Help mijn parkieten worden niet tam

Gestart door Emma, mei 30, 2011, 20:46:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Emma

Hallo,

Ik heb 2 grasparkieten Tico en Jojo, Tico is een jongen en Jojo is iets jonger en is een meisje. Ik heb ze nu al iets langer dan een jaar en ze zijn nog steeds bang voor me. Jojo durft helemaal niet bij me te komen, Tico is niet zo bang die komt wel op mijn vinger maar verder kan ik niks met hem doen.

Kan iemand mij helpen of is het echt gewoon geduld hebben, ook al heb ik ze al langer dan een jaar klopt dat of doe ik iets verkeerd?

Alvast bedankt!

Emma

MissDorien

Ik vind een jaar wel héél lang. Hoe heb je het tam maken aangepakt?

Emma

Hoi

Ik had op youtube gekeken hoe ze he deden in stappen.

-Eerst aan de kooi laten wennen en mijn hand.
-Dan trosgierst geven
-En dan steeds het trosgierst verder houden zodat die op mijn vinger gaat dat lukte bij Tico, Jojo nog steeds niet want ze wilt niet in mijn buurt komen.

Emma

Petr@

Citaat van: MissDorien op mei 30, 2011, 20:51:22
Ik vind een jaar wel héél lang. Hoe heb je het tam maken aangepakt?

Ik ben het daar toch niet mee eens. Ik heb hier 1  pop van de vijf parkieten  van 3 jaar en Goofy is gewoon niet tam te krijgen. Ze probeert het wel eens om bij me te komen maar ze blijft bang. Als je al naar haar kijkt schiet ze in de stress en krijgt ze ter plekke diarree.
Het kan ook gewoon aan het karakter van de vogel liggen.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Emma

dus ik kan Jojo misschien niet tam krijgen? en bij Tico moet ik gewoon geduld blijven hebben.

MissDorien

Citaat van: Petr@ op mei 30, 2011, 21:38:57
Ik ben het daar toch niet mee eens. Ik heb hier 1  pop van de vijf parkieten  van 3 jaar en Goofy is gewoon niet tam te krijgen. Ze probeert het wel eens om bij me te komen maar ze blijft bang. Als je al naar haar kijkt schiet ze in de stress en krijgt ze ter plekke diarree.
Het kan ook gewoon aan het karakter van de vogel liggen.
Jawel, maar daar ga ik in eerste instantie dan niet vanuit. Het is eerder een uitzondering (tenminste, als je ze al hebt vanaf dat ze jong zijn).
Nu ik inderdaad die informatie lees denk ik dan dat zij inderdaad lastig tam te krijgen is.
Maar dat bange is er met veel geduld waarschijnlijk wel uit te krijgen.
Nasty duurt ook vrij lang, die heb ik nu een half jaartje en hij begint me nu pas echt te vertrouwen.

BudgieMe

Soms moet je je verwachting aanpassen, wat veracht je van ze?
Je zegt 1 komt wel op mijn vinger,....nou dat vind ik heel wat hoor qua vertrouwen van een vogel,....
Daarop moet je door bouwen, als je wil.

Wat zie je in tam dan?

Ik heb hier regelmatig vogels die lekker hun gang gaan, in de avond nestjes de kooi in gaan, af en toe op mijn hoofd landen, met heel veel geluk en slaperige toestand opstappen om naar kooi te brengen. Verder lekker spelen en hun vogelding doen.

Dat noem ik aardig tam, ik verwacht geen opzitten en pootjes geven, maar blije vogels.

Dus het is maar net wat je zelf als verwachting ziet, denk ik,...

Petr@

Goofy had ik toe ze 6 1/2 week was. En het klopt dat je je zeker aan moet passen op een gegeven moment. Die angst van haar zal zeker niet gaan weg, dit zit nu eenmaal in dit vogeltje. Maarja heel soms komt ze bij als ik eten hebt en dat gaat al 3 jaar zo. Mitzi had ik zo tam en dan echt tam. Vledder is tam op zijn manier, hij geeft af en toe kusjes door de tralies maar zal nooit uit zich zelf bij me landen.  Luna komt wel eens bij me maar kijkt dan gelijk om haar heen of er iets tehalen valt. Pluto vind het grappig om keihard en laag langs me heen tevliegen en hem mag ik kusjes op zijn koppie geven. En hij is ook nog eens gaan praten op latere leeftijd. En Lola komt op ook alleen als ik iets lekkers aanbied. Ze hebben allemaal hun eigen kararkter en daar heb ik me maar aan aangepast.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Emma

Citaat van: BudgieMe op mei 30, 2011, 23:08:39
Soms moet je je verwachting aanpassen, wat veracht je van ze?
Je zegt 1 komt wel op mijn vinger,....nou dat vind ik heel wat hoor qua vertrouwen van een vogel,....
Daarop moet je door bouwen, als je wil.

