open en dicht doen snaveltje

Gestart door Dobby01, mei 08, 2011, 20:42:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dobby01

Dag allemaal,

Sinds gisteren heb ik een nieuw parkietje als maatje gekocht voor mijn eigen parkiet. Tot nu toe gaat dit erg goed en lijkt hij niet al te bang voor mij. Ik denk dat dit komt omdat hij ziet dat mijn andere parkiet ook niet bang is  :)

Als ik mijn hand in de kooi doe klimt hij wel tegen de tralies aan maar fladdert niet. Verder doet hij veel zijn snaveltje open en dicht achter elkaar door en maakt dan ook een geluid dat tussen knarsen en klikken in zit. Weet iemand wat dit gedrag betekent? Ik vermoed dat hij dit doet omdat hij nerveus of bang is maar weet het niet zeker.

Alvast bedankt voor de reacties!

lovesbudgies

Parkieten ademen vaak snel en met hun snaveltje open als ze erg bang zijn. Het geluid hoort er echter niet bij en kan een teken zijn van ziekte.
Hoor je hem ook ademen als hij rustig is? En hoe snel ademt hij in rust? (je kunt de ademhalingen per minuut tellen)

Dobby01

Hoi,

Bedankt alvast voor je reactie! In rust hoor ik hem niet zwaar ademhalen ofzo en zit hij er egenlijk vrij relaxed bij (alleen nog een beetje dun). Ademhaling tellen zal ik proberen maar helaas tot nu toe zonder succes omdat ze alletwee lekker aan het fluiten zijn op het moment  :D

Hij komt overigens niet ziek op mij over, ik denk dat hij het toch doet omdat hij nog wat bang is voor mijn hand in de kooi.

Daniquev

Ik heb gehoord dat als zijn staartje bij de ademhaling erg duidelijk beweegt hij benauwd kan zijn.
mijn parkietje heeft namelijk ook beetje last van benauwdheid. Verder is ze tiptop in orde en volgens mij heeft ze er niet veel last van..

lovesbudgies

Bij parkieten bestaat niet zoiets als 'gewoon benauwd' zijn. Achter benauwdheid zit altijd een oorzaak, dit kan een redelijk onschuldige oorzaak zijn zoals een te dikke parkiet, maar ook een oorzaak met uiteindelijk dodelijk afloop zoals Aspergillose. Laat een benauwde parkiet altijd nakijken door een dierenarts.

Daniquev

Ik heb haar al eens laten nakijken en onze dierenarts heeft toen niks kunnen vinden.
ik weet wel dat zij het al heeft sinds we haar kochten. (7 jaar geleden dus)
Ik begin nu wel beetje te twijfelen of het wel benauwdheid kan zijn..

lovesbudgies

Haha, oké. Wat zijn de symptomen?

MissDorien

Ik moet zeggen dat Sylva dit ook wel eens heeft als hij ergens erg van is geschrokken, inclusief het geluid.
Maar jij zegt dat zij het vaak doet, dus dat vind ik toch apart.
Misschien zou je er eens een filmpje van kunnen maken?

Daniquev

Citaat van: Lovesbudgies op mei 14, 2011, 18:44:17
Haha, oké. Wat zijn de symptomen?
Ja ze is gewoon zoals ze altijd is. Alleen beweegt haar staartje erg duidelijk op en neer. Verder ziet ze er gezond uit en doet ze ook gezond.