vechtende parkietjes uit 1 nest

Gestart door jaco, juni 27, 2011, 22:34:55

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

jaco

Hallo Parkietenvrienden,

Wij hebben onlangs twee jonge parkietjes gekocht uit 1 nest. Kareltje en Krikkie zijn zijn nu ongeveer 9-10 weken. Ze zitten in een ruime kooi met lekker wat speeltjes. Hun neusbrug is bij alle twee nog blauw, al lijkt de ene wat lichter dan de andere. We proberen ze tam te maken met trosgierst en af en toe op de hand. Langzaam gaat het de goede kant op. ze hebben ook al twee keer rondgevlogen waarbij ze zonder problemen weer in de kooi gingen. Maar nu zie ik sinds een paar dagen dat Kareltje Krikkie aanvalt en heel soms andersom. Soms gaat dat zelfs met pootjes op de rug! Krikkie begint zich wel te verdedigen, al delft hij vaak het onderspit. Ze bijten vandaag zelfs in elkaars pootjes. we hebben ze aparte eetbakjes gegeven, maar dat helpt niet.
Ik heb al wat rondgezocht op het forum, maar dit specifieke geval van twee vogeltjes uit 1 nest nog niet gevonden. Wat moet ik hier nu mee? Kunnen ze het niet vinden met elkaar of is dit gewoon onderling uitvechten wie de baas wordt? en hoe bepaal je wanneer ze niet bij elkaar kunnen blijven? ik weet overigens niet zeker of we twee mannetjes hebben of dat kareltje toch een popje blijkt te zijn.
Bedankt voor wat tips en raad alvast!
Marleen

Parkieten-Freak

Het kan best zijn dat de parkieten op dit moment de "rangorde" aan het bepalen zijn, daarom zou ik het gewoon even aankijken.  ;)



BudgieMe

Tenen bijten is een vrij normaal gedrag rond die leeftijd, dat pootje op de rug zetten is domineren.
Ze moeten dit onderling zelf uit maken.
Voor de geslachten zou je even een foto moeten maken.

jaco

dank voor de reacties, we zullen het nog maar even afwachten dan. Overigens zitten ze op dit moment te kroelen op de rand van de kooi....
Een foto kan ik nu niet maken, omdat mijn man met fototoestel op stap is. Dat komt dan wellicht eind van de week.

Vriendelijke groet,
Marleen

jaco

nu maak ik me toch weer een beetje zorgen. Kareltje lijkt vandaag niet te accepteren als Krikkie zit te eten. Hij vliegt er dan heel de tijd op af en valt aan (ondanks dat ze twee bakjes hebben- als Krikkie uit de andere gaat eten, vliegt hij daar weer op af). Krikkie vecht terug, maar dat gaat er ruig aan toe (met pootjes op elkaar, ze lijken elkaar wel te kelen). Ik had dit wel vaker gezien, maar nog niet zo ruig als nu. Moet ik nu ingrijpen of nog steeds blijven afwachten?
dank weer voor de reactie!

lovesbudgies

Rollen ze echt over de grond? Is het vechten tot bloedens toe?
Zo niet, dan kun je het nog even aankijken. Maar ze moeten natuurlijk wel gewoon kunnen eten, is het een optie ze een tijdje elk in een apart kooitje te zetten? Het kroelen is een goed teken!

jaco

Ze kunnen (net) in het voerbakje zitten en keelden elkaar daar om de beurten bijna, maar ik heb geen bloed gezien. Ook rolden ze niet over de grond. Ik heb nog wel een (kleine) kooi als reserve, als het morgen weer zo gaat, zal ik er eentje maar in die kooi plaatsen. Een beetje zielig vind ik dat wel, want het is zo'n klein rond kooitje, eigenlijk heb ik die meer om ze (indien nodig) te kunnen vervoeren.



Pepelove

Zoals ik het hoor is het nog wel 'onschuldig'...het zijn jongen jongens en die zijn over het algemeen wat speelser/feller dan volwassen parkieten. Vrouwtjes zijn ook feller dan mannetjes :)

Bij mij is er met 17 parkieten en andere vogels ook wel eens ruzie, de rangorde wordt dan (opnieuw) bepaald. Heel af en toe is hier een heel klein beetje bloed te zien!. Je kunt het beter niet storen (ten zij het uit de hand loopt) Een rangorde moet nou eenmaal bepaald worden  :)

jaco

Erg fijn om wat raad te krijgen. Vandaag is het rustiger in de kooi. Ik heb stukken wc-rol in de kooi gelegd en die verscheuren ze nu in plaats van elkaar  :D

inge

Ook leuk is om een wc-rol of keukenrol rond een zitstok te doen  ;)

jaco

leuke tip! Bedankt, ga ik proberen.