Prut in appelazijn

Gestart door Moppers, mei 26, 2011, 22:55:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Moppers

Mijn appelazijn is op. Dus ik had een nieuw flesje gekocht, zie ik even later dat er wat doorheen zweeft. Dus ik heb het flesje weer teruggebracht. De andere flesjes in die winkel hadden echter ook prut erin (op de bodem) en in de andere 4 AHs waar ik sindsdien ben geweest ook.

Het is toch niet normaal dat er een laagje prut op de bodem ligt dat verdacht veel op schimmel lijkt? En dat los komt als je het schud en dan al helemaal op schimmel lijkt? Of ben ik nou paranoia?

Kleintjes

Dat heb ik ook eens gehad en ben er meteen mee terug gegaan. Ook volgens 't personeel klopte 't niet en kreeg ik 'n nieuw flesje mee, dat was wel helder.

Lijkt me verstandig als je er even mee terug gaat.
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

lovesbudgies

Dat is bezinksel wat na een tijdje kan ontstaan. Heel normaal, de appelazijn is ook nog gewoon goed, al zorg ik wel dat het niet in het drinkwater komt.
Staat bij mij ook op de fles vermeldt.  :) Een fles zonder bezinksel is dus gewoon wat jonger.

Geertje

Moppers,

Zou het kunnen dat je biologische appelazijn hebt gekocht?

Bijna alle gangbare (niet-biologische) azijn wordt gepasteuriseerd.
Omdat biologische producenten van mening zijn dat een natuurproduct zo natuurlijk mogelijk moet zijn, wordt biologische azijn niet gepasteuriseerd.
Als gevolg hiervan kunnen nog aanwezige bacteriën vlokken vormen, een vliesje maken op het oppervlak en/of wat bezinksel achterlaten in de azijn. Dit is volkomen onschadelijk en heeft geen consequenties voor de kwaliteit van de azijn.
Ongeopend is azijn onbeperkt houdbaar.
Eenmaal geopend kun je de fles een jaar bewaren (koel en afgesloten).

quote van: http://www.nieuweband.nl/nieuws/eten-en-weten/azijn/

MissDorien

Ik schud de fles altijd voor gebruik, dan lost het bezinksel weer op. De bacteriën zijn juist goed voor de weerstand van de vogels.

lovesbudgies

Ja ik heb ook ooit gelezen dat je het beste ongepasteuriseerde appelazijn kan gebruiken.

Moppers

Het is inderdaad biologische appelazijn (AH huismerk). Ik zal weer een flesje kopen en kijken of flink schudden helpt. Anders gaat het toch echt eerst even door de zeef.
Bedankt allen!

lovesbudgies

Ik trek altijd 1 ml op met zo'n klein spuitje. Daar komt de prut niet in, is te dik.  :)

Moppers

Het schudden hielp niet bepaald, dus ik heb het gezeefd. Alle prut is er nu uit (plus 1/4 van de azijn door het weer teruggieten :P). Hopen dat het zo blijft.
Het staat niet op de verpakking dat er bezinksel in kan zitten (ik gebruik AH huismerk biologische appelciderazijn). Beetje raar dat ze dat er niet opzetten als het kennelijk normaal is, en er is ruimte genoeg op het etiket...

Met een spuitje optrekken is nogal een gedoe met dit flesje. Het heeft zo'n speciale 'dop' met een wat groter gaatje en een klein gaatje. Een 1mL spuitje past net door het grote gat, maar de hals is langer dan zo'n spuitje. Je moet dan dus al vrij snel de fles schuin houden wil je bij de azijn kunnen komen met het spuitje. Ik had dan ook al vrij snel bekeken hoe groot het laagje is dat er in mijn drinkflesjes moet (doe altijd eerst azijn, dan water erbij). Dat giet ik sindsdien via het kleine gaatje gewoon met de hand erin.

Nou ja, voorlopig is het dus opgelost. Bedankt voor de reacties!

Moppers

Het oplossen van het 'probleem' was van korte duur. Al binnen een paar dagen zat er nog meer prut op de bodem dan toen ik het flesje kocht. Ik heb het toen niet meer gebruikt en in de koelkast gezet om te kijken of dit hielp. Intussen heeft zich een of andere bruine kwak op de bodem gevormd, het lijkt wel een dikke, drolachtige worm. Dat lijkt me nou niet bepaald normaal.

Tijd voor een ander merk dus, ik zal eens kijken wat ze in de bio-supermarkt hebben.

Petr@

Ik koop het altijd bij de Tuinen. Weet niet of die winkel ook in Den Haag zit.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

lovesbudgies

Ik heb altijd 'Appelazijn Helder" van Fertilia en die is altijd goed. :)


Ozzie

Citaat van: Petr@ op juni 08, 2011, 16:16:27
Ik koop het altijd bij de Tuinen. Weet niet of die winkel ook in Den Haag zit.
Leyweg en Centrum  :)

BudgieMe

Ik geef nu deze;

De Fles van Teurlings
De enige fles ter wereld waar alles in zit! Alles in de juiste verhoudingen. Deze vloeibare mix werkt zeer breed en is uiterst actief tegen de veroorzakers van infecties en bacteriën.
Samenstelling
Knoflook, zeewier, ui, eiwitten, koolhydraten, gember, magnesium, fosfor, vitaminen B1-2-5-6-12-C-E-PP, biergist, azijn, kruiden, mineralen, ginseng, kalium, ijzer.
Gebruiksaanwijzing
1 dopje op 2 liter water.



http://www.geonshopping.nl/shop/De-fles-voor-vogels-p-969.html

Afgewisseld met deze;

http://www.geonshopping.nl/shop/RopaBird-liquid-10-p-2171.html

En Lugol.

lovesbudgies

Je mag geen Lugol geven als je pellets voert, daar zit namelijk al een natuurlijke vorm van jodium in. Geef het alleen in gecontroleerde mate naast een zadenmengsel.

BudgieMe

Ik geef zaden inderdaad, geen pellets,....

Moppers

Ik zal kijken of ik binnenkort eens bij de Tuinen langs kan gaan. Helaas zit mijn agenda overvol met werk, ik kan niet eens twee uur eerder naar huis om ontlasting op te vangen voor onderzoek, grrrrrrr.

Kleintjes

... en niemand die voor je kan invallen zodat jij aan de gezondheid van je diertjes kan denken?
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Moppers

Aangezien ik de enige beroepskracht ben is er geen vervanging voor mij. En aangezien mijn rol in dit huidige project erg groot is, ben ik nogal onmisbaar, al helemaal nu ik een paar dagen weg ben geweest en ik veel dingen die mis zijn gelopen recht mag breien.

Moppers

Ik ben vanmiddag even langs de bio-supermarkt gewipt. Daar hadden ze kleine flesjes (300 mL), waar ook een laagje op de bodem zat en er een rare sliert door het flesje zwierde. Er stond niet op het flesje dat wat 'neerslag'  normaal is, dus die heb ik maar niet genomen. Maar toen zag ik ook een fles van 500mL, en die was helemaal schoon! Die heb ik dus gekocht, ik ben benieuwd of hij schoon gaat blijven.
Het merk: Planet Bio. Ik zie net dat hierop wel staat: "Bij dit product is een natuurlijke troebel mogelijk". Hopelijk blijft hij echter helder.