen met de medicijnen? (lees wel eens wat op internet, maar ik heb liever ervaringsverhalen)
-Ik las ergens dat het kan komen door doorkweken/inteelt (of in elk geval, dat maakt ze gevoeliger?), ik heb de vogels in een dierenzaak gekocht die ik daar al langer van verdenk..kan dit een oorzaak zijn?
-Kan het komen door groenvoer of fruit? Ik koop altijd biologisch en was het af..maar op dit moment geef ik uit voorzorg niks..
- Kan ik in de toekomst wel een nieuw vriendje voor Kiki kopen? Ik ben namelijk bang dat Kiki het nieuwe vogeltje besmet..omdat ik niet weet of het te genezen is..

Kiki kán hier in principe inderdaad aan overlijden. De megabacterie is een heftige ziekte. Echter als je er tijdig bij bent geweest, en zo te horen ben je dat, is het ook goed te behandelen met medicijnen.

Inteelt zorgt inderdaad voor een verzwakt afweersysteem. Hierbij zullen ze dus ook sneller last krijgen van de megabacterie.

Megabacterie is, in tegendeel tot wat zijn naam doet vermoeden, een schimmelinfectie. Het lijkt me sterk als het veroorzaakt is door groenvoer. Zeker als je het goed wast.

Parkieten kunnen drager zijn van de megabacterie zonder er last van te hebben. Megabacterie speelt pas op bij een verminderde conditie of weerstand. Of de megabacterie ook besmettelijk is als de parkiet slechts drager is zou ik zo niet weten. Zorg dus in ieder geval dat de weerstand van je parkieten optimaal is. Hierbij kun je bijvoorbeeld het drinkwater aanzuren.

Het lijkt mij overigens een prima plan om een vriendje erbij te kopen. ;)

RicoBella

 Dank voor de lieve reacties.

Met noa was er zondag nog niks mis! Hij at en dronk, speelde, floot, at trosgierst en vloog door de kamer nadat hij de medicijnen kreeg..vandaar dat ik dit zo vreemd vond en onverwacht.

Ik zal inderdaad maar even de reactie van Hedwig afwachten, ik hoop dat ze morgen terugbelt en ik zal ook aan dr vragen hoe het zit met een nieuw parkietje. Want Kiki is zo eenzaam.. ik wacht er sowieso nog mee want ben er nog niet klaar voor, maar ik zou heel graag een nieuw vriendje voor hem willen.

Ik weet niet of ik er optijd bij was, ik heb gelijk actie ondernomen toen ze ziek werden, dus meer had ik denk ik ook niet kunnen doen. Punt is dat je altijd bij je zelf nagaat wat je beter had kunnen doen, of dat je iets had kunnen voorkomen. Ik vraag me alleen af waar die megabacterie vandaan komt? Hoe krijgen de vogeltjes het?

Water aanzuren komt goed, had gisteren al appelazijn gekocht, maar ik wacht daar mee tot de kuur over is (dit las ik ergens?)

Parkieten-Freak

Citaat van: RicoBella op juni 28, 2011, 19:40:29
Dank voor de lieve reacties.
Water aanzuren komt goed, had gisteren al appelazijn gekocht, maar ik wacht daar mee tot de kuur over is (dit las ik ergens?)

Je hoeft hier niet mee te wachten. Grote kans dat de medicatie een lagere zuurgraad heeft (dus zuurder is) dan het aangezuurde drinkwater.

Megabacterie is op dit moment een behoorlijk probleem.
Safrena heeft er een stuk over geschreven, misschien vind je het interessant om even door te lezen.:
http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,11896.0.html



lovesbudgies

Jeetje wat heb jij een ongeluk met je vogeltjes de laatste tijd!

Een parkiet kan wel heel plotseling overlijden aan de megabacterie. Het proces speelt dan al wat langer zonder dat je het gemerkt hebt. Als een parkiet plotseling aan de mega overlijd zie je de volgende verschijnselen: de parkiet is broodmager, heeft geen voedsel in maag en darmen, heeft gebraakt, heeft zwarte teerachtige ontlasting gehad.

Mijn vragen aan jullie zijn (en sorry voor de hoeveelheid):
*No problem.

