Parkiet niet tam door ziekte in begin, wat nu?

Gestart door SVS, mei 16, 2011, 13:11:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

SVS

Hoi allemaal,

Ik heb sinds een half jaar een hollandse grasparkiet, genaamd Lula. Het is een erg ondeugend en eigenzinnig beestje dat sinds het begin vrijwel nergens bang voor is. Helaas lukt het maar niet goed om hem tam te krijgen. In het begin (achteraf gezien heb ik hem waarschijnlijk heel erg jong gekregen) had hij last van een beetje schurft en daarom moest ik hem vasthouden en de plekjes in smeren met vaseline. Sindsdien is hij niet gediend van handen en pikt hij er in of vliegt hij weg zo gauw je in de buurt komt. Bang is hij niet, sinds het begin wandelde en hij vloog hij door de kamer op zoek naar nieuwe dingen. Het lukt wel als ik hem op een stokje laat klimmen, maar ook dan hoef je maar iets met je handen te bewegen en is hij verdwenen. Zelf gaat hij ook niet meer op zoek naar nieuwe plekken of vliegt hij naar je toe. Wat hij wel doet is rakelings langs je heen vliegen en heen en weer vliegen tussen twee plekken als je dichterbij probeert te komen. Ook gierst wil hij wel eten als je hand maar ver genoeg weg is.

Heeft iemand tips hoe ik er voor kan zorgen dat hij toch dichter in de buurt wil komen en niet meer zo bang is voor handen, zodat ik hem ook op mijn vinger kan laten zitten en dichter bij mij in de buurt kan krijgen? Het lokken met trosgierst lijkt niet goed te werken.

Alvast bedankt!


Maaike*

Ga hem eens voeren met de hand, dus voerbakje leeg en dan met je hand. Moedig hem aan alsie in de buurt komt, negeer eventueel ongewenst pikgedrag (haal je hand er uit zonder wat te zeggen etc). Hier heb je wel geduld voor nodig, maar zo leer je m aan dat je hand niet (meer) onveilig is.
Zorg wel dat je parkiet voldoende eet, ze eten en aantal keer per dag, geef hem of vaker op de dag met de hand, of geef ernaast bijvoorbeeld wanneer je 's ochtends met de hand voert, avonds wat eten in het bakje.

Succes!

SVS

Dat klinkt als een goede tip! Ga ik eens proberen, want hij houdt wel enorm van eten. Heb je misschien nog tips voor andere dingen naast trosgierst die hij erg lekker zou kunnen vinden? Ik heb al wortel en appel geprobeerd, maar daar kijkt hij niet naar om, misschien dat er iets heel lekkers is waar ik hem mee kan lokken!

Dankjewel in ieder geval!

Maaike*

In mijn ervaring moeten parkieten vaak wennen aan nieuw (vers) eten. Zaadjes zijn het meest elementair. Je hebt van die frutrepen maar ik vraag me af of die dingen heel gezond zijn. Gebruik de zoekfunctie anders eens om te kijken of hier meer vragen en oplossingen voor zijn.