Parkietje erbij, maar nu? + Vraag over puimstok

Gestart door Timb16, mei 02, 2011, 15:17:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Timb16

Goedemiddag allemaal,

Ik heb nu een maandje of 2 mijn parkietje Dino in de dierenwinkel gekocht. Wat mij erg opviel was dat hij erg lang stil en bang bleef. Na een week of 6 ging hij redelijk babbelen maar bleef bang en bleef maar niet uit zichzelf naar het trosgierst komen (lekker wachten tot het naar hem toe komt). Afgelopen zaterdag was het twijfelen om er een vriendinnetje bij te kopen afgelopen, waarom niet? Dat is voor Dino ook veel leuker??

Zaterdag ben ik dus naar de winkel gegaan, heb ik Kiki gekocht en heb ik een nieuwe kooi (grotere) gekocht met allemaal nieuwe speeltjes zodat Dino ook iets nieuws had om aan te wennen. Toen ik ze beide in de kooi zette was er gelukkig geen gevecht. Nu zitten ze vaak samen op 1 stok en kwebbelen ze af en toe, maar Dino schatert ook erg vaak en ze pikken dan allebei ook naar elkaar. Toen ik ze trosgierst uit mijn hand liet eten ging Dino zelfs even op Kiki staan. Ze vechten niet maar zijn dit tekens van spelen en laat Dino misschien een beetje zien wie de baas is of iets? Ook vliegen ze wel eens tegen elkaar aan. Ik weet niet of dit per ongeluk of expres gaat. Komt dit jullie bekend voor? Op de foto's kunnen jullie zien hoe ze vaak samen zitten.

Daarnaast had ik nog 3 vraagjes.
1. Toen ik Dino kocht is hij heel erg verzwakt en is hij mager geworden omdat hij bang was, nu is alles goed en hij eet lekker, maar hij is vergeleken Kiki toch wel erg mager, ik heb wat foto's geplaatst (Blauw is Dino). Het kunnen dus 2 dingen zijn, of Dino is te mager of Kiki is te dik.. er is in ieder geval een redelijk verschil te zien.

2. Ik heb toen ik Dino kocht meteen een puimstok gekocht voor de snavel en nageltjes, hij zit erg graag op die stok en heeft af en toe een geel hoofdje van het wrijven. Nu heb ik de stok een keer gewassen met water maar de stok begon meteen te krimpen. Als er poep op de stok zit haal ik het altijd weg maar de platte vlek blijft zitten. Moet ik deze stok gewoon met water blijven wassen tot hij weg is en dan gewoon een nieuwe halen? Hoe pakken jullie dit aan? De stok is te zien op de 3e foto.

3. Omdat Dino maar niet uit zichzelf naar het trosgierst toekomt krijg ik hem dus niet erg tam. Hebben jullie tips om dit beter te laten verlopen, of tips om Dino misschien mee te krijgen als Kiki tam wordt? Ik heb namelijk het vermoeden dat Kiki veel makkelijker is want er zit heel veel activiteit in haar en ze is al haast niet meer bang voor m'n hand.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Groeten Tim (Dino & Kiki)

[verwijderd door de beheerder]

Kleintjes

Hallo en welkom :D

Wat betreft verschil in grootte: Ikzelf heb ook verschillende 'maten' grasparkietjes. Tweety is de dunste (en toch netjes op gewicht). Silly en Kruumel zijn de grootsten. Verschil in grootte heeft te maken met de afstamming, als er ergens 'n Engelse grasparkiet tussen zit in de afstamming, zijn d nakomelingen vaak ook groter dan de 'kleine' maat :) Dit kan helemaal geen kwaad.
Dit hoeft dus niet te betekenen dat de 1 te dik is of juist te mager.

Sorry dat ik verder even neit veel informatie heb, ik zie helaas weer slecht :S
Pootjes van; Eddie, Neo, en Ezio
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

MissDorien

Voor zover ik dat kan beoordelen mag er inderdaad bij Dino wel wat bij.
Puimsteen stok zou ik inderdaad blijven wassen, anders wordt hij vies.
Misschien wat minder boenen en gewoon de poepjes eruit krabben, dan krimpt hij minder snel.
Zodra het kan zou ik ze beide gewoon loslaten, jij komt Dino's veilige kooi binnen en dat vindt hij erg eng.
Parkieten zijn erg nieuwsgierig, hij zal (zeker als Kiki dat al doet) vanzelf naar je toe komen.
Oh, en het is veel beter voor de poten/snavel wanneer je de plastic zitstokken vervangt voor houten stokken (fruitbomen/wilgen).

Timb16

Dank jullie beide voor jullie erg snelle reacties! Het stelt mij gerust dat ik weet dat ze sowieso niet uit elkaar hoeven. Om Dino een beetje meer gewicht te geven zal ik dan toch nog iets moeten verzinnen, misschien wat meer trosgierst?

