Los laten...?

Gestart door sillie, juni 15, 2011, 22:32:06

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sillie

Hoi allemaal,

Ik heb Joep en Bobo nu een week in huis, wat is het leuk om parkietjes te hebben!!  :-*
Joep is niet meer zo bang voor mij en mijn hand, hij gaat regelmatig rustig in de kooi op mijn vinger zitten, maar vliegt ook wel eens weg voor mijn vinger.
Bobo is nog bang en bijt in mijn vinger of vliegt weg.
Uit mijn hand eten willen ze (nog) niet.
Ik heb een redelijk grote kooi (100cm hoog, 75 cm breed en 40 cm diep) maar wil ze ook graag laten vliegen in mijn woonkamer.
Mijn woonkamer is ook groot, en ik ben bang dat ik ze niet terug in de kooi krijg. Ik heb een tip gelezen om de kooi voor ze te houden als ze ergens in de kamer zitten, maar deze kooi til ik niet zomaar even op...
Ze zijn nog niet tam genoeg, ze zullen uit angst bij me weg vliegen en wie weet wat er dan allemaal gebeurd...
Ik ben er zelf dus ook een beetje bang voor....
Moet ik er nog even mee wachten?

Wie heeft tips?


venessafreak

uhm de eerste keer is spannend,,

ik was hier ook bang voor met venessa (die nou trouwens niet meer leeft)

zorg dat je een gordijn voor ramen hebt, want je wil niet dat je parkietje zich zelf doodt vliegt

uhm is jou parkiet kort gewiekt??? en heb je een schommeltje of zit stokje in je kooi?? zo ja is ie daar gek op? en zit ie er vaak op??

als je parkiet kort is gewiekt kan ie niet goed vliegen om echt heel ver of hoog te komen dus als ie niet terug gaat kan je hem makkelijker pakken,,

en als ie er echt niet in wil dan pak je zijn favo zit plekje (schommelte of zit stok) en doe deze voor zijn borst dat ie der op gaat zitten en ga dan naar de kooi

werkt altijd;)

nog vragen??

x

Wouter

Citaat van: venessafreak op juni 22, 2011, 13:27:34
uhm de eerste keer is spannend,,

ik was hier ook bang voor met venessa (die nou trouwens niet meer leeft)

zorg dat je een gordijn voor ramen hebt, want je wil niet dat je parkietje zich zelf doodt vliegt

uhm is jou parkiet kort gewiekt??? en heb je een schommeltje of zit stokje in je kooi?? zo ja is ie daar gek op? en zit ie er vaak op??

als je parkiet kort is gewiekt kan ie niet goed vliegen om echt heel ver of hoog te komen dus als ie niet terug gaat kan je hem makkelijker pakken,,

en als ie er echt niet in wil dan pak je zijn favo zit plekje (schommelte of zit stok) en doe deze voor zijn borst dat ie der op gaat zitten en ga dan naar de kooi

werkt altijd;)

nog vragen??

x
Allereerst: Probeer te letten op je spelling en hoofdletters te gebruiken aan het begin van een zin. Dit leest een stuk prettiger. ;)

Zoals ik lees probeer je hier het kortwieken te promoten? Ik zal vast niet de enige zijn als ik zeg dat ik fel tegen het kortwieken van grasparkieten ben. Bij papegaaien is het een ander verhaal, omdat deze een hele andere opvoeding nodig hebben, maar bij grasparkieten is het niet goed om ze te kortwieken. Grasparkieten zullen hier een trauma aan overhouden. Bovendien zullen ze er niet tammer op worden. Ze zullen op je hand gaan zitten omdat ze geen andere keus hebben, niet omdat ze je vertrouwen.

Maar goed, dat terzijde.

Citaat van: sillie op juni 15, 2011, 22:32:06
Ze zijn nog niet tam genoeg, ze zullen uit angst bij me weg vliegen en wie weet wat er dan allemaal gebeurd...
Ik vind het geen goed idee om ze nu al te laten vliegen, omdat ze, zoals je zelf al zegt, nog niet tam genoeg zijn. Probeer ze eens wat trosgierst uit je hand te laten eten, zodat ze je hand kunnen associƫren met trosgierst. Dit zal helpen hun vertrouwen te winnen. Bovendien zullen ze dan buiten de kooi ook sneller bij je komen. ;)

sillie

Joep en Bobo zijn nu een maand bij me.
Joep gaat af en toe op mijn vinger zitten in de kooi, maar meestal vliegt hij (net als Bobo) hevig heen en weer.
Eten doen ze ook niet uit mijn hand.
Ze zijn dus niet tam, maar ik praat wel veel tegen ze en ze schrikken dus niet als mijn dochterje of ikzelf bij ze ga zitten.

Vanmiddag was ik in de keuken bezig toen opeens het badje van de kooi viel (waarschijnlijk niet goed erop gezeten  :-[ )
En daar ging Joep.....  :-\ voor het eerst buiten de kooi, vliegen door mijn kamer.....
Bobo ging als een gek tekeer in de kooi e vloog tegen de tralies aan, had een vleugel hangen...
Ik heb gelijk de tuindeur dichtgedaan, gordijnen dicht en kooi dicht zodat Bobo dr niet achteraan ging...
Joep vloog tegen de gordijnen en viel naar beneden, ik dacht: daar gaat Joepie  :(
Maar Joep vloog weer op en ging op mijn kast zitten.
Ik liep heel rustig op hem af, praatte tegen hem, hij ging niet op mijn vinger zitten, maar vloog ook niet weg.
Ik heb hem toen maar voorzichtig opgepakt...meneer zette zijn scherpe svavel in mijn vinger, maar ik kon hem weer in zijn kooi zetten...gelukkig!!
Ik stond helemaal te shaken!!   
Joep was waarschijnlijk zo bang dat ie zich gewoon liet pakken......denken jullie dat ook???
Ooooooh, ik durf ze echt niet uit de kooi te laten, en nu al helemaal niet meer!!  Ben veel te bang dat ze tegen de muur of iets anders aanvliegen!!
Al heb ik meer vertrouwen in Joep....maar Bobo is echt lomp en onbenullig en totaal niet tam!


Tips? Ideeen? Wat moet ik doen?

parkiet91

Mijn parkiet is ook niet tam. Toch heb ik haar losgelaten en dit ging echt heel goed!. Ze vloog wat rond en paar keer een beetje tegen wat op. Na een paar minuten ging ze zelf weer in haar kooi om het allemaal even te laten bezinken. Nu enkele dagen later eet ze (buiten de kooi) uit mijn hand. Komt soms naar me toe als ik haar roep. In de kooi is ze nog altijd even bang voor mijn hand, dit misschien omdat ze daar geen kant op kan en het haar plekje is.
Ik heb mijn parkiet ongeveer na 1 maand los gelaten. Als je parkieten op een plek staan waar ze heel de kamer kunnen overzien. Dan moeten ze in principe wel de omgeving kennen. Probeer als je bang ben dat ze niet terugkomen 's avonds de parkieten los te laten. Dan zijn ze al wat moe en gaan ze eerder de kooi weer terug in om te slapen. Verder is er veel te vinden met de zoekfunctie!

sillie

Thanx voor je reactie.
Ik heb er dus 2, moet ik ze dan allebei tegelijk loslaten?
De kooi gewoon openzetten op een avond en kijken wat ze doen?
Er zit maar een kleine opening, zullen ze die ooit terugvinden? Is lastig landen voor ze...lijkt me...
Ik wil het wel heel graag, voor mijn vogeltjes, maar ik ben echt een schijterd  ;)

parkiet91

Nou het ligt eraan of je horizontale spijlen heb.  Mijn parkietje vliegt gewoon tegen die kooi aan en klimt naar de opening toe. Je kan ze eventueel ook naar binnen lokken met wat trosgierst als je dat wel eens geeft. Verder is het gewoon rustig blijven en zorgen dat ramen en spiegels bedekt zijn en er niemand een deur open doet zodat ze wegvliegen.
Tegelijk lijkt mij wel het beste anders raken ze misschien in paniek, omdat ze gescheiden worden. Maar dat weet ik niet zeker dus hopen of iemand anders daar advies over heeft!
Verder is het natuurlijk altijd afwachten elke parkiet heeft een eigen karakter en reageert dus weer anders op een situatie. Belangrijkste is dat je zelf rustig blijft om het paniek niveau zo laag mogelijk te houden. Ga niet meteen op ze af of plotselinge bewegingen maken. Jaag ze niet de kooi uit zet hem gewoon open en kijk wat ze doen. Ik had mijn kooi al een paar keer open gezet en ze bleef zitten. Na een paar dagen besloot ze eruit te kruipen en vloog een beetje rond.
Kortom gewoon doe rustig aan en zorg dat alles veilig is voor een goede afloop! Het verloop is denk ik nooit te voorspellen :).

GeetjeBird

Belangrijk is dat ze goed gewend zijn aan de kooi als hun veilige thuishaven. Die eerste uitvlucht is zeker spannend. Van de 4 parkieten die ik heb is er maar 1 echt handtam en dat is niet zo'n hoogvlieger, die fladdert liever wat dicht rondom de kooi, schemerlamp en de rand van het dichtsbijzijnde schilderij.

Ze zullen het toch zelf moeten uitzoeken en jij als baasje kan er voor zorgen dat de omstandigheden zo veilig mogelijk zijn. Dan kan het nog gebeuren dat er een noodlanding gemaakt moet worden op een plek waar dat niet hoort..bijv. in de plant, of achter de bank. Als de parkiet gezond is en goed kan vliegen dan komt het wel goed met die navigatie ;-). Als je ze samen loslaat heb je ook de kans dat ze elkaar volgen. Als 1 richting kooi gaat dan volgt de 2e ook wel.

In het begin wilde die rakkers van mij echt niet de kooi in hoor. Die hadden de vrijheid ontdekt ;-)
Zelfs nu nog sputteren ze nog wel eens tegen. Maar ze kennen mijn handgebaar in combinatie van de woorden "in de kooi" en zo krijg ik ze alsnog de kooi wel in. Anders wil een snack ook nog wel eens helpen. Ze zijn gewoon graag buiten de kooi!

Je kunt ook zelf een landingsmogelijkheid creƫren direct in de nabijheid van de opening vd kooi. Je hebt van die plastic zitstokjes die je door de tralies naar buiten kunt steken, van binnenuit.

Succes!

sillie

Oooooohhh....ik denk dat ik ze dan maar gewoon een keer los laat....'s avonds....pffffff!  :-\
Als ik de volgende dag vrij ben dan maar, voor het geval ze er nachtwerk van maken haha!
Een zitstokje naar buiten uit laten steken is wel een goed idee!
Poehh, spannend! Ik hou jullie op de hoogte  ;)