Parkietje kan niet meer vliegen; En de andere dan?

Gestart door Esmee, april 24, 2011, 12:35:39

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Esmee

Dit leek me het meest geschikte sub-forum, excuses als dat niet zo is!

Ik heb twee parkietjes, de ene is haar slagpennetjes verloren (ik heb echt geen idee hoe) en kan niet meer vliegen. Het probleem is dat ze dit zelf niet door heeft, in haar kooi maakt ze geregeld een foutje en flappert ze maar wat of floept ze van d'r stokje. Dit is opzich niet heel erg, want ze hupst van stok naar stok en volgens mij begint er alweer wat terug te groeien, maar het duurt al best wel lang.

Mijn andere parkiet, Bud, is namelijk wel helemaal gezond en wil heel graag zijn kooi uit. Nu had ik twee vragen;
1. Is het het waard om te proberen om hem er uit te halen? Ik heb het eerst al geprobeerd en toen viel Angie (met de manke vleugel) op de grond, dit wil ik niet nog een keer hebben, maar ik vind het ook wel zielig voor Bud dat hij nu opgesloten zit. Ik dacht dat ik het hokje wel dicht zou kunnen doen als hij er uit is, want Bud is altijd de eerste, maar ik weet nooit zeker of het werkt.
2. Als het zou lukken om hem er uit te halen zonder Angie, zou Angie daar verdrietig van worden ofzo? Zij houdt er ook wel van om lekker te vliegen, dus het is niet eerlijk als hij wel mag en zij niet.

Ik ben best wel bang dat Bud zich van mij aan het ontvreemden is, want hij was eerst tam, maar ik heb hem nu al zo'n tijd niet aangeraakt...

Tips? Alvast bedankt! :D

Moppers

Ik heb ook een tijdje een kooi gehad met daarin 1 parkietje dat wel kon vliegen (Koos) en eentje die dat niet kon (Bob). Ik liet Koos er vaak uit door haar op mijn hand te lokken en zo de kooi uit te tillen. Het deurtje deed ik dan weer dicht. Zo kon Koos lekker de vleugels strekken, en liep Bob niet het risico gewond te raken. Koos gaf zelf aan wanneer ze er weer in wilde, dan ging ze bij het deurtje zitten. Deurtje open, Koos kroop er weer in, deurtje dicht.
Ik heb niet het idee dat Bob het vervelend vond als Koos ging vliegen. Verschil is wel dat Bob nooit heeft kunnen vliegen, dus die weet niet wat het is. Daarnaast kwam Binky, een mannetje uit de kamervoliere, vaak op haar kooi zitten. Ze vermaakte zich dus wel, want er werd heel wat afgeflirt.

Ik zou het gewoon eens proberen, maar haal Bud dan wel via je hand uit de kooi, zodat je daarna gelijk het deurtje weer dicht kan doen.

Esmee

Dankjewel, ik ga het maar proberen dan, kijken hoe ze reageert.

P.S. Heb jij misschien een idee hoe lang het precies duurt voordat haar veertjes zijn teruggegroeid :)?

Liefs

Moppers

Nee, daar zou ik niets over kunnen zeggen. Het ligt eraan waar het door komt dat ze haar veertjes kwijt is geraakt. Als er geen interne oorzaak is, dan zijn pennen meestal na 2 ruibeurten weer compleet, maar als er een genetische of medische oorzaak is, dan zou het best wel eens langer kunnen duren (of zelfs eeuwig zijn). Het kan zijn dat een dergelijke oorzaak de groei van nieuwe veren remt, maar ook dat het nieuwe veren weer doet uitvallen. Zolang je dus niet weet wat de oorzaak is, is het een kwestie van afwachten.