Veren uitrekken om welke reden?

Gestart door iriswolvekamp, mei 18, 2011, 17:32:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

iriswolvekamp

Goedemiddag,

Ik heb nog nooit iets op een forum gezet maar deze site heeft me ontzettend veel informatie verschaft toen ik mijn parkiet kreeg dat ik nu weer naar hier kom met het volgend probleem.

Mijn parkiet 'Mozart' is nu een half jaar oud en sinds drie dag verliest hij enorm veel veren. Tot ongeveer een maand geleden is hij voor het eerst in de rui geweest en het lijkt me niet waarschijnlijk dat het nu weer het geval is. Dat ging ook veel geleidelijker dan hij nu veren verliest (of uittrekt?).
Wat ook vreemd is, is dat zijn dop plots van kleur veranderd is. De dop van zijn snavel was eerst lichtblauw en sinds mijn terugkomst van een week vakantie is hij lichtbruin. Kan dat betekenen dat hij toch een vrouwtje is? Ik dacht dat die verkleuring rond drie maanden plaatsvond.

Ik heb hem zelf nog geen veren zien verliezen maar iedere dag na mijn thuiskomst liggen er een hele hoop. Ik heb hem nu net wel een aantal keer verwoed door zijn veren zien gaan.
Verder is het een rustig vogeltje dat erg veel tijd overal voor nodig heeft. Omdat een vriendin van mij zijn zusje in haar bezit heeft kan ik zien dan de ontwikkeling van mozart, het tam worden en zijn gedrag, allemaal wat later in tijd plaatsvind. Uit zijn kooi komen wilt hij niet en hij maakt ook niet veel geluid maar dit is al iets dat vanaf het begin zo is.

Hopelijk kan iemand mij advies geven. Kan een parkiet ook jeuk hebben waardoor hij aan zijn veren trekt of is dit het gedrag van veren plukken dat overal genoemd wordt?

Groet,

Iris

Maaike*

Je hebt zeker een vrouwtje!
Ivy had eerst ook een lichtblauwe neusdop.

Wat betreft de veren, geen idee... klinkt als rui, maar ben niet bekend met veren uittrekken.

MissDorien

Het kan zeker een medische oorzaak hebben.
Als je het niet vertrouwt, ga dan even langs de vogelarts.
Mocht daar niets uit komen, dan zou ik naar mogelijke andere oorzaken gaan kijken.

iriswolvekamp

Hallo,


Ik ben erachter wat hij heeft en word daar niet gelukkig van. Ik heb een wit laken vanacht over de kooi gegooid en daar zaten vanochtend allemaal rode spikkels op. Volgens internet betekend dit dat mijn parkiet bloedluis/vogelmijt heeft. Hij is begonnen te krabben toen ik een andere bodembedekker in de kooi heb gelegd en misschien is het daar op mee gekomen?

Hoe kom ik hier nu vanaf?!?