fruit voor mijn parkiet

Gestart door Mednor, juni 07, 2011, 19:58:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mednor

Ik heb een probleem:
mijn parkiet wil geen fruit eten.. ik heb al appel, peer, kers en nog vanalles gegeven, maar hij eet nergens van.. hij is nu ongeveer 8/9 weken oud..

ligt het misschien aan de manier hoe ik fruit geef?? ik leg dit meestal gewoon los in de kooi, maar na een paar uur vind ik het er niet lekker meer uit zien dus haal ik het weg.

Is hier misschien een bepaalde manier voor??

groetend,
Mednor

MissDorien

Zodra je vogeltje tam is vinden ze het vaak wel interessant om te eten als jij het vast hebt.
Al helemaal als je zelf ook een stukje eet.
Het kan zijn dat hij het wat eng vindt of de smaak gek vindt. Je zou het in zijn voerbakje kunnen leggen met wat zaadjes erop.
Dan pinkt hij altijd per ongeluk wat mee en met een beetje geluk gaat hij het dan gewoon eten.

Mednor

oke, bedankt voor de reactie..

ik vind mijn vogel wel tam, als ik mijn hand/vinger in de kooi doet gaat hij er vaak op zitten, wel maar 3 seconden ofzo, maar hij reageert er positief op.

Alleen als ik hem rond ga vliegen moet ik hem vaak 'dwingen' mee te komen om terug zijn kooi in te gaan..

maargoed ik zal het voeren van fruit eens proberen een volgende keer.

thx voor de tip!

BudgieMe

Wat ze niet kennen is eng en fruit is minder geliefd dan groente.
Maar ook daarvoor geld, kennen ze het niet duurt het even.
Beste tip is op knijpertje aan tralies naast geliefde zitstok.

Buiten dat is samen sterk en verkennen ze de boel sneller, dus grotere kans dat als je een vriendje er bij neemt ( zeker als je er 1 neemt die dit soort dingen bij de kweker dus al leert,...) ze sneller dit soort dingen durven eten.

Mednor

Ik heb inderdaad mijn parkiet aan de sla gekregen.. ik heb een blaadje va de sla gepakt. Omdat dit een soort kom vormde heb ik er wat vogelzaad in gedaan. Nadat het zaad op was begon hij spontaan aan de sla.  nu heb ik ook een blad opgehangen naast zijn zitstok zodat hij naast zijn gewoon voer ook sla kan eten.

Bedankt voor de tip!

Nu heb ik nog 1 vraag, hoeveel groente mag een parkiet hebben op een dag?
volgens mij heeft hij nl gisteren al heel de sla zitten opeten..

lovesbudgies

Goed zo! Nu kun je makkelijk over op andijvie, spinazie, basilicum... dat ziet er ongeveer zo uit als sla en is dus al minder eng.

Je mag naast een zadenmengsel eigenlijk onbeperkt groenten en fruit geven. Wissel zoveel mogelijk af. Geef bv elke dag 5 verschillende dingen: 2 soorten groenten, 2 soorten fruit en 1 soort kruiden. Het hoeft allemaal niet groter te zijn dan een pingpongbal, ze hebben maar kleine maagjes.