Nieuw en Schurft.

Gestart door joopie en mutz, mei 08, 2011, 13:36:10

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

joopie en mutz

Hee Allemaal,

Ik ben al een tijdje niet meer op dit forum geweest, maar sinds ongeveer 5 minuten heb ik opeens 2 parkieten.
Een vriendin van me vader had vrienden met 2 parkietjes die ze een paar dagen hadden maar de parkieten bevielen hun niet dus bracht zij ze naar ons. Ik wist dit niet en me vader ook niet ze had gehoord dat wij eerder parkieten hadden gehad dus bracht ze zomaar naar ons. Ik heb ze maar aangenomen want de beestjes hebben schurft en zitten in een veel te kleine kooi. Echt super zielig.Ik wilde ook helemaal geen nieuwe parkietjes.
Maar nu ga ik ze eerst van hun schurft afhelpen en dan kijk ik verder.

Gr Toto

Foto van parkietje met de ergste schurft:





Foto van parkietje met de minste schurft:



Kan ik Bogena Birdspray gebruiken tegen schurft?

parkietengek12

ik heb geen verstand van die middeltjes maar je zou elke dag was vaseline erop kunnen smeren en dat 1 week volhouden. Ook de kooi (stokjes en speeltjes etc. allemaal schoon boenen en dan zou het weg moeten zijn na mijn ervaring  ;)

StoneArch

Citaat van: parkietengek12 op mei 08, 2011, 13:44:19
ik heb geen verstand van die middeltjes maar je zou elke dag was vaseline erop kunnen smeren en dat 1 week volhouden. Ook de kooi (stokjes en speeltjes etc. allemaal schoon boenen en dan zou het weg moeten zijn na mijn ervaring  ;)

Zou ook mijn advies zijn!

Even voor de volledigheid; zou wel zuurvrije vaseline gebruiken ...

lovesbudgies

Je kunt dit inderdaad met witte vaseline behandelen, dan moet je de plekken elke dag een paar keer insmeren.
Soms kan dit echter heel stressvol zijn voor 2 bange parkietjes, in dat geval zou ik even langs Dr. van Doormalen gaan, deze kan de plekken
insmeren met Oramac, na 10 dagen even herhalen en ze zijn er vanaf.

Zelf gaan dokteren met Ivermectine, sprays en druppels is niet verstandig, het is een sterk en giftig middel.

ParkietenLove

Ik heb ook eens een parkiet gehad met schurft(mijt) en hij was er veel erger aantoe. Maar doordat ik het in de vakantie had gezien heb ik hem 3 keer per dag ingesmeerd met gewone vaseline en na een week was hij er helemaal van verlost :D

joopie en mutz

Oké bedankt allemaal. Ik ga ze vanaf nu insmeren met vaseline elke dag 2/3 keer.

Elbie

Hallo,

Ik denk dat mijn parkiet ook schurft heeft (al ziet het er al minimaal een jaar zo uit, is hij al minimaal 5 jaar oud en heeft hij zijn roommate niet besmet). Is er vaselinespray oid dat ik kan gebruiken? Hem beetpakken en insmeren (ook nog zonder de neusgaten te verstoppen) zie ik niet zitten.

groet, Elbie

Kleintjes

Heb je misschien 'n foto van je parkietje?
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Parkieten-Freak

Citaat van: Elbie op juni 26, 2011, 19:10:57
Hallo,

.................Is er vaselinespray oid dat ik kan gebruiken? Hem beetpakken en insmeren (ook nog zonder de neusgaten te verstoppen) zie ik niet zitten.

groet, Elbie

Je kunt ook vloeibare paraffine gebruiken. Een mengsel van gelijke delen witte vaseline en vloeibare paraffine kan ook, dit smeert veel gemakkelijker omdat het wat dunner is dan pure vaseline.


BudgieMe

Schurftmijt moet echt goed behandeld worden anders komt het terug, alleen vaseline is niet afdoende.

In elke dierenwinkel zijn pipetjes te koop van Bogena ( anti parasiet ) dit doe je in de nek, na 2 weken herhalen.
Intussen de dop en pootjes insmeren met vaseline of wondzalf.

Endecto is ook een goed middel en dekt ook luis en wormen maar moet in het bekkie gegeven worden.

Parkieten-Freak

Lichte gevallen van schurftmijt zijn uitstekend te behandelen met vaseline, een groot voordeel is dat het onschadelijk is voor de gezondheid van vogels.
De pipetjes hebben aanzienlijk meer -en soms ernstige- bijwerkingen. Mijn advies is om dit geneesmiddel niet als eerste keus te gebruiken, tenzij de infectie dermate ernstig is en/ of de dierenarts deze behandeling adviseert.


lovesbudgies

Ik heb zo'n vermoeden dat Elbie bedoeld dat hij de parkieten van buiten de kooi wil besprayen met vaseline. Dat kan dus niet.
Je kunt wel de oplossing gebruiken die PF je geeft, maar dan moet je het parkietje alsnog vastpakken om hem in te smeren.

Ik zou ook wel een foto willen zien, ik heb nog nooit gehoord van schurftmijt dat een jaar lang hetzelfde blijft.