-hebben jullie ervaring met de megabacterie? Betekent dit dat Kiki evt ook nog kan overlijden, of is het te genezen met de medicijnen? (lees wel eens wat op internet, maar ik heb liever ervaringsverhalen)
*Ja, ik heb jammer genoeg 2 besmette parkieten gehad. De megabacterie heeft echter bij elke parkiet weer een ander verloop, het kan rustig gaan maar ook heel snel, ze kunnen genezen en heel oud worden, genezen en alsnog overlijden omdat de schimmel al veel schade heeft aangericht of nooit meer genezen en overlijden. Ik kan je mijn verhaal wel vertellen maar ik denk dat je daar niet blij van wordt, je kunt beter Wouter zijn verhaal lezen!

Het is moeilijk de zien of de parkiet vrij van de schimmel is, als het niet in de ontlasting zit, kan het nog in de krop zitten. Ook wordt het niet 24/7 via de ontlasting uitgescheiden, om te kijken of de parkiet vrij is van de schimmel moet je dus meerdere dagen achter elkaar ontlasting opvangen en een kropuitstrijkje laten doen.
Als de vogel eenmaal vrij is van de schimmel is het gevaar nog niet geweken, het kan terugkomen, of het kan al ernstige (onomkeerbare) schade aan de organen hebben veroorzaakt. Je zult dus de rest van zijn leven goed op de parkiet moeten letten. Dit doe je door hem elke week op een vast tijdstip te wegen en het borstbeen te voelen, om te kijken of hij niet afvalt.
Bij afvallen, braken, vreemde ontlasting, bol zitten of een apathische houding meteen aan de bel trekken. Het moet meteen aangepakt worden, 'even aankijken' is er dus niet bij.
Daarnaast het water aanzuren, groenten en fruit zijn prima, vooral die waar veel vitamine A (betacaroteen) en K inzit. Meestal wordt aangeraden de vogels over te zetten op pellets, aangezien die makkelijker te verteren zijn dan zaden.

-Ik las ergens dat het kan komen door doorkweken/inteelt (of in elk geval, dat maakt ze gevoeliger?), ik heb de vogels in een dierenzaak gekocht die ik daar al langer van verdenk..kan dit een oorzaak zijn?
*Inteelt betekent een vogel met een slechtere lichamelijke gezondheid, die zijn dus sowieso sneller ziek.
De oorzaak van de mega is een besmetting van een andere vogel. Een van de twee heb je er dus mee gekocht en die heeft de 2e parkiet ermee besmet.

-Kan het komen door groenvoer of fruit? Ik koop altijd biologisch en was het af..maar op dit moment geef ik uit voorzorg niks..
*Nee, absoluut niet. Biologische groenten en fruit zijn hartstikke goed, juist geven!

- Kan ik in de toekomst wel een nieuw vriendje voor Kiki kopen? Ik ben namelijk bang dat Kiki het nieuwe vogeltje besmet..omdat ik niet weet of het te genezen is..
*Genezing is mogelijk, maar het is moeilijk te zien of de mega helemaal weg is. De megabacterie is besmettelijk dmv voeren en de ontlasting. Vaak worden partners wel besmet, maar de rest van de groep parkieten niet, het is dus niet heel erg besmettelijk maar de kans is aanwezig dat de nieuwe vogel het ook krijgt.
Ik zou wel een nieuwe vogel kopen als de megabacterie niet meer aan te tonen is bij het vogeltje. Eentje met een sterke gezondheid en van hetzelfde geslacht zodat de kans dat ze elkaar gaan voeren minder is. Samen met bovenstaande maatregelen (wegen, pellets, etc) komt dat vast goed met een nieuw vogeltje.

Heel veel sterkte met het verlies van Noa. Ik ben benieuw wat Hedwig er van zegt!

