Terug in de kooi zetten zonder stress..?

Gestart door Maaike*, mei 17, 2011, 21:31:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maaike*

Eigenlijk gaat ze altijd zelf de kooi weer in maar soms zijn  er situaties dat ik de deur uit ga en Ivy nog rondfladdert, haar terugzetten moet altijd met de nodige afleiding (eten of bijvoorbeeld afstandsbedening in de hand zodat ze het niet in de gaten heeft) want anders vliegt ze weg.
Ik heb haar eerder regelmatig als terechtwijzing in de kooi gezet als ze beet bijv, resultaat is dat ze niet meer bijt maar wss die associatie heeft als ik haar naar de kooi breng.
Ik ben haar nu aan het trainen met de woorden "in de kooi" zodra ze over mijn arm haar kooi in gaat, of ik haar de kooi in zet en tegelijkertijd aan het uiteinde dan wat lekkers en/of afstandsbediening heb zitten plus "goed zo" zeg. Dit herhaal ik een aantal keer waarbij ik voor haar kooi zit, haar eerst roep (meestal reageert ze daar wel op, zeker in combi met een stimulus zeg maar), zodat ze ook gewoon de kooi weer uit kan (heb het idee dat als ik het deurtje dichtdoe ze zich opgesloten voelt en het is meer mijn bedoeling dat ze wendt aan in de kooi gezet worden).

Iemand nog ervaringen of tips hoe ik dit proces zo effectief mogelijk kan omturnen en ik haar dus ten alle tijde zonder stress in de kooi kan zetten?

lovesbudgies

Dit is echt heel lastig. Ik vind het al heel knap dat je het bijten zo goed hebt afgeleerd.
Je kunt haar het wegvliegen niet afleren. Je kunt inderdaad wel aanleren dat ze op commando de kooi ingaat. Leer haar sowieso dat er dan
een beloning wacht. Ook clickeren (zijn verschillende topics over) kan helpen met dingen aanleren.

Maar omdat parkieten kunnen vliegen naar plaatsen waar wij niet bij kunnen en ze ook nog eens vliegensvlug zijn zal het een keer kunnen gebeuren dat je haar niet in de kooi krijgt. Dan is het zaak dat je de kamer zo veilig mogelijk maakt. Parkieten-proof dus.  :)

Petr@

Als mijn parkieten lekker uit de kooi zijn kan het wel eens gebeuren dat ik toch onverwachts weg moet.
Ik heb van het begin af aan het woord "kom" tegen hun gezegd en meestal gaan ze de voliere dan weer in.
Maar het komt ook wel eens voor dat ze daar helemaal geen zin in hebben en lekker met zijn vijven heel hard door de kamer gaan vliegen.
Tja ik jaag ze dan niet op, zorg dat ramen en deuren dicht zijn. Nou is mijn woonkamer sowiezo parkietenproof dus ben ik wel eens genoodzaakt om weg tegaan als ze nog buiten de kooi zijn. En als ik dan terug kom zitten ze er weer in.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

bridgetvh

Citaat van: Petr@ op mei 27, 2011, 12:10:52Nou is mijn woonkamer sowiezo parkietenproof dus ben ik wel eens genoodzaakt om weg tegaan als ze nog buiten de kooi zijn. En als ik dan terug kom zitten ze er weer in.

Hier net zo  ;D