Wat zie je in tam dan?

Ik heb hier regelmatig vogels die lekker hun gang gaan, in de avond nestjes de kooi in gaan, af en toe op mijn hoofd landen, met heel veel geluk en slaperige toestand opstappen om naar kooi te brengen. Verder lekker spelen en hun vogelding doen.

Dat noem ik aardig tam, ik verwacht geen opzitten en pootjes geven, maar blije vogels.

Dus het is maar net wat je zelf als verwachting ziet, denk ik,...

Hoi,

Hoe ik ze tam wil zien dat ze dan gewoon op hun gemak zijn en dus niet bang voor mij en dat ze gewoon op mijn vinger gaan zitten. Als ze buiten zijn ook naar mij toe komen en dat ik met ze kan spelen(met een balletje bijv.) dat zie ik in tam en natuurlijk dat ze blij zijn.

groetjes

Emma

Citaat van: Petr@ op mei 31, 2011, 07:49:36
Goofy had ik toe ze 6 1/2 week was. En het klopt dat je je zeker aan moet passen op een gegeven moment. Die angst van haar zal zeker niet gaan weg, dit zit nu eenmaal in dit vogeltje. Maarja heel soms komt ze bij als ik eten hebt en dat gaat al 3 jaar zo. Mitzi had ik zo tam en dan echt tam. Vledder is tam op zijn manier, hij geeft af en toe kusjes door de tralies maar zal nooit uit zich zelf bij me landen.  Luna komt wel eens bij me maar kijkt dan gelijk om haar heen of er iets tehalen valt. Pluto vind het grappig om keihard en laag langs me heen tevliegen en hem mag ik kusjes op zijn koppie geven. En hij is ook nog eens gaan praten op latere leeftijd. En Lola komt op ook alleen als ik iets lekkers aanbied. Ze hebben allemaal hun eigen kararkter en daar heb ik me maar aan aangepast.

Heey,

Ok, ik zie ook dat er eentje is gaat praten, komt dat door dat ze je echt gaan vertrouwen of moet je dat echt constant het woordje tegen hem zeggen want dat lijkt mij erg leuk. Tico is echt een schatje en ik wil graag verder komen met hem ook door hem naar buiten te laten komen op mijn vinger en zodat ik ook Jojo aandacht kan geven in de kooi. Want dat lukt niet echt als Tico er bij is want Tico komt dan steeds naar mijn hand en dan is Jojo al weer weg.

Maar het zou echt leuk zijn als je gewoon alles met ze kan doen en dat ze kunnen praten.

Groetjess

MissDorien

Sylvs kan ook praten.
Het is inderdaad een kwestie van veel herhalen (verreweg de meeste kans bij een mannetje) en dan kijken of hij het oppikt.
Je kunt ook eerst simpele (hoge) geluidjes proberen en die bijvoorbeeld continu af te spelen als jij wegbent.
Dan zie je vrij snel of je vogel er aanleg voor heeft.
Ik heb niet het idee dat ik Nasty nog aan het praten zal krijgen.

Emma

Citaat van: MissDorien op mei 31, 2011, 22:54:40
Sylvs kan ook praten.
Het is inderdaad een kwestie van veel herhalen (verreweg de meeste kans bij een mannetje) en dan kijken of hij het oppikt.
Je kunt ook eerst simpele (hoge) geluidjes proberen en die bijvoorbeeld continu af te spelen als jij wegbent.
Dan zie je vrij snel of je vogel er aanleg voor heeft.
Ik heb niet het idee dat ik Nasty nog aan het praten zal krijgen.

Dus gewoon een woordje dat ik Tico wil leren want hij vertouwt mij meer dan Jojo gewoon opnemen en dan het woordje steeds herhalen?
Sylvs is trouwens een leuke naam is het een meisje of een jongen? als ik zo denk een meisje?

groetjes

MissDorien

Sylva is het voluit (had het verkeerd getypt zie ik), het betekent heerser van het woud en Syl is dan ook een echte vent.
Ja, opnemen en lekker herhalen wanneer je weg bent is het makkelijkste.
Maar je kunt ook zelf gewoon steeds hetzelfde zeggen.

Emma

Citaat van: MissDorien op juni 01, 2011, 22:54:55
Sylva is het voluit (had het verkeerd getypt zie ik), het betekent heerser van het woud en Syl is dan ook een echte vent.
Ja, opnemen en lekker herhalen wanneer je weg bent is het makkelijkste.
Maar je kunt ook zelf gewoon steeds hetzelfde zeggen.

Ok bedankt ik zal het proberen.

groetjes