Twijfel twijfel - is 'ie ziek of niet

Gestart door Sjaakie, mei 06, 2011, 12:33:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjaakie

Kreeg net de schrik van mijn leven toen Einstein ineens aan het overgeven was. Zaadjes, troebel vocht en iets wat op gemalen zaadjes leek kwam eruit. Hij wil spelen, hij fluit, hij reageert ook op vogeltjes van buiten. Maar nu zit hij weer te slapen bij me. Hij is echt rustiger dan normaal maar zodra ik z'n speeltje pak wil hij spelen, baltsgedrag maar als ik het neerleg gaat hij weer rustig zitten met z'n oogjes dicht. Hij zit niet bol. Vloog net naar zijn kooi om wat te drinken.

Ik schrok zo omdat in september Sjaakie natuurlijk ineens overleed en dan zie ik dit gebeuren en schiet m'n hart in me keel.

Net even zitten zoeken op het forum en zie dat het verschillende dingen kunnen zijn, ook dat hij even niet lekker kan zijn en het mogelijk wegtrekt. Ik denk dat ik het even een uurtje aankijk en anders alsnog een VA ga bellen want ik ga niet met een ziek vriendje het weekend in.

Einstein is trouwens een mannetje met een roze dop. Als hij speelt, opgewonden is zie je de kleur veranderen (pootjes worden dan ook vaak warm). Ik vind nu z'n dop heel donker roze tot lila/paars. Iemand ervaring of kennis dat de dop verkleurt bij ziekte? Want hij zit nu rustig te slapen

Bedankt

Groetjes
Melinda

Sjaakie

Nou, ik denk dat er even wat dwars zat en hou het scherp in de gaten maar hij doet weer als vanouds.
Precies een uur na het meerdere keren overgeven knapte hij op en hij zit nu de plumeau weer te imponeren, te fluiten en te doen.

Ook is de dop weer normaal van kleur. Dat vind ik toch wel iets aparts. Hopelijk weet iemand daar meer over. Hij is nu net weer zijn kooi in gevlogen, slokje gedronken en hij ging op z'n stok zitten. Wil ik de plumeau weghalen, nou meneer was er gelijk uit.

Eens zien wat er later gebeurt als hij gaat eten, of dat binnenblijft.

Ingrid

Ik wil je niet aan het schrikken maken, maar ik heb net een ziek vogeltje 3 dagen moeten laten opnemen :( Tweety voelde zich ook niet helemaal ok en ik wilde het ook even aanzien. Ik dacht wel redelijk ervaren te zijn om dat te kunnen doen, ik kan me wel voor mijn kop slaan, want ik had het mis.
Tweety braakte dinsdag ineens heel heftig, ik kon pas woensdag bij de VA terecht, en 's avonds dacht ik dat ie erin bleef en de afspraak voor de volgende dag niet eens door hoefde te gaan.
Uiteindelijk heb ik Tweety achter moeten laten en kan ik hem om 16.00u halen, waarbij de VA nog wat met mij wil doorspreken.

Ik wil hiermee niet zeggen dat het bij jou het geval zal zijn, maar ik wil alleen maar zeggen, bel bij twijfel eens met de VA en leg het verhaal voor. En mocht je toch een afspraak maken en er is niet veel aan de hand dan heb je in ieder geval zekerheid.

Sterkte en succes!

Sjaakie

Hoi Ingrid,

Allereerst is er niks aan de hand met Einstein. Hij is weer doodnormaal en af en toe weer bloedirritant  ;D
Maar omdat ik de lijdensweg van 10 uur van Sjaakie heb meegemaakt en toen ook gelijk naar de VA was gegaan heb ik nu ook echt letterlijk een uur met mijn telefoon in mijn handen gezeten. Wel, niet, wel, niet. Maar zo plotseling als hij begon over te geven en futloos werd, zo snel was hij na het wakker worden ook weer de oude. Maar het had niet langer moeten duren want dan had ik gelijk een afspraak gemaakt.

Zo benieuwd wat het nou precies geweest is. Ook die dop die zo paarsig werd en toen hij opknapte weer de normale kleur had. Hoop nog steeds dat iemand het herkent en/of een verklaring heeft.

Maar hoe is het nu met Tweety? Wat was het euvel en is 'ie weer de oude?

Groetjes
Melinda

lovesbudgies

Parkieten kunnen soms wel eens overgeven zonder dat er veel aan de hand is. Dat Einstein er zo beroerd van was doet me toch anders vermoeden.
Hou hem in ieder geval goed in de gaten, gebeurd het nog een keer ga dan wel gelijk naar de dierenarts. Hou ook zijn ontlasting in de gaten.
Het zou kunnen dat zijn kropje wat geïrriteerd was, maar het zou ook de megabacterie kunnen zijn, een slopende ziekte waar je zo vroeg mogelijk bij
moet zijn. Het lijkt me verstandig hier rekening mee te houden en hem vanaf nu elke week 's ochtends voor het eten even te wegen.
Ook zou je voor de zekerheid zijn ontlasting even na kunnen laten kijken.

Ingrid

Tweety heeft het een tijd terug gehad....lusteloos, braken (zijn neusdopje was ook heel anders van kleur toen) en na een paar uurtjes was ie weer de oude. Maar dat er toch iets aan de hand was, bleek vorige week. Erg sluipend is hij toch steeds een beetje zieker geworden en hij heeft dus megabacterie. Gelukkig zijn mijn vogels in goede conditie waardoor mijn kleine vriendje nu toch aan het opknappen is. Weliswaar wel met behulp van medicatie wat hij tot woensdag moet innemen.

Kijk ook even naar zijn buikje. Een aanwijzing voor megabacterie is ook een opgezette kliermaag. Het lijkt dan net, in een gevorderd stadium van ziek-zijn, of er een eitje in de buik zit. Let zeker ook op zijn eet- en drinkgedrag, wanneer dit overmatig meer is dan anders, wees dan alert.

Megabacterie is niet altijd in de ontlasting te zien overigens, in een vergevorderd stadium waarschijnlijk wel.

Sjaakie

Tx voor de reacties, ik hou Einstein goed in de gaten. Het wegen zal niet lukken want meneer laat zich echt niet vangen, laat staan dagelijks. Ik zal kijken of ik hem eens kan vangen om z'n buikje te voelen. Gelukkig is hij nog steeds de oude en ook zijn eet- en drinkgedrag is niet veranderd. Ik zal in ieder geval wat ontlasting na laten kijken voor de zekerheid.

Uit z'n bakje met Beaphar Cana Grit (grit, maagkiezel en houtskool) eet hij nooit, hij eet uitsluitend het grit uit de bodembedekking. Toch wil ik nog eens pure maagkiezel proberen, kan iemand aanraden waar ik dat kan kopen (ik zie het hier namelijk niet bij de dierenwinkels), eventueel online? Of volstaat Beaphar Cana Grit en moet ik dat maar gewoon laten hangen?

lovesbudgies

Ik bedoelde eigenlijk 1 keer per week wegen. ;)

Ik zou zeker eens in de twee weken wat maagkiezels door het voer doen, en wat grit apart verstrekken.

Bijvoorbeeld Thijssen scherpe maagkiezel (no. 1) http://www.vogelartikelenwebshop.nl/nl/thijssen-maagkiezel.html
Website is een voorbeeld, dit is vrijwel overal te koop, let op dat je de goede maat neemt.
Qua grit kun je beter een pure oesterschelpengrit nemen, zonder houtskool. (bv Orlux mineralenmix)

Sjaakie

Goeie tip en website! Ik heb gek genoeg gewoon maagkiezel staan in de kast........... stom zeg! Die had ik nu apart hangen, maar ik zal iedere 2 weken wat door z'n Xtravital doen (een theelepel ofzo?) Het oesterschelpengrit ga ik kopen en apart aanbieden.

En by the way, meneertje z'n ontlasting was gewoon goed en ik had hem van de week ineens te pakken (helemaal uit zijn dak gelijk) en zijn borst voelde goed.  Hij terroriseert weer goed hier  ;)

Nogmaals dank en groetjes
Melinda

lovesbudgies

Wat fijn dat hij weer helemaal de oude is!

Hahaha, soms heb je meer dan je denkt. Koop hier ook weleens iets dubbel. ::)

5 maagkiezels in 2 weken is wat Dr. Hooijmeijer altijd aanbeveelt. Daarnaast meng ik ook nog een snufje door het bakje met oesterschelpengrit.
Omdat maagkiezels niet verteren is het niet handig heel veel te geven, soms gaan (vooral jonge) parkieten het echt als voer zien en nemen ze teveel. Omdat het niet oplost is dat niet zo goed.

Graag gedaan!

Groetjes, Lisanne