is mijn liefste vogeltje ziek?

Gestart door Aukina, mei 08, 2011, 11:47:45

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aukina

hallo,

ik heb 2 parkieten (een man en een vrouw) samen in een voliere, en heb nog een vrouwtje binnen (ze is echt mijn liefste vogeltje).
nu heb ik gister een mannetje gekocht, en die heb ik samen met het vrouwtje wat ik binnen had naar buiten gedaan!
het leek gister allemaal goed te gaan... maar nu kijk ik vanochtend weer en nu lijkt vrouwtje (die ik eerst binnen had) niet helemaal lekker!!!
ze zit heel zielig op een stokje en heeft haar veren wat ruig.

herkent iemand dit? of weet iemand wat ik het beste kan doen?

gr aukina

StoneArch

Ze moet vermoedelijk nog erg wennen aan de buitentemperatuur. 's Nachts kan het nog best fris zijn en dat is ze niet gewend. Dat kost vogels een hoop energie en dan gaan ze vaak 'bol' zitten, omdat ze zich niet goed meer warm kunnen houden.

Ik zou je aanraden de vogel langzaam aan de buitentemperatuur te laten wennen. Dit kun je doen, door haar binnen te houden en elke dag de temperatuur wat naar beneden bij te stellen, tot je op de buitentemperatuur zit. Als dat goed gaat kun je haar na een week buiten in de volière zetten.

Het gaat hierbij in dit jaargetijde vooral om de nachttemperatuur. Overdag is het momenteel warm genoeg ...

Moppers

De binnentemperatuur gelijk krijgen aan de buitentemperatuur is lastig. In mijn huis bijvoorbeeld wordt het sinds het lente is niet warmer dan 23 graden, niet kouder dan 18. Terwijl het 's nachts nog richting het vriespunt kan gaan als het heel helder is.

Wacht tot op zijn vroegst eind mei, dan zal er zeker geen nachtvorst meer zijn. Dan kan je ze gewoon in de buitenvoliere zetten (mits ze een nachthok hebben) en went hun lichaam vanzelf aan de temperatuurwisselingen die met de seizoenen verbonden zijn.

lovesbudgies

Mee eens, je vogeltje zal nog even moeten wachten met buitenspelen, het is nog te koud. Altijd pas naar buiten laten als de binnentemperatuur dag en nacht hetzelfde is als de buitentemperatuur, dit is pas in de zomer.

Aukina

heej,

bedankt voor jullie tips... alleen heb ik een klein probleempje ik had haar al naar buiten gedaan!
maar nu vind ze het veel te mooi buiten, en wil ze niet meer terug in haar kooitje!
ze wil nog wel altijd op mijn vinger komen zitten dus ik doe haar meestal om half 9 (als de anderen ook naar binnen gaan) in het binnen hokje ik doe daar dan een steen voor zodat het niet kan tochten!
het gaat over het algemeen nu wel weer wat beter met haar! (gelukkig)
alleen gaat ze zelf nog niet naar het binnen hokje, ik heb daar ook het voer voor de vogels!
maar omdat ze zelf nog niet naar binnen gaat heb ik nu zoal binnen als buiten het voer...

de andere 3 hadden binnen 2 dagen door dat ze naar binnen moesten voor het eten en gingen dus ook zelf naar binnen om te slapen!

alleen zij dus niet! herkend iemand dit?