pootje afgestorven

Gestart door Minimie, april 26, 2011, 13:11:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Minimie

hallo mensen.

Ik heb een vraag.

Ik ken iemand die een grasparkietje heeft die ergens klem heeft gezeten en een gebrokenpootje heeft.
We hebben hem er verband om gedaan, omdat we geen vogelarts in de buurt hebben
Maar het ging toch niet best met het pootje.
Hij is ook afgestorven.

Kan zo'n beestje wel er normaal mee leven, op 1 pootje?

Groetjes Daniëlle

haskerpon

Mogelijk dat het parkietje prima met één pootje kan leven. Hoe gaat het parkietje er op
dit moment mee om?

Ik begrijp niet goed waarom er geen actie is ondernomen om op één of andere manier toch naar een vogelarts te gaan.
Dit parkietje heeft eerst hulp nodig van de vogelarts, ook nu nog......het afgestorven deel moet er toch af ;). Mogelijk
heeft het parkietje ook nog ab nodig ivm een eventuele infectie.

Mijn advies is dus eerst even bij de vogelarts langs te gaan.
Veel succes met het vogeltje en dat het ook met één pootje nog een fijn leventje mag hebben.

lovesbudgies

Citaat van: Minimie op april 26, 2011, 13:11:58
We hebben hem er verband om gedaan, omdat we geen vogelarts in de buurt hebben
Maar het ging toch niet best met het pootje.
Hij is ook afgestorven.

Wat zal dat een pijn gedaan hebben! Zelf gaan 'knutselen' aan een gebroken pootje.. dat kan natuurlijk niet. Als er geen vogeldierenarts
in de buurt is dan ga je langs een gewone dierenarts, dat had het parkietje een hoop leed bespaard.

Om je vraag te beantwoorden: parkieten kunnen prima met 1 poot leven. Maar deze parkiet heeft nog steeds medische hulp nodig en waarschijnlijk
ook antibiotica.

Minimie

Hallo,

Wij hadden nog geen actie ondernomen omdat we op jullie forum hebben gekeken.
En daar op stond dat iemand ook een grasparkietje had met een gebroken pootje, en die hem moest spalken of verbinden en hem vervolgens in een klein kooitje te plaatsen voor 2 weken.Dus wij hebben dat advies opgevolgd. Er is hier in de buurt geen vogelarts en weten dat de dierenarts geen pootjes gipst van vogels. Ook wouden we naar de dierenarts maar de volgende dag zag je al dat
het pootje aan het afsterven was. Daar kan een dierenarts weinig aan doen hoe vervelend/pijnlijk we het ook vonden voor hemzelf. Ook omdat hij erg gestresst was wouden we een dagje wachten. Stress is een veel voorkomende oorzaak waaraan vogels dood gaan.

Er is al wel verbetering te zien, hij zit niet meer stil in een hoekje, maar is veel actiever dan dat hij was. Ook is hij wel weer in de groep.Eten en drinken deed hij de hele tijd al goed. Het pootje is afgestorven en er zelf afgegaan.. De rest van het pootje ziet er goed/schoon uit en is een stompje geworden
Hij slaapt wel veel wat normaal is voor een jonge grasparkiet. En ook actief.
Natuurlijk willen we het beste voor het beestje en we zullen met hem naar de dierenarts gaan om te kijken of hij antibiotica nodig heeft.

Groeten

Sjaakie

#4
Citaat van: Minimie op april 27, 2011, 00:23:52
Ook wouden we naar de dierenarts maar de volgende dag zag je al dat
het pootje aan het afsterven was. Daar kan een dierenarts weinig aan doen hoe vervelend/pijnlijk we het ook vonden voor hemzelf.

Natuurlijk willen we het beste voor het beestje en we zullen met hem naar de dierenarts gaan om te kijken of hij antibiotica nodig heeft.

Gelukkig wordt het vogeltje nu alsnog naar de dierenarts gebracht want om niet te gaan omdat het toch al aan het afsterven is en de stressfactor, vind ik persoonlijk geen reden om niet te gaan. Het is vreselijk als zo'n vogeltje moet lijden. Daarom fijn dat jullie nu alsnog een beoordeling door een dierenarts laten doen.

Daarnaast heeft iedere dierenarts wel een netwerk van medecollega's die wel VA zijn en kan er ook vaak een telefonische raadpleging zijn. Heb ik namelijk gehad met mijn VA toen hij er niet was. Een collega twijfelde en ging bellen met een collega in het hoge Noorden.


Sterkte ermee!

Groetjes

Moppers

CiteerEr is hier in de buurt geen vogelarts en weten dat de dierenarts geen pootjes gipst van vogels.
Die dierenarts zal niet de enige zijn die geen vogelpootjes gipst. Maar misschien had hij het pootje wel kunnen spalken, wat dus wél gedaan wordt bij vogelpootjes. Dus mocht iemand in de toekomst dit topic lezen en denken 'oh, er kan toch niks gedaan worden want vogelpootjes worden niet in het gips gezet': hup, naar de dierenarts om het pootje te laten spalken.

Fijn dat dit vogeltje alsnog door een dierenarts gezien zal worden, want dat is zeker noodzakelijk.

haskerpon

Goed om te lezen dat jullie nog met het parkietje naar de dierenarts gaan.

Parkieten-Freak

#7
Citaat van: Minimie op april 27, 2011, 00:23:52
Hallo,

Wij hadden nog geen actie ondernomen omdat we op jullie forum hebben gekeken.
En daar op stond dat iemand ook een grasparkietje had met een gebroken pootje, en die hem moest spalken of verbinden en hem vervolgens in een klein kooitje te plaatsen voor 2 weken.Dus wij hebben dat advies opgevolgd.

Dit forum is niet in het leven geroepen ter vervanging van dierenartsbezoek.
Kleine kwaaltjes kun je prima zelf behandelen. In het geval ernstiger zaken zoals een gebroken poot, ligt dat toch echt anders. Ik denk dat het gros van onze forumleden (en zeker onze expertleden) je toch echt naar een dierenarts zal verwijzen
Als mensen een been breken gaan ze naar een arts, voor vogels geldt dit ook. Er moet gekeken worden of er sprake is van een open of gesloten breuk en er moet goed gespalkt worden. Dit is belangrijk want anders loop je het risico dat de botjes verkeerd aan elkaar groeien.
Beterschap met je vogeltje!


lovesbudgies

Citaat van: Minimie op april 27, 2011, 00:23:52
Daar kan een dierenarts weinig aan doen hoe vervelend/pijnlijk we het ook vonden voor hemzelf. Ook omdat hij erg gestresst was wouden we een dagje wachten. Stress is een veel voorkomende oorzaak waaraan vogels dood gaan.

De dierenarts had pijnstillers kunnen geven.

Het laatste is een groot misverstand rondom grasparkieten. Grasparkieten overlijden vrijwel nooit aan stress. Ze kunnen veel hebben en een
ritje naar de dierenarts is absoluut geen probleem. Kanaries, die kunnen inderdaad slecht tegen stress en angst.