RicoBella

Hoi! dankjewel voor de tips zeg! Ik heb inderdaad pech met mijn vogeltjes, eigenlijk heb ik nog nooit een mooi gezond vogeltje gehad. Mijn eerste 2 vogeltjes werden ook beide erg ziek, zijn jong overleden, mijn 3e vogeltje was een kruiper, en nu dit weer. Je gaat zo nog wel eens aan jezelf twijfelen (ik denk dat ik een zwak heb voor minder sterke vogeltjes :-[)

Maargoed, Hedwig belde vanochtend terug, en ik moet hier toch nog even noemen dat ik erg te spreken over haar ben. Het lijkt me een ontzettend aardige vrouw en ze neemt alle tijd voor je. Zo kon ik in alle rust mijn vragen stellen. Ik zal het proberen even samen te vatten:

- Mega tast kliermaag en maagzuurproductie aan, daardoor kunnen de vogels na verloop van tijd hun eten niet meer binnen houden en niet meer verteren. Waarschijnlijk (niet zeker natuurlijk) is Noa overleden doordat hij moest spugen en dat dit in zijn luchtpijp terecht kwam, waardoor hij stikte (jeetje wat sneu niet? :-\)

- Op het moment is het met de megabacterie hopeloos, je vindt bijna geen 'schone' parkietjes meer en er was sprake van een 'inteeltdepressie', ondanks haar lezingen en voorlichtingen weigerden kwekers hier naar te luisteren

- Inteelt en doorkweken kan inderdaad (logisch ook wel) er voor zorgen dat de vogeltjes zwakker worden waardoor ze vatbaarder zijn voor dit soort bacterien/schimmels

- De mega is hardnekkig, maar in principe goed te behandelen met medicijnen. Zijn er geen ziekteverschijnselen meer dan is de kans groot dat de behandeling goed is aangeslagen. Er is wel kans dat ik dit nog 2 a 3 keer moet herhalen (dus dat de bacterie terugkomt), maar ik heb genoeg medicijnen gekregen om dit te doen, en ze zei dat ik dit gelijk moest doen bij de eerste tekenen.

- Een nieuw parkietje aanschaffen kon. Er waren meerdere opties: 1. je schaft er nu direct een aan, en je behandelt deze mee. Of 2. je wacht totdat Kiki geen ziekteverschijnselen meer heeft, je laat ze eerst apart zitten en dan stuur je ontlasting op van beide vogels om te kijken of beide 'schoon' zijn. En als ze al bij elkaar zitten, en kiki wordt weer ziek, dan moet ik ze beide weer behandelen. Ze raadde mij aan om een parkietje te kopen vanuit een gelegenheidsnestje. Dus niet iemand die het doet om het geld, maar omdat hij of zij gek is op grasjes en af en toe misschien een nestje heeft (daarbij is de kans het grootst dat de vogels schoon zijn). Helaas zijn die er bij mij in de buurt erg weinig. En bovendien ben ik bang dat als ik bijvoorbeeld over een paar week een nieuw vriendje koop, Kiki misschien alsnog overlijdt. Dat zou heel erg sneu zijn voor het nieuwe beestje. Moeilijk moeilijk, voor nu ben ik er nog niet klaar voor, maar ik weet dat het voor Kiki zoveel leuker zou zijn. Ik laat het dus nog even bezinken, en ik neus stiekem alvast wat rond in de aanbiedingen van jonge grasjes. (dan nog een vraag, kan ik beter een vogeltje van een jaar voor Kiki kopen, of een jong vogeltje?)

- Met aanzuren of probiotica verminder je de kans op dit soort bacterien, maar ze zei dat je beter je best kon doen om de weerstand op peil te houden. Want hoe goed je ook aanzuurt, als de weerstand niet goed is pakt de bacterie je vogeltje toch wel. Dus voldoende vitamientjes. Kiki knaagt alweer lekker aan een stukje broccoli.

En ik geloof dat dat het wel was..Voor nu hoop ik dat Kiki weer volledig herstelt, en dat hij nog wat jaartjes bij mij mag blijven. Het doet zo'n verdriet als je vriendjes steeds zo jong overlijden. En als iemand nog tips heeft voor iemand met 'gelegenheidsnestjes' in de omgeving van Groningen (en evt. drenthe of friesland) dan hoor ik het graag. Dan kan ik me misschien alvast een beetje oriënteren. Het kweekseizoen zal namelijk ook niet zo lang meer duren neem ik aan? Ik weet dat niet echt?



lovesbudgies

Ik vind Hedwig ook super! En wat fijn dat je de informatie met ons wilde delen, telefoontjes met haar zijn altijd erg leerzaam.

