Eet geen trosgierst uit mijn hand maar is wel tam

Gestart door Johnny4, mei 10, 2011, 19:14:43

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johnny4

Hallo!  :)

Mijn nieuwe aanwinst Johnny is echt een lief beestje. Hij kletst lekker als ik muziek aan heb, als in de badkamer sta begint ie al meteen te piepen en hij zit op mijn vinger, schouder en hoofd.
Ik heb Johnny bijna 2 weken en hij is nog best jong. Ik wou hem eerst mijn hand leren kennen en heb de tweede dag mijn hand in de kooi gestoken, en als hij rustig werd haalde ik hem weer weg. Dat heb ik een aantal keer gedaan en hij ging echt al super snel uit zichzelf op mijn hand zitten.
Vliegen door de kamer doet hij ook al, hij wilt niet uit zichzelf de kooi uit en stribbelt soms tegen als ik hem via mijn vinger er uit haal. Als hij even lekker gevlogen heeft, en uitgerust is op mijn kapstok kan ik hem op mijn schouder of hoofd zetten. Hij zit dan lekker ontspannen om zich heen te turen. Ik kan hem ook aaien en kusjes geven.
Nu wil ik hem verder dingen leren. Maar ik heb één probleem, hij wilt geen trosgierst uit mijn hand eten. Vind hij totaal niet interessant. Als hij uit zijn kooi is, zit hij op 3 vaste plekjes. Hij gaat niet vanzelf bij me zitten. Dit wil ik hem wel leren.

Hoe moet ik dat nu doen als ik hem niet kan belonen?

Dank jullie wel!

Cheyenne

lovesbudgies

CiteerHoe moet ik dat nu doen als ik hem niet kan belonen?

Niet. Dat gaat niet zonder beloning. Als hij geen trosgierst eet (heeft hij het wel eens gewoon in de kooi hangen?) kun je wat anders nemen, zoals groenten, fruit, gewone zaadjes, stukje kaas, brood etc.
Ook speelgoed of bijvoorbeeld papier wat hij lekker kan slopen kan helpen. Uiteraard is ook kroelen of je stem een beloning.

Voor alles geldt dat hij het eerst moet kennen en leuk/lekker moet vinden voordat je hem ermee kan belonen.

Johnny4

Ja, de trosgierst heb ik wel in zijn kooi laten hangen. Dan smikkelde hij er wel lekker van. Nu heb ik het er uit gehaald en hij krijgt het alleen als hij het uit mijn hand eet. Misschien dat dat werkt?

lovesbudgies

Dat zal zeker werken. Je kunt het ook met een streng proberen ipv de zaadjes op je hand te leggen, dat is minder eng.
Pas wel op dat je niet teveel trosgierst geeft, zeker niet meer dan een halve streng per week.

Johnny4

Meer dan een halve kreeg hij sowieso niet  :) Dank je wel! Ik ga het eens proberen, en hem laten snakken naar dat trosgierst! :D