Tam maken

Gestart door Sharon, mei 06, 2011, 20:22:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sharon

Beste vogelvriend(inenn),

Aangezien mijn vogel Tico op 21 april is overleden heb ik besloten een nieuw parkietje aangeschaft genaamd: TJ.

Hij/zij is nog vrij jong, hoe jong precies weet ik  niet maar heeft nog horizontale streepjes op zijn voorhoofd. Ik heb hem vorige week dinsdag gekocht, 5 dagen nadat tico is overleden.
Nu ben ik begonnen met tam maken door allereerst rustig met hem te praten en naast de kooi te gaan zitten. Nadat ik merkte dat hij wat meer op zijn gemak was ben ik met mijn hand in de kooi gegaan.  Natuurlijk hoop paniek in de kooi maar toen hij rustig werd heb ik mijn hand weer uit de kooi gehaald. Ik heb dit gedurende week een paar keer per dag herhaald. Nu kan ik 90% van de tijd gewoon met mij hand in de kooi komen zonder dat TJ gek gaat doen.
Mijn vraag nu is:

Hoe kan ik TJ zover krijgen om op mijn vinger te komen zitten? Heb het geprobeerd met trosgierst maar dit leverde helaas geen succes. Ook heb ik geprobeerd hem niet het smorgens meteen zaadjes te geven maar even te wachten en die vervolgens op mijn hand te leggen om te kijken of dit interesse wekte. Helaas zonder resultaat, toch wil ik graag verder omdat ik merk dat TJ een vogel is die veel energie heeft. Klimmen, klauteren en fladderen door de kooi dus het liefste wil ik natuurlijk dat die lekker kan vliegen.
Wat kan ik nu het beste doen om mijn vinger aantrekkelijk te maken voor TJ?

Help...

Groetjes
Sharon & TJ

JCS

Bij mij helpt het vaak als ik mijn vinger vlak voor Mozart hou, zodat hij erop kan stappen. Soms heel zachtjes tegen 'm aan drukken dat hij merkt dat er iets zit en dan stapt 'tie er gewoon op.
(Mozart heb ik inmiddels zo'n 2 maanden en is nog niet helemaal tam)

ParkietenLove

Bij mij hielp het zeer goed om hem los te laten vliegen en hem zachtjes te benaderen en als ik hem kon benaderen mijn hand naast hem leggen. Nu kruipt hij gewoon op mijn vinger/hand als ik het voor hem hou :D. Allezins nog veel sterkte en hopelijk heb je wat aan mijn raad.

Sharon

Hooii!

Bedankt voor jullie reacties, denk je dat het verstandig is TJ uit zijn kooi te halen terwijl hij/zij  nog niet 100% handtam is?  ??? ben namelijk bang dat als ik hem moet oppakken om in de kooi te zetten is weer overnieuw moet beginnen met tam maken..

Kusjee

TJ & Sharon

Shannon

Je kan hem gewoon los laten vliegen,
Hij weet wel waar zijn kooi is dus als hij dorst heeft ofzo gaat hij zelf weer zijn kooi in

Maaike*

Citaat van: Sharon op mei 09, 2011, 14:33:49
Hooii!

Bedankt voor jullie reacties, denk je dat het verstandig is TJ uit zijn kooi te halen terwijl hij/zij  nog niet 100% handtam is?  ??? ben namelijk bang dat als ik hem moet oppakken om in de kooi te zetten is weer overnieuw moet beginnen met tam maken..

Kusjee

TJ & Sharon

Ja hoor, zo is Ivy bij mij ook een stuk tammer geworden, ging met sprongen vooruit vanaf het moment dat ze kon vliegen.
Let alleen wel op t tijdstip. I heb haar eens 's avonds de kooi uitgelaten en toen kreeg ik haar niet meer in de kooi, heeft ze de hele nacht los gevlogen, of eigenlijk bang stilgezeten voor je weer op mijn arm (met trosgierst) durfde.
Wat helpt als je vogeltje heel bang is buiten de kooi, is parkietengeluiden van bijv youtube, de herkenning van soortgenoten kan de angst doorbreken en heeft mij meerdere malen geholpen haar weer op mijn arm te krijgen.


Sharon

Ja daar zit ik dan met mijn probleem een beetje, TJ is voordat hij in de dierenwinkel kwam al gekortwiekt en aangezien de jeugdrui nog niet heeft gehad is hij niet nog in staat om goed te vliegen... :(

Ik zou dan wel eventueel de kooi op de grond kunnen zetten, de kooi openmaken zodat TJ zelf kan beslissen of die de kooi uit wilt ja of nee...

want ik kom inderdaad echt niet verder met handtam maken, alhoewel zoals ik beschreefhij geen trostgierst lust TJ het eindelijkkkkkk heeft uitgevonden, dus hij heeft er twee dagen van mogen snoepen en nu heb ik het zojuist uit de kooi gehaald om hem te belonen als k in de kooi mag komen en met mijn vinger in de buurt.

ja men zegt gewoon geduld hebben natuurlijk!  ;D
Maar kannatuurlijk niet snel genoeg gaan he? hahaha :-X

Viooltje

Ringo was ook gekortwiekt en niet tam. Hoe oud hij was toen we hem kregen weten we niet. Hij had de eerste rui al wel gehad en dat 't een mannetje was, was ook al duidelijk aan z'n neusdopje.

Hij mocht gewoon de kooi uit en die stond op de grond zodat hij er zelf weer in kon komen via het deurtje (klapt naar beneden open als een laddertje).
Later hebben we de kooi op het kastje gezet en klom hij aan een dik zacht touw naar boven.

Hij is nog steeds de minst tamme van de twee, maar gaat zelf weer in de kooi.
Als we zeggen 'kooi' dan gaat hij meestal boven op de kooi zitten en als we dan zeggen 'op' gaat hij vaak op de hand of arm zitten. Soms doet hij dit ook niet, maar na een paar keer 'op' komt hij toch wel.
Misschien omdat Robin dan al in de kooi zit.

Ik laat ze vliegen als ze nog geen nieuw voer hebben gehad. Dan vul ik ondertussen de bakjes en weten ze dat er nieuw voer op ze wacht.

Als ze vaker per dag uit de kooi gaan, wachten we gewoon totdat ze zelf weer binnen zitten. Robin is meestal als eerste weer binnen, maar als we tegen Ringo praten komt ze weer naar buiten (jaloers?).

Soms zitten ze ook te slapen op de kast of op de kooi, dan laten we ze maar even lekker zitten.


ParkietenLove

Bij mij kon mijn parkiet nog geen 30 cm hoogvliegen maar dat kwam omdat hij in een kweekkooi heeft gezeten en geen voliere. Bij mij heeft dus zoals ik al gezegd heb zeer goed geholpen maar de keuze is natuurlijk aan u. Nog veel plezier met u parkietje :D

Sharon

Vandaag voor TJ een parkietenspeelplaats gemaakt, vnv mag hij/zij er voor de eerste keer uit ondanks niet kan vliegen in de hoogte.

Daarom ga ik de kooi op de grond zetten met de parkietenspeelplaats ernaast met wat trosgierst. hopelijk heeft dit meer succes.

Ik laat weten hoe het is gegaan, met nog eventueel foto;s erbij!

Groetjes

Sharon en TJ

Sharon

Hallo allemaal,

TJ heeft anderhalve week geleden EINDELIJK, de trosgierst uitgevonden.
Ik heb hem/haar daar 1 dag van laten snoepen en heb het vervolgens uit de kooi gehaald om
daarna verder te gaan met trainen van de trosgierst.

In het begin ging het wat moeizaam, ik merkte afgelopen maandag dat Tj tijdens het snoepen van de trosgierst mijn wijsvinger aan het onderzoeken was met zijn snavel.

Vandaag heb ik weer de trosgierst gepakt en hem eerst 2 minuten laten smikkelen en vervolgens de trosgierst wat verder weg van hem te halen. Dit vond TJ maar niks en was een weg aan het zoeken naar de trosgierst, zolang het mijn vinger maar niet was hahaha :-X

Nu merkte ik dat TJ steeds verder ging, dus probeerde ik mijn vinger tegen zijn buikje aan te duwen. Jullie raden het al de eerste keer rende die nog weg maar de 2e keer SUCCES. Eindelijk was dat eerste pootje op mijn vinger   ;D

Naar even verder oefenen wilde ik dat 2e pootje er ook op krijgen, en ja hoor het is TJ gelukt om op mijn vinger te kunnen zitten! Het is een max van 5 seconden maar het is beter dan niets, ik ga over een uurtje weer verder oefenen!

Wilde jullie even het goede nieuws mededelen!  :-*

Groetjes Sharon, die heel trots is op haar TJ ;D