Over die inteeltdepressie, het is voor kwekers van Engelse parkieten inderdaad gebruikelijk neven en nichten samen te laten broeden. :(

Als Noa gestikt is dan is dat zeker sneu, maar dat weet je niet zeker, beter niet aan denken.

Gelegenheidsnestjes zijn meestal binnenshuis dus kunnen het hele jaar door voorkomen. Ik zou nog even wachten hoe het met Kiki gaat.

RicoBella

heb via de vogelbond de kweker van kiki en noa met naam en toenaam weten te achterhalen.. waarom ik dit gedaan heb weet ik niet precies, misschien wel gewoon omdat het kon! :-\
Heeft iemand misschien nog tips wat ik hiermee zou kunnen doen?


martinekl

Hoi ricobella, Eerst wil ik je sterkte wensen met het verlies van je pietje.
Onze Jago kochten wij van de bekende papagaaien kweker in N-H goede berichten over gehoord en na wezen kijken vonden we het helemaal top.
Maar helaas kochten we Jagotje samen met de megab. het arme diertje is zo ziek geweest, achteraf gezien was hij altijd al ziek.
Ik heb de kweker gebeld maar kreeg zoveel shit verhalen en alles was onze schuld, nee aan de kweker lag het niet.
Afijn na een ziektebed van 1.5 jaar mocht Jago 30 mrt/11 de regenboogbrug oversteken, aan de gevolgen van de megab. we missen hem nog steeds vreselijk.
Ja en dan zit je met gemengde gevoelens, verdrietig, verwarring maar het meest met boosheid.
De kweker aanspreken was het advies, tja hoe doe je dat, we hebben de stoute schoenen aangetrokken en zijn daarheen gegaan.
We konden het niet, jammer genoeg was de eigenaar er niet ??? vakantie, ja ja. we konden niet meer dan weer weg gaan, maar wat had ik graag zijn tent verbouwt. Een paar keer gebeld, kreeg hem nooit meer aan de telefoon.
Ik ben ergens een forum tegen gekomen op internet van het kweek resultaat van deze kweker en heb daar mijn verhaal gedaan. Wat me heel erg goed deed, ik geloof dat ik hem helemaal heb afgemaakt ;D.
Ik hoor en lees nu nog wel eens verhalen over hem heel bar, arme vogeltjes.
Ik weet niet wat jou kweker voor een persoon is, en of hij weet dat ie kweekt met zieke vogels, maar ik zou zeker je verhaal aan hem vertellen.
Al zou het maar ter informatie zijn voor zijn kweek resultaat. Wat ie ermee doet moet je altijd afwachten, maar ik had het gevoel van als ik niks doe gebeurt er ook niks.
groet Martine

RicoBella

#10
Bedankt voor je informatie, dat gevoel heb ik inderdaad ook. Ik vind het ergens ook nog weer sneu voor de dierenzaak want kom altijd graag bij deze mensen. Ik weet dan ook niet waar het probleem ligt, bij de kweker, of bij de dierenzaak? Want in de dierenzaak kunnen Noa en Kiki ook in contact zijn gekomen met andere vogels met de Mega. Moeilijk, ik heb alleen het vermoeden dat de kweker hier ook wat mee te maken heeft. Desalniettemin blijft de dierenzaak ook verantwoordelijk voor wat het mij verkoopt. Een belletje aan de kweker wagen kan natuurlijk nooit kwaad.
Ik vind de situatie erg lastig, zoals ik al eens eerder heb gezegd was Kiki nooit helemaal '100%'. Hij was vaker zwakjes of ziekig en heeft al allerlei kuurtjes gehad. Nou is Noa overleden (geheel tegen verwachting in), maar ik ben zo bang dat Kiki hem alsnog achterna gaat, uitstel van executie zeg maar. Ik hoop zo dat hij nog lang bij ons blijft.

Maar moet ik de kweker dan opbellen en dan gewoon algemeen zeggen van: Moet je eens luisteren, ik heb twee zieke vogeltjes die bij jou wegkomen die de Mega hebben, en het leek mij handig dit even de melden?
Mijn vriend wilde sowieso ook nog de dierenwinkel benaderen, want het is haast zeker dat ze daar dan met de Mega al gezeten hebben (ze zijn niet in aanraking geweest met andere vogels in tussentijd). Maarja, feit is dat je als vogelliefhebber haast geen stem hebt.. :( (er wordt in elk geval niet naar geluisterd >:() Maar je moet ergens beginnen!

En hoe kan ik Kiki het zo aangenaam mogelijk maken? (totdat ik eventueel een nieuw vogeltje heb) Het arme ding mist zijn vriendje.. :-\ Zijn gedrag is wisselvallig. In de kooi gaat het best, maar hij vraagt heel erg veel aandacht, zodra ik hem er dan uit haal lijkt hij wat 'van slag' te zijn. Noa was altijd diegene die als eerst rondjes begon te vliegen en Kiki volgde dan. Hij gaat dan ergens zitten en soms vliegt hij wat, maar dan is het ineens alsof hij zoiets heeft van: Help, wat moet ik en waar is Noa? Lekker teuten is er buiten de kooi dus niet echt bij. Ik probeer hem veel aandacht te geven, maar omdat hij gewend is aan een ander vogeltje zoekt hij de aandacht niet echt bij mij.

Als dit topic te langdradig wordt hoor ik het graag trouwens, ik heb ook zoveel vragen.

martinekl

Wij op het dorp hebben een dierenwinkel die zijn pietjes bij de zelfde kweker koopt, als ik hem vertel wat er loos is met zijn pietjes denk ik dat hij stappen zal ondernemen, maar niet elke eigenaar is hetzelfde, maar zeggen zal ik zeker doen.
Ik vind de eigenaar verantwoordelijk voor zijn dieren die hij aankoopt en als het niet goed gaat mag/moet hij dat weten.

Ja dat probleem hadden wij ook met Ziva. Jago was zo tam en Ziva deed alles wat Jago deed.
Toen Jago er niet meer was viel Ziva in een gat, zo groot dat hij helemaal niks meer deed.
Niet eten drinken kletsen hij zat stil  op zijn stok.
Ik heb er twee over gedaan toen besloot ik een popje te kopen. Maar in maart had nog niemand jonge pietjes, dus ik naar de dierenwinkel op ons dorp en toen zag ik Mona, ze zat heel statig te zijn in de groep een lief zacht pietje. Helemaal top, goed ze was al wat ouder dus tam krijgen gaat moeizaam.
Ik dacht Ziva wordt weer de oude, maar dat duurt erg lang voordat dat zo is, het wordt al wel beter maar helemaal dezelfde is hij nog lang niet.
Verwacht eigenlijk dat dat ook niet meer zo wordt, hij heeft nu wel een ander leven met Mona luna en Zimba erbij.
Hij mist Jago nog steeds, gek hè, ik heb een filmpje van Jago op mijn mobiel staan als ik dat laat afspelen wordt hij nog helemaal gek. Als ik ga bellen dan komt ie aanvliegen en wil de telefoon.
Ik denk dat het wel per pietje zal verschillen, de een heeft een sterker karakter dan de ander.
Ziva zou dood gegaan zijn als we Mona niet gekocht hadden.
Ik denk dat je het al goed doet met kiki alle aandacht geven, meer dan je best kan je nu niet doen. sterkte.

groetjes martine

RicoBella

#12
Zo te zien missen jullie je vogeltje ook erg, wat naar is dat he? Zo'n gemis :'(
Ik doe nou alles voor Kiki, en ik ga zeker nog bij de kweker en de dierenwinkel informeren. Het kan in elk geval geen kwaad!

Heel erg bedankt voor jullie steun en jullie reacties. Dit kan soms best een troost zijn, dat er meer mensen zijn zoals ik die hun vogeltje vreselijk missen.

Voor nu denk ik dat er wel een slotje op dit topic mag, alle antwoorden staan er in principe in! Dan plaats ik even een ander topic op het prikbord met de vraag naar een 'gelegenheidsnestje' :).

topic gesloten conform verzoek,
Gr PF

lovesbudgies

Sorry, toch nog even een tipje... vogels reageren erg goed op Bach Bloesem remedies, het helpt heel goed als je ze elke dag 2 druppels 'Star of Bethlehem' door het drinkwater geeft. (Let op, alleen flesjes zonder alcohol gebruiken!!)