Is mijn parkiet ziek?

Gestart door parkiet91, juni 22, 2011, 12:37:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

parkiet91

Ik geef hem 0.1ml per keer ja en dan meestal in 2 stappen. Alleen vaak dan zit die net goed wil je drukken en beweegt die zijn kop snel heen en weer en dan tja zit er toch wat op zijn gezicht gesmeurd. En die antibiotica heet Doxoral. Moet 1ml op 20ml water doen. Ik zie ze er wel eens wat van drinken maar van harte gaat het geloof ik niet. Bij mij vinden ze het ook leuk de snippers van de bodem in het water te gooien om ze er een uurtje later (nat)weer uit te halen. Dus dan krijgen ze denk ik ook wel wat binnen. Alleen aan het einde van de dag ziet het water er wel een beetje olie achtig uit.. Maarja mag het maar 1x per dag vervangen want anders wachten ze natuurlijk tot ik er nieuw water in doe.

lovesbudgies

Ja het geven van medicijnen in de snavel kan best lastig zijn. Ik kan je wat tips geven, misschien zit er nog iets bij wat je nog niet eerder gehoord had.

-Maak de medicijnen altijd van te voren klaar.
-Maak het donker in de kamer zodat je het vogeltje makkelijk en rustig kan pakken.
-Als je het vogeltje vasthoud, hou je 1 hand op zijn rug, je duim aan 1 kan van het hoofdje (boven het nekje en onder de ogen voel je bot zitten, dit hou je vast), wijsvinger op het hoofdje en ringvinger aan de andere kant van het koppie.
-Dan duw je met de spuit tegen de onder/achterkant van de bovensnavel zodat je de bovensnavel naar boven duwt, dan gelijk de spuit legen (0,05 per keer)

Je mag het water aanlengen met Roosvicee (gele dop), zodat het lekker smaakt. Je mag zelfs 7-up gebruiken, als de prik er helemaal uit is uiteraard. Je kunt daarnaast wat extra medicijnenwater maken waar je de groenten en fruit in doopt, zo krijgen ze nog wat extra binnen.

Je mag het water wel vaker per dag vervangen, zolang je de medicijnen er maar weer in doet. Als het water olieachtig wordt kun je even schudden of goed roeren, dan mengt het weer.

parkiet91

Ja alleen heb ik helaas maar een flesje van 10 ml dus daar doe ik dan 10 dagen mee(wat de bedoeling was). Doe ik er dus meer in dan is de kuur al gauw afgelopen en denk dat het dan niet meer het gewenste resultaat heb.
En de manier van het hoofdje vasthouden zal ik proberen, durfde zelf niet echt het hoofdje goed vast te houden was bang dat het misschien gevaarlijk is.
Zal vanavond in ieder geval je tips uit proberen :).

lovesbudgies

Ohja, dan gewoon maar even schudden inderdaad.

Veel succes!

Moppers

CiteerIk moest mijn parkiet van die DA fungizone 2x per dag geven + antibiotica in het water.
Weet je zeker dat het niet andersom was? Fungizone is namelijk erg sterk, meestal is de dosering 1 druppel (0,05 mL) op 100 mL water.

parkiet91

Nou het is niet 100% fungizone denk ik. Er staat op de verpakking "fungizone 100mg/ml per 10ml. 2x daags 0.1 ml in de bek.

Wouter

Ook mijn vogelarts (Dr. JMM Cornelissen, Dierenkliniek Broerdijk Nijmegen) raadde mij aan om tweemaal per dag twee druppels fungizone in het bekje te stoppen, toen Delfie last had van Megabacterie. Zie hier.

Meerdere forumleden zullen het niet aanraden, maar ik moet zeggen dat de behandeling van Delfie wel effectief was!

parkiet91

Hoelang heb je dit precies volgehouden ? Er staat namelijk nergens hoelang ik dit moet doen dus ik neem aan tot het bakje leeg is.

Wouter

Citaat van: parkiet91 op juni 28, 2011, 16:18:54
Hoelang heb je dit precies volgehouden ? Er staat namelijk nergens hoelang ik dit moet doen dus ik neem aan tot het bakje leeg is.
Als het goed is heb je dit van je vogelarts te horen gekregen.
Ik had destijds het advies gekregen om na 3 weken even met de vogelarts te overleggen over de voortgang. Hierna heb ik er een extra kuur aan toe moeten voegen van 2 weken lang. Ik ben overigens geen dierenarts, dus het lijkt me verstandig als je daarover even met je dierenarts overlegt ;)

parkiet91

Ja inderdaad. Hij heeft in ieder geval verteld dat die antibiotica kuur 10 dagen duurt mocht er iets voorvallen neem ik contact op. Denk dat ik na die 10 dagen sowieso contact opneem om te vertellen hoe het dan is. Dan hoop ik het wel te horen.

parkiet91

#30
Nou sinds vannochtend gaat het ineens weer minder met Link. Hij zit er heel moe bij.. blijft zelfs op mijn vinger zitten en lijkt er zelfs op te willen gaan zitten!! nou normaal vliegt die als een malle weg dus lijkt mij geen goed teken. Als die maar geen afscheid probeert te nemen. Ga zo meteen de dierenarts bellen kijken wat die te vertellen heeft. Heb helaas geen vervoermiddel op dit moment :(.
edit
Op dit moment zit die op de bodem in horizontale stand. Lijkt me ook niet goed :(.

Jahalon

Naar de VA gaan is een heel goed idee. Kan ook zijn dat hij zich ellendig gaat voelen van de medicijnen. Antibioticum is nogal een aanslag op het lichaam, het dood ook de goede bacteriƫn. Daarnaast treed er ook vaak ernstig tekort aan vitamine-B op. Sterkte voor de vogel en jij!!

parkiet91

Alleen het probleem is dat de dichtsbijzijnde vogelarts in amsterdam zit. Dat is 40 minuten rijden en ik ben nogal iemand die slecht is in routes en heb geen tomtom of een dergelijk apparaat!Maar goed ga toch maar bellen en kijken of ik langs kan komen.
hier een foto van hoe die erbij ligt:

Parkieten-Freak

Oei, Link is inderdaad heel erg ziek. :'(


parkiet91

#34
Nu zit hij met zijn borst op de grond en de staart beetje omhoog net alsof die probeert te poepen lijkt het.
Heb gebeld moet hem langsbrengen dan nemen ze hem op. Ik ga maar met de trein denk dat dat de beste optie is.

Parkieten-Freak

Jeetje wat naar nou toch.....goed dat de dierenarts Link op wil nemen.
Veel sterkte!


lovesbudgies

Ach :( die is zeker erg ziek, hij heeft zelfs al gele urine.
Geef je hem een dikke knuffel voordat je hem achterlaat?! Heel goed trouwens dat je hem naar Amsterdam gaat brengen en dat ze hem opnemen.

parkiet91

Helaas :( ;( ;( ;( zit nu thuis met een eenzamere Zelda. Na een lange rit naar amsterdam ( waarbij ik zelfs snel een soort tomtom heb gekocht omdat ik het niet kon vinden). Was 5 minuten voor aankomst Link overleden :(. Onderweg kreeg die al stuipjes etc. Heb Link achtergelaten voor sektie, om te kijken wat het was en papegaaienziekte uit te sluiten. Rond 6 uur kan ik bellen voor de uitslag. En ga nu nog Zelda's poepjes proberen te verzamelen om op te sturen.
Bedankt voor al jullie steun. Ik hoop dat ondanks dat Link een kort leven bij mij had hij er toch van heeft genoten.

(oja nog 1 ding de dr. waar ik heen was vorige week en de medicijnen heb gekregen heeft dit niet goed gedaan, de dosis was veel te hoog bij fungizone en waarschijnlijk ook de antibiotica (zelfs de doktersassistent in Amsterdam zag dit meteen), maar het heeft volgens de vogelarts in Amsterdam niet de dood veroorzaakt.)

Shannon


inge

#39
Hey wat naar, je hebt zo je best gedaan.
Hij zal er zeker van genoten hebben van de tijd dat hij bij jouw was :)
Heel veel sterkte met het verlies van Link :(.
Groetjes,Inge