Parkietje geeft over

Gestart door Mattanja, april 24, 2011, 20:03:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mattanja

Hoi allemaal,

Toen ik daarnet de gordijnen naar beneden deed, viel mij op dat er witte spetters op de ramen zat, op de plek
waar Odie en Coco altijd zitten in hun speeltuin. Ik wist niet wat het was, en schonk er verder geen aandacht
aan.

Nu echter, viel mij op dat Odie braakt. Eerst schudt hij zijn nek, en dan braakt hij zaadjes. Hij zit bol, en ik weet
dat dit een teken van ziekte is.
Wel probeerde hij daarnet nog wat te eten en te drinken en volgens mij blijft dat er nu in.

Ik las ergens dat het een griep kon zijn, dat iemand dat had gehad bij zijn/haar parkiet, of een kropontsteking.
Wat dit is weet ik niet, maar kan iemand mij dat uitleggen?

Waarschijnlijk raden jullie me aan naar de dierenarts te gaan, maar zoveel geld heb ik niet en ik wil Odie echt helpen,
maar ik wil eerst zelf proberen wat ik kan.

Moet ik Coco en Odie in een aparte kooi zetten? Nu zitten ze beiden te slapen, en ze zijn wel gek op elkaar, dus
ik zou zelf zeggen: zo laten. Maar wat denken jullie?

Als het een griepvirus is, moet ik dan gewoon een bom vitaminen maken, of raden jullie dat sowieso wel aan.

Ik zat trouwens net te bedenken dat ze denk ik een dagdeel zonder eten hebben gezeten, omdat ik niet thuis was, en
ze gisteren nog heel veel hadden, dus ik niet had bijgevult. Toen ik zag dat ze geen eten meer hadden, heb ik het
natuurlijk meteen bijgevuld (zaad, met fruitzaad en eivoer), dus kan het niet zijn dat hij gewoon in één keer te veel
heeft gegeten en dat zijn maag het een beetje niet aankan?

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen, ik zit nogal in de rats!

Mattanja

hillie

Ik zou toch naar een VA gaan.
Vooral als die een kropontsteking heb, want als je daar te lang mee wacht dan over leef je parkietje het niet.
En griep bij parkietjes heb ik nog nooit van gehoord. ( Maar ik kan het mis hebben hoor).

Ozzie

IK zal zeker naar de dierenarts gaan. Ik heb ooit een vogeltje gehad, dat is gestikt in haar eigen slijm. Die was dus verkouden ofzo. Ik weet niet of de jouwe dat ook is, maar laat er naar kijken.

lovesbudgies

Parkieten kunnen een griepje of verkoudheid krijgen, maar dit is iets heel anders dan een griepje bij mensen.
Ziekten gaan bij parkieten niet vanzelf weer over, parkieten hebben altijd medicijnen nodig om ze beter te maken. Geef je ze geen medicijnen,
dan gaan ze langzaam dood.

Dit vogeltje moet dus nagekeken worden door een vogeldierenarts, en medicijnen krijgen, anders zou je hem wel eens kunnen verliezen.
Wist je dat het strafbaar is om je eigen dieren geen medische hulp te geven als ze dit nodig hebben?

Uiteraard is het moeilijk als je geen geld hebt, misschien heb je wat aan deze tips:
-leen geld bij familie of vrienden
-bel de dierenarts op en leg je situatie uit, misschien kun je steeds een beetje betalen
-bel een vogelarts op en leg alles uit, heel misschien zijn zij wel bereid je zo, zonder consult, medicijnen op te sturen (uiteraard moet je deze wel betalen)
-geef hem aan een vogelasiel die hem wel de medische zorg kan geven die hij nodig heeft.

Voor nu zou ik hem apart zetten, indien dit niet teveel stress oplevert. Daarnaast kun je hem onder een warmtelamp zetten, want hij heeft het duidelijk koud (het bol zitten).
Verder kun je zelf niets doen, hij heeft medicijnen nodig.

Mattanja

Hallo allemaal!

Even een update van Odie. Hij is was rustiger, maar geeft niet meer over. Ook kan hij alweer lekker
kwetteren met Coco. Toch ga ik morgenochtend meteen naar de dierenspeciaalzaak, kijken wat zij
aanraden en desnoods iets meenemen wat hun aanraden, en anders inderdaad naar de dierenarts gaan.

Het lijkt wel echt beter te gaan, maar ik durf niet te zeggen dat het beter gaat omdat parkieten hun
ziekte altijd verbergen. Wat ik wel positief vind is dat hij niet meer overgeeft.

Bedankt voor jullie adviezen, ik houd jullie op de hoogte!
Mattanja

MissDorien

Ga nu niet naar alternatieven zoeken waar je niets aan hebt.
In dit geval hebben medewerkers van een dierenspeciaalzaak geen verstand van zaken.
Ga alsjeblieft naar de vogelarts met Odie.

lovesbudgies

Mee eens, de leden hier op het forum hebben meer verstand van grasparkieten dan mensen die in een dierenwinkel werken.
Daarnaast is het voor hun omzet gunstig om jou producten te verkopen, dus waarschijnlijk raden ze je iets aan wat ze in de winkel hebben liggen.
Een winkel mag echter geen echte medicijnen verkopen, ze hebben niets wat Odie kan helpen. Buiten dat het niet helpt kan het ook nog eens
gevaarlijk zijn om een verkeerd middel te geven.

Parkieten-Freak

Mattaja, als je zekerheid wilt hebben zul je echt naar de dierenarts moeten gaan met Odie.
Het is voor ons onmogelijk om van hieruit te zeggen wat je vogeltje mankeert. We zijn geen dierenartsen maar kennen wel het verschil tussen "pluis" en "niet pluis".
Één keertje braken kan, maar de parkiet moet daarna weer heel snel de oude zijn en 100% normaal gedrag vertonen. Daarnaast zijn ziekteverschijnselen bij vogels die langer dan 24 uur duren, sowieso al een reden voor een bezoekje aan de dierenarts.
Odie heeft vermoedelijk iets onder de leden. Wacht niet met het inschakelen van medische hulp, hoe eerder je erbij bent, hoe beter de kans op herstel!