Dan heb ik trouwens nog 1 vraag. Ik werk namelijk van 4 uur in de ochtend tot 11 uur in de ochtend. Normaal deed ik toen dino alleen was savonds een doek over de kooi en haalde die eraf rond kwart over 11. Nu zijn ze met zijn tweeën, is het dan misschien niet beter als ik savonds geen doek meer over de kooi doe?

Nogmaals dank!

En owja, ik ga morgen als een speer naar de dierenwinkel voor een mooie houten stok!

pixie

Waarom wil je trostgierst geven om Dino wat aan te laten komen en niet gewoon voer?

Ik gaf mijn parkietjes altijd al heel weinig trostgierst - er wordt hier op het forum ook altijd gezegd heel weinig te geven. Een paar weken geleden was ik bij de vogelarts (Hedwig vd Horst) en zij zei dat het beter is om helemaal  niets te geven omdat het ook moeilijk te verteren is.

Ik zou het proberen met het voer dat je geeft en daarnaast fruit en groente. Ik merk dat het parkietje dat ik van jongs af aan heb makkelijk groente eet, omdat hij het gewend is, terwijl de andere die ik op wat latere leeftijd heb geadopteerd dat niet doet omdat hij het niet gewend is. Dus als je nu start, is het wellicht goed voor Dino's gewicht en jong geleerd is oud gedaan :)

Timb16

Pixie je hebt gelijk, ik ga met groenten en fruit aan de slag.

Ik lees veel dat je je parkietjes tam moet maken met trosgierst, weet je hier misschien een alternatief voor?

Alvast dank!

lovesbudgies

#6
Hoe weet je dat Dino te mager is?
Het gewicht van een parkiet is niet aan de buitenkant te zien, tenzij ze heel erg dik zijn. Ik zie een parkietje dat dun zit, dit betekend dat hij (door angst) zichzelf heel erg dun maakt en zijn veertjes zo plat mogelijk langs zijn lijfje legt. Het popje doet dit niet, zij zit gewoon normaal met haar veertjes. Op foto 3 zit Dino er al een stuk rustiger bij.
Om te kijken hoe zwaar hij is moet hij even gewogen worden, of je moet zijn borstbeentje voelen, het is echter lastig te beoordelen wat je voelt als je dit nog nooit gedaan hebt. Je kunt de parkietjes wegen door ze in een doosje op een digitale keukenweegschaal te zetten.

Wat eet hij precies per dag? (voor en nadat Kiki kwam)

Puimstokken en mineralenstokken lossen op in water, dus hou ze droog. Het beste is om te voorkomen dat er poep op komt, hang er geen stokken boven en bedek de bovenkant van de kooi met een lichte theedoek als ze los zijn. Eventuele poepjes kun je eraf schrapen met een mesje.

Voor het tam maken zou ik ook Kiki het voortouw laten nemen, als zij trosgierst gaat eten volgt Dino vast vanzelf. Je kunt alles gebruiken wat ze lekker vinden als alternatief.

Edit: Nog even wat kooi-tips. :)
-Houten zitstokken zijn inderdaad een stuk beter voor de pootjes!
-Sepia is erg zout, het is niet zo goed voor parkieten, hang liever een mineralenblokje op.
-Klossen touw kunnen erg gevaarlijk zijn voor kromsnavels, menig vogeltje is er vast in blijven zitten.
-Kijk uit dat de kier bovenin de kooi niet breder dan 1 centimeter is, dat is te breed voor een grasparkiet aangezien ze daar hun kopje doorheen kunnen steken. Misschien kun je dit oplossen door de tralies wat naar elkaar toe te trekken door een tie wrap.

Voor meer informatie over de deze tips verwijs ik je graag naar het subboard 'Tip van de week': http://forum.parkietenweb.nl/index.php?board=74.0

Timb16

Hey lovesbudgies,

Enorm bedankt voor de tips, heb nu de plastic stok vervangen voor een dikke houten stok en het sepiablok is vervangen voor een mineraalblok.
Ik ben nu door middel van trosgierst opnieuw begonnen met trainen, probeer een strak schema aan te houden en heel erg geduldig te werk te gaan. Ze gaan wel op mijn hand zitten maar niet echt vrijwillig, alleen als ze niet bij de trosgierst kunnen. Ga dus met gedult aan de slag.

Binnenkort ga ik proberen ze te wegen.

Ook bedankt voor de forumlink met tips, daar was ik nog niet achter, onwijs handig!

lovesbudgies

Alsjeblieft Tim, zo te horen doe je het allemaal hartstikke goed!

Ik zal je nog wat filmpjes geven over tam maken, dat is ook wel handig:
http://www.youtube.com/watch?v=BNi1rJZ_-_0
http://www.youtube.com/watch?v=gctd1yIZ0Mc&feature=related

Dat ze alleen nog op je hand gaan zitten omdat ze niet bij het trosgierst kunnen is normaal, dit wordt vanzelf beter!

Veel succes! ;D