Parkiet pikt eten uit ons bord en van onze vork

Gestart door onno, mei 12, 2011, 20:44:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

onno

Hoi hoi,
Een 'probleempje' met onze Sparky... Hij is zo tam dat hij, als we iets eten, op de rand van het bord komt zitten en vrolijk een snaveltje mee prikt. Het liefst zit hij op je vork en plukt daar je hap vanaf terwijl de vork onderweg is naar je mond...
Maken we een zakje chips open dan komt meneer al aangevlogen!
Eten we een boterham en leggen we een stukje apart voor hem op tafel dan moet en zal meneer op je boterham springen en deze verorberen.
We willen dat hij en ons popje vrij kunnen rondvliegen, maar we eten ook wel eens wat dat niet zo gezond is voor ze.
Ze opsluiten tijdens het eten staat ons zo tegen...
Het is juist gezellig als hij aan tafel erbij komt, maar dan wel eten van een eigen bordje! Hoe leer ik hem dit?
Voor de volledigheid, we hebben dit gedrag niet gestimuleerd! Net als een hond hoort een parkiet ook niet te bedelen dus bij bedelgedrag niets gegeven!

En nu komt het, deze foto's geven wel aan hoe brutaal de rakker is!

Sommige bacteriën die mensen bij zich dragen kunnen ernstige infecties veroorzaken bij vogels. Deze bacteriën komen onder andere voor in het speeksel en op de tanden/tong. Laat je vogel dan ook nooit in je mond!! Gr. LB












Maaike*

Herkenbaar gedrag, de mijne maakt graag een landing midden in m'n bord. Heb tegenwoordig een tijdschrift wat ik voor het bord houd, of ik laat haar pas uit de kooi nadat ik gegeten heb en ik herhaal steeds nee met een gebaar waardoor ze wegvliegt...maar tis tamelijk hardnekkig gedrag.

Audrey

Meestal moeten de vogeltjes naar mijn kamer (waar ze het grootste gedeelte van de dag doorbrengen) als het etenstijd is, maar af en toe blijven ze er toch eens bij. Vooral Croky kan dan ook wel brutaal zijn, stukjes brood opnemen en ze gezellig op opze schouder opeten bijvoorbeeld. Of in een bord spaghetti springen, leuk hoor  :-\ vooral als hij dan net geen zin heeft om de douchen in de afwasbak.

In mijn kamer krijgen ze vaak een plankje met wat groenten en soms een stukje kaas op. Ik heb al geprobeerd om op tafel ook zo'n plankje te leggen, maar meneer vindt hetgeen wat wij eten véél interessanter, ook al is dat net hetzelfde :p

Kun je niet even in een andere kamer doen (bvb. de deur tussen woonkamer en keuken dichtdoen als dat kan) en hen daar dan ondertussen iets lekkers geven?

lovesbudgies

Jou parkietje is echt een evenbeeld van mijn Eli, grappig.

Ten eerste, laat alsjeblieft je vogel nooit uit je mond eten, hier kunnen ze hartstikke ziek van worden. Vandaar mijn opmerking boven de foto's, het is echt geen goed idee.

Verder is het van je eten willen pikken heel normaal gedrag voor tamme vogels. Jij bent zijn soortgenoot voor hem en parkieten eten gezamenlijk. Daarnaast zou je wel eens een heel lekker hapje kunnen hebben en dat moeten ze natuurlijk even checken!
Dit is nu niet meer af te leren. Je kunt proberen of je hem iets anders aan kunt leren, bv van een apart stukje eten, maar je geeft nu al aan dat hij gewoon doordramt en jou eten wil. Op zo'n moment zou je hem terug de kooi in kunnen zetten.
Je kunt het hele euvel ook gewoon voorkomen door hem even in de kooi te zetten, met zijn eigen, gezonde lekkers.

onno

Hoi hoi,
Bedankt voor de reacties! Dat van het speeksel en de tong was mij niet bekend terwijl ik toch redelijk goed ingelezen ben, althans dat dacht ik, betreffende risico's en gezondheid. Jammer dat het gedrag niet meer is af te leren. Helaas voor Sparky en ons zal hij dan voortaan de tijd dat wij eten in zijn kooi door moeten brengen.  :(
grtz

lovesbudgies

Ook vogels hebben een stukje opvoeding nodig. ;)

Mijn vogeltjes gaan tijdens het avondeten ook altijd de kooi in, ook omdat het gevaarlijk is, denk aan de hete pannen, hete jus en dergelijke.
Als ik iets anders eet krijgen ze hun eigen stukje, een hele brutale (tamme) parkiet gaat even 5 min. de kooi in als hij blijft dringen, dit 'de zin doordrijven' kan zelfs resulteren in bijten. Al is het ook wel iets dat bij de puberteit hoort hoor, en een slimme tamme parkiet moet dan leren wat grenzen zijn. Wel lief natuurlijk, 5 min in de kooi is prima, boos worden etc helpt niet.