Parkiet rent en klimt de hele tijd heel erg druk door de kooi

Gestart door Vioollover, april 23, 2011, 09:25:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vioollover

Hallo,

Ik heb gisteren een parkietje gekocht van 6 weken. Gister zat hij heel erg stil (hoort zo heb ik begrepen) maar nu klimt en klautert hij constant door de kooi. Hij gaat op de kop hangen op het schommeltje zitten en valt soms ook naar beneden verder fluit/tjilpt hij aardig en hij eet ook gewoon.... Is dit normaal gedrag??? :(



MissDorien

Ja, hij heeft gewoon veel energie. Ik weet niet hoe groot je kooi is, maar eventueel zou je er nu al voor kunnen kiezen om hem los te laten met een paar dagen.

Parkieten-Freak

Loslaten zou ik in dit stadium zeker niet doen. De parkiet moet eerst leren om op de vinger/hand te gaan zitten in de kooi.



MissDorien

Ik zie niet in waarom dat noodzakelijk is.
De parkiet gaat vanzelf weer terug naar de kooi om te eten, daar heb je geen hand voor nodig.

Parkieten-Freak

Citaat van: MissDorien op april 23, 2011, 12:21:30
Ik zie niet in waarom dat noodzakelijk is.
De parkiet gaat vanzelf weer terug naar de kooi om te eten, daar heb je geen hand voor nodig.

Als je onverwacht weg moet of onverwacht visite krijgt, is het toch wel heel erg fijn als je de parkiet in de kooi kunt zetten en niet hoeft af te wachten tot hij honger krijgt.


MissDorien


BudgieMe

#6
Dit is duidelijk gedrag dat hij uit de kooi wil.
Sommige doen zelfs koppeltje duiken door hun pootjes heen.

Tja en ik ben ook van mening dat tam maken beter buiten de kooi kan, als ze zo zijn hebben ze toch geen aandacht voor jou, willen er alleen maar uit,...
En de kooi moet hun veilige domein worden, dat helpt niet als je steeds je hand er in steekt.

Beste moment voor loslaten is daarvoor de avond, gordijnen dicht en los laten, even laten uitrazen en dan met trosgierst in de weer.
Gaat hij niet uit zichzelf terug naar de kooi, wat hij inderdaad in het begin nog niet zal doen dan wachten tot hij ergens gaat zitten dutten, even licht uit en dan heb je hem zo.
Zo leer je hem wel dat hij er uit mag maar ook weer terug moet, snappen ze vrij snel hoor.

Maar vele mensen, vele meningen. ;)

lovesbudgies

Citaat van: BudgieMe op april 23, 2011, 13:52:25
Maar vele mensen, vele meningen. ;)

Inderdaad, haha.

Ik zou hem ook nog zeker een paar dagen in de kooi laten. Hij moet nog leren dat dit zijn veilige huisje is, als je hem er nu uit laat gaat hij op het
hoogste punt zitten en heb je kans dat je hem moet gaan vangen om hem terug in de kooi te krijgen. Dit vangen is niet goed voor het vertrouwen.

Ik vind dit ook geen uitzondering, vrijwel alle jonge parkieten zijn zo druk in de kooi.

Het ligt er ook wel een beetje aan hoe tam het parkietje al is, is er al wat mee gedaan door de kweker..? Zo niet, dan zou ik hem er echt nog niet
uitlaten. Deze parkieten zijn meestal erg bang en weten ook nog niet wat trosgierst is.

Mocht je het toch doen, dan zoals Nicky het voorstelt, 's avonds zodat je het donker kan maken en hem zo kan pakken. (parkieten zien vrij weinig
in het donker)

ps @ Nicky: ik zat per ongeluk in je bericht, drukte op 'verander' ipv op 'citaat', maar heb niets veranderd hoor. ;)

BudgieMe

Citaat van: Lovesbudgies op april 23, 2011, 14:41:20


ps @ Nicky: ik zat per ongeluk in je bericht, drukte op 'verander' ipv op 'citaat', maar heb niets veranderd hoor. ;)

Oh, ja dat gebeurd mij op GO ook zo vaak, haha.

Vioollover

Ok heel erg bedankt!! Ik laat m nog een paar daagjes zitten en dan mag hij eens gaan proberen te vliegen.

Bedankt!

Zaralovee

hahaha mijnes deed dat ook maar ik had haar gekocht toen ze 8 weken was.... ze deed het zelfde wat jou parkiet deed

venessafreak

#11
Is gewoon een druk type! Geen zorgen maken! Het is juist goed teken van plezier;)

Edit: msn taal verwijderd.
gr pf

Kleintjes

Citaat van: venessafreak op juni 22, 2011, 13:28:54
is gwn een druk typ! geen zorgen maken! het is juist goed teken van plezier;)
MSN taal is niet gewenst.

Sommige parkietjes hebben iets langer nodig om te wennen dan anderen.
Eigenlijk zijn alle jonge dieren net stuiterballtjes :) Ze hebben nu eenmaal veel energie ;)
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

El Captain

Dag allemaal,

Mijn parkiet, we hebben hem al twee weken, wil echt niet in zijn kooi. Als ik hem in zijn kooi stop begint hij toch te stuntelen. Hij klimt overal naar toe en probeert tussen alle tralies te kruipen. Verder hangt er een bad aan zijn kooi en hij probeert daar ook door te ontsnappen. Het is een zielig gezicht om hem in zijn kooi te zien. Hij wil er echt duidelijk uit. Is dit normaal voor jonge parkieten? Veranderd dit nog of blijf ik dit houden. Ik ga nu namelijk niet met een gerust hart naar mijn werk.

Groeten,

Tom

lovesbudgies

Ja dit is normaal. Jonge parkieten hebben erg veel energie, en willen graag uit de kooi! Zorg ervoor dat hij nergens tussendoor kan kruipen, of vast kan gaan zitten.

Is hij al eens uit de kooi geweest?

Een vriendje en eventueel een grotere kooi helpt vaak al. Een vriendje dat al tam is gemaakt door de kweker helpt jou parkietje ook weer sneller tam te worden. Als ze eenmaal netjes op je vinger stappen (zodat je ze weer terug in de kooi kan zetten) mag je ze loslaten in de kamer.