wat is er aan de hand met het pootje?

Gestart door Daniquev, juni 04, 2011, 21:49:22

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Daniquev

Robbie heeft al een lange tijd last een dik pootje. Op een gegeven moment kwam er een korstje onder en zijn we langs de dierenarts geweest.
deze heeft verteld dat het pootje ontstoken was. Zij gaf ons antibiotica mee en dit is toen helemaal goed gekomen. Ze vloog weer normaal en voelde zich weer een stuk beter. Nu is alleen het korstje nog steeds niet weg en sinds 2 weken loopt ze er soms erg moeilijk op. weer naar de dierenarts geweest en die zeiden dat we nog een keer die druppels moesten geven en het zalfje.
ik heb hier een foto zodat het wat duidelijker wordt.


lovesbudgies

Ik zie het wondje zitten inderdaad en het gewricht ziet er ook wat dikker uit. Het lijkt me verstandig nog een keer antibiotica te geven, zoals de dierenarts al aangaf.

Zou het misschien door een bepaalde zitplek kunnen komen? (Een ruwe zitstok, plek in de kamer)

Ik vind trouwens de neusdop er ook niet zo netjes uitzien, maar dat is niet zo goed te zien aangezien de foto daar onscherp is.

Daniquev

bedankt ik zal de antibiotica nog maar eens geven dan.
en ja de neusdop is op dit moment klein beetje schilferig, alsof het verveld. De dierenarts zei dat ze daar niks had dus ik ga er vanuit dat daar niks mee aan de hand is. (dit heeft ze heel af en toe een paar dagen en dan is het neusdopje weer egaal om het maar zo te zeggen)

Moppers

Doe het zalfje er niet te dik op. Als het korstje helemaal week wordt door een dikke laag zalf, dan geneest de huid eronder minder snel.
Je hebt niet toevallig van die zandhulsjes om de zitstokjes zitten, toch?

Daniquev

nee ik heb gewoon de originele stokjes er nog opzitten. Zit nu te twijfelen of het misschien aan de stokjes kan liggen. Het zijn eigenlijk gewoon soort van plastic dingen.. Zou hout misschien beter zijn? die zag ik gisteren in de dierenwinkel liggen.

Shannon


Moppers

Houten stokjes zijn inderdaad beter, maar meer voor de slijtage van de nagels, omdat het in verschillende diktes verkrijgbaar is en omdat er lekker aan geknaagd kan worden. Dit wondje zal hoogstwaarschijnlijk niet door de plastic stokjes zijn veroorzaakt, tenzij ze ontzettend ruw zijn.

Daniquev

Het waren standaart stokjes die al in de kooi zaten. Beetje plastic met van die ribbeltjes erop.
Ik zou ook niet snappen als het aan de stokjes had gelegen aangezien ze er pas een paar weken last van heeft en al 6 jaar nooit last van had gehad..
Ik zou ook niet weten hoe ze aan het wondje komt.

BudgieMe

6 jaar op plastic stokjes,...?
Oef,....

Nog een wonder dat het zo lang geduurd heeft.

Soms snap ik het niet helemaal, vogel,..natuur,....boom,,...dus hout. :(


Moppers

CiteerNog een wonder dat het zo lang geduurd heeft.

Soms snap ik het niet helemaal, vogel,..natuur,....boom,,...dus hout.
Dat ben ik niet met je eens. Als het echt aan die stokjes zou liggen, dan zouden beide pootjes er last van moeten hebben lijkt me. Het is mogelijk dat de stokjes er mee te maken hebben, maar het lijkt mij niet de hoofdoorzaak.
Daarnaast gaat de redenatie vogel-natuur-boom-hout ook niet op, want volgens die redenatie zouden we dus uberhaupt geen vogels als huisdier houden, laat staan in kooien of volières. Die komen immers in de natuur niet voor. Om nog maar niet te spreken van pediperches en puimsteenstokken. Hout is wel wat het dichtste bij de natuurlijke situatie komt, maar huisdieren staan heel ver af van de natuurlijke situatie.

lovesbudgies

Wat de redenatie ook is, houten zitstokken met een diameter van 2 a 3 centimeter zijn een stuk beter voor parkietenpootjes.
Ik zou daar zeker op over gaan. http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=23416.0

Bedenk ook dat het pootje nu pijn doet, ook al zie je dat niet aan je vogeltje, ga zelf maar eens met een wond onder je voet de hele dag staan.
Ik zou een lekkere zachte, dikke zitstok voor haar maken. Dit doe je door watten om een stok te leggen, en daar omheen wikkel je verband. Op de
bovenkant kun je gaas leggen, dit kun je makkelijk vervangen als er op gepoept is en het zit lekker zacht. Ook blijven ze daar niet aanhangen met de nageltjes.
Niet alleen is die zitstok zacht voor de wond, door de breedte wordt haar gewicht verdeeld over het hele voetje en zo doet het minder pijn.

BudgieMe

Citaat van: Moppers op juni 08, 2011, 10:47:01
Hout is wel wat het dichtste bij de natuurlijke situatie komt, maar huisdieren staan heel ver af van de natuurlijke situatie.

Dus moet je die zo goed mogelijk proberen na te bootsen,...
En aanpassen naar wat ze in de natuur zelf opzoeken en zorgen dat dat er is.

Daniquev

erg laat antwoord ! Sorry hiervoor. Ik heb dat met de stokjes gedaan en ze ziet er wel een stuk meer tevreden uit :) Laatste tijd zag je het wel af en toe dat als ze echt op het stokje terug sprong ze haar pootje even introk. Nu het zacht is doet ze dat niet meer. Ook het korstje is er nu af. Er hangt nog een klein stukje aan waar ze de hele tijd aan loopt te trekken. Ik weet niet zeker of dit nou goed is dat ze het eraf wilt halen of niet..
Het lijkt verder er ook op dat er littekenweefsel komt in plaats van normale huid. Verder doet ze gewoon hetzelfde als altijd.. spelen, veel kletsen en boos worden als ze niet naar buiten kan kijken (hihi) en ze eet en drinkt ook normaal.

lovesbudgies

Wat goed dat je een zachte zitstok voor haar hebt gemaakt! Ik ben blij dat ze daar lekker op kan zitten.
Laat haar maar lekker aan dat korstje zitten, het zal wel kriebelen. Je kunt wel wat Traumeel gel op haar pootje smeren om pijn en zwelling te verminderen. (indien nodig, misschien in de toekomst)

Als het voetje genezen is zou ik zeker nog een paar weken in ieder geval 1 zachte zitstok laten zitten in